Criteriile de calificare la licitatiile pentru autostrazi fac ca banii imprumutati din afara sa se intoarca tot acolo.

Autostrada Cernavoda-Constanta nu este singurul proiect de unde firmele romanesti au fost excluse din licitatie pe baza criteriilor de calificare. Aceeasi situatie s-a intilnit si la alte proiecte finantate din banii BEI, cum ar fi autostrada Arad-Timisoara, unde s-au precalificat doar firme din Austria, Portugalia, Italia, Grecia, Franta, Spania si Italia, sau la centura Arad, unde candidatii sint din Grecia, Spania, Austria si Italia. Ambele proiecte, impreuna cu autostrada Cernavoda-Constanta, sint finantate dintr-un imprumut BEI, iar licitatiile s-au organizat dupa placul acestei institutii, prin derogare de la Legea achizitiilor publice. Singurul tronson de autostrada construit de firme romanesti va fi Moara Vlasiei-Ploiesti, calificarea la licitatie a consortiul Pa&Co, Euroconstruct si Spedition UMB fiind usurata de o modificare de ultim moment a conditiilor de calificare.

Excluderea firmelor romanesti face ca pretul platit de stat pentru autostrazi sa fie cu pina la 40% mai mare, afirma fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu. Conform acestuia, cerintele de genul celor ale BEI determina participarea a „trei-cinci mari firme din UE". „Unde au intrat romanii au facut oferte mult mai mici ca pret, iar uneori strainii au cerut cu pina la 40% mai mult. Licitatiile le faci pentru ca pretul sa se duca in jos, si nu in sus", spune fostul ministru.