Dupa inchiderea din decembrie, nimic nu tulbura linistea Sibiului: nici turistii, nici evenimentele.

Un Sibiu aproape pustiu, cu turisti mai deloc si evenimente ce pot fi numarate pe degete. Aceasta este atmosfera in orasul care anul trecut a vibrat de multimea evenimentelor culturale. Ianuarie la Sibiu este acelasi ca intotdeauna, acelasi de dinaintea Capitalei Culturale Europene, aceeasi luna friguroasa in care sibienii par sa fi uitat de noptile in care au infruntat gerul in fata scenei din Piata Mare.

In lipsa de altceva, fostii dependenti de cultura au redevenit consumatorii fideli ai concertului saptaminal la Filarmonica, ai spectacolelor de teatru si ai expozitiilor permanente ale muzeelor. Pina in primavara, agenda culturala nu anunta nici un eveniment important. Sibienii se arata resemnati si, chiar daca acum este frig, ei isi aduc aminte cu nostalgie de concertele la care au infruntat temperaturi cu multe grade sub zero doar pentru a-si vedea idolii pe scena.

Turistii se lasa si ei asteptati. Seara de seara, ferestrele de la camerele hotelurilor din centru sint cufundate in bezna. „Avem circa 15-20% din capacitate ocupata. Cei mai numerosi oaspeti sint cei de la sfirsitul saptaminii, dar mai avem si persoane aflate in tranzit prin Sibiu. Este un sezon dificil pentru toti hotelierii", sustine receptionera unuia dintre cele doua hoteluri de 4 stele care s-au deschis la sfirsitul anului trecut la Sibiu.

Doar in ultimii doi ani, numarul de locuri de cazare din Sibiu s-a dublat si cel putin doua hoteluri de 4 stele se pregatesc de inaugurare. Proprietarii sint optimisti si spera ca renumele Capitalei Culturale Europene sa ii atraga in continuare pe turisti la Sibiu. In functie de conditii, preturile la cazari au fost majorate anul trecut cu 20, pina la 80% si au ramas nemodificate pentru 2008.

Barurile si restaurantele se pling si ele. Fiecare trebuie sa munceasca mai mult pentru a atrage clientela, iar evenimentele si concertele live sint solutia ideala pentru a-i convinge pe sibieni sa le treaca pragul. „Vin in Atrium pentru ca aici se intimpla mereu ceva. Recitalurile de pian sint preferatele mele", sustine Mihai, un client fidel al unuia dintre putinele baruri care au decis sa investeasca in programe artistice pentru a pastra locul plin de oameni. Chiar daca clientii sint mai putini, patronii nu au micsorat preturile, iar cele practicate la restaurantele si cafenelele din centrul Sibiului au ramas aceleasi ca si vara trecuta, cind turistii asteptau cu orele sa se elibereze o masa.

Teatrul National „Radu Stanca" a fost primul care si-a reluat rutina si singurul care reuseste sa mai alunge monotonia serilor de la Sibiu. Cu patru spectacole pe saptamina, dintre care unul in limba germana, institutia incearca sa ii scoata pe sibieni din case. Deocamdata, nici o premiera nu a fost anuntata, asa ca doar spectacolele vechi pot fi revazute pe scena de la Sibiu.

Pentru cei pe care nu ii pasioneaza teatrul, singura solutie ramine cea muzicala. Filarmonica de Stat din Sibiu si-a reluat concertele saptaminale si, in fiecare joi, Sala Thalia este singurul loc in care muzica clasica mai poate fi ascultata. Cu nume putin sonore, dar cu lucrari accesibile publicului, Filarmonica sibiana reuseste sa umple sala de spectacole.

Noutati putine si in muzeele sibiene, care nu se grabesc sa ofere expozitii noi, chiar daca pretul biletelor a fost pastrat. In afara de expozitiile permanente, salile muzeelor nu aduc nimic nou fata de ce s-a vernisat in cadrul Capitalei Culturale Europene. Totusi, pentru cei fara timp liber in ultimele luni din 2007, aceleasi colectii ii asteapta la Muzeul National ASTRA, Muzeul Brukenthal sau la Muzeul de Istorie.

Cu un milion de turisti anul trecut, municipalitatea nu vrea ca Sibiul sa cada in anonimat dupa incheierea programului Capitalei Culturale Europene. In afara de alocarea de la bugetul local a unor sume importante care sa ofere continuitate festivalurilor initiate anul trecut, Primaria Municipiului Sibiu a creat un compartiment in cadrul institutiei. Sarcina acestuia este de a identifica cele mai bune strategii si de a concepe o campanie de promovare coerenta care sa implice atit autoritatile locale, cit si mediul privat, in special hotelierii si agentiile de turism.

Dupa experienta acumulata in Asociatia Sibiu 2007, Stela Matioc, coordonator programe, Rares Craiut, responsabil programe, si Sergiu Olteanu, asistent PR, au fost cooptati pentru a stabili care sint urmatorii pasi ce trebuie facuti pentru ca interesul turistilor fata de Sibiu sa ramina acelasi. „Inca nu avem un plan concret, dar vrem sa mergem mai mult pe agentii de turism si mai putin pe reclame generale, care nu isi ating mereu scopul", a declarat Klaus Johannis, primarul Sibiului.

Cititi bilantul programului Sibiu Capitala Culturala Europeana 2007 pe www.cotidianul.ro/select