O idee orientala pusa pe hirtie in vara lui 2006. Bucurestenii Ciprian Cosma si Ioana Dragomirescu au incalecat un an mai tirziu pe o Honda pentru a face timp de sase luni turul Asiei.

alex@dordeduca.ro

Cu Cip si Ioana ma vazusem cu o zi inainte de marea incalecare, in curtea lor din Bucuresti. Urmatoarea intilnire s-a produs 6 luni si aproximativ 20.000 km mai tirziu, in Laos. Ei i-au strabatut in mare parte pe motor, eu cu mijloace absolut traditionale. N-am putut sa nu-i intreb cum a fost intre timp, ce are Nepalul si n-are Cambodgia, cum pasc vacile sanctificate din India si ce s-a auzit pin-acolo despre Romania.

La 10.000 km de casa, pozati de escorta militara pakistaneza „La un moment dat, prin vara-toamna lui 2006, am pus pe hirtie o schita de buget. Am discutat despre ce tari sa vizitam, am mai cumparat ghiduri, am inceput pregatirile", isi incepe Cip introducerea in aventura care inca-l tine pe drumuri. Un an mai tirziu erau deja intrati in linie dreapta: „Am mai cumparat niste ghiduri, ne-am mai uitat pe Internet si am incercat sa aproximam un traseu". Au urmat demisiile si concediile de rigoare, precum si motocicleta, o Honda Africa Twin.

Marele desert indian, linga Jaisalmer. O poza din safariul pe camile De ce doar pe doua roti, am vrut sa aflu, iar argumentul lui Cip a venit pe nerasuflate: „Pentru libertate; pe motocicleta esti mult mai aproape de locuri decit in masina, nu esti izolat, simti vintul, mirosurile. In plus, imi place sa repar motocicleta, sa o surubaresc, e un hobby". Prietenii care-au aflat la ce se inhamasera „erau putin convinsi ca sintem dusi cu capul", „c-o sa raminem pe drum cu motocicleta cu tot", adauga Ioana.

Credinciosii hindusi se purifica in Riul Sfint (Gange) Primul soc cultural adevarat l-au avut abia dupa ce au ajuns in Iran. Toata lumea isi imagineaza ca sint doar citiva oameni cu mitraliera pe-acolo, spune Cip: „Tara e foarte frumoasa si sint putini turisti. Nu are latura extrem de comerciala ca-n India sau Vietnam. Peisajul e foarte lunar, foarte mult desert, pamintul e ba rosu, ba galben. Oamenii sint foarte calzi si prietenosi. La moschei, daca esti iranian, platesti bilet, daca esti strain, spui de unde vii si e gratis. Lumea te opreste pe strada, iti zice «Welcome to Iran!». E totusi un regim totalitar si se vede in ochii oamenilor ca le e frica de politie, dar toata lupta ideologica e la nivel de natiune".

Camioanele pakistaneze sint decorate cu mare grija Citeva meridiane mai la rasarit, in Pakistan, erau deja vedete. Viza a durat doar zece zile si au primit escorta militara permanenta. „Era inainte de alegeri si doreau sa se asigure ca nu se isca nici un scandal. Nu vazusera motociclete asa de mari, ei nu folosesc casti si combinezoane, aratam ca-ntr-un film SF. Ne primeau cu zimbete si ne faceau cu mina, am provocat si mici accidente, se uitau dupa noi si intrau cu tractoru-n stilp. La fiecare oprire apareau 50-60 de oameni care ne cereau autografe si ne-a luat o vreme sa ne prindem ce vor", povesteste Cip.

Regiunea Cappadocia din Turcia Urmatoarea escala s-a produs in „India mercantila". Ca unitate de masura pentru civilizatie, motocicleta le-a folosit de minune: „Am avut parte de intrebari standard. In Turcia - ce marca e motocicleta, in Iran - de unde sintem, in Pakistan - cum ne cheama, in India - cit a costat motocicleta". India li s-a parut „foarte colorata, dar si obositoare, mult zgomot, foarte multi oameni peste tot, balamuc".

Castelul lui Ishak Pasha din Dogubayazit, aflat la poalele muntelui Ararat Nota discordanta au dat-o vacile. „Sint sfinte, nu le poti face nimic. Daca o vaca se culca de-a latul autostrazii, nimeni nu poate s-o dea la o parte. Tipa la ea, mai bat din palme, o claxoneaza, dar nimeni n-o impinge. Sint peste tot, pe sosele, in orase, lumea se opreste sa le dea de mincare."

Tanglang La, 5.200 m, a doua trecatoare (ca inaltime) cu drum auto din lume Nepalul, „o Indie mai mica", a tinut sa le demonstreze mereu ca nu e, de fapt, sora nimanui, „incepind de la faptul ca au ceasurile cu un sfert de ora in fata Indiei", in timp ce in Cambodgia inca i-au mai lovit urmarile razboiului, „mostenirea incredibila a Khmerilor Rosii". „Capitala Phnom Penh, care avea 2,5 milioane de oameni, a fost evacuata in doar doua zile. Cine n-a plecat a fost impuscat. Timp de patru ani a fost un oras gol, erau doar sediul partidului, citeva inchisori si resedintele fatilor. Populatia actuala e foarte tinara, insa e incredibil ca au reusit totusi sa-si revina si nu vezi nimic pe fata lor", il completeaza Ioana.

Din Laos in Cambodgia Alexandru Popescu, cel care a stat de vorba cu Cip si Oana, semneaza articole pentru metropotam.ro si este "gospodar-sef" la dordeduca.ro. Momentan se afla intr-un tur de forta prin Asia de Sud-Est. Trecut prin Laos, Alexandru este acum in Cambodgia, de unde tinteste inca doua destinatii: Vietnam si Indonezia.

Motocicleta, repatriata cu vaporul Itinerarul trasat spre est i-a impiedicat, in cele din urma, sa ramina cit si-ar fi dorit in sa. „Una dintre primele idei a fost sa mergem pina la Angkor Wat, in Cambodgia. Voiam sa vedem Iranul, India, Nepalul, insa problema a fost cu Burma (Myanmar). Prin aceasta tara nu poti sa treci cu vehiculul tau, pentru ca nu accepta vehicule straine.

Dupa ce ai ajuns in India, ca sa continui spre est, ai putea sa ocolesti prin China, dar e foarte scump: iti trebuie un ghid, permis chinezesc si placute chinezesti. Ca sa ajungi din India in Laos, numai taxele ar ajunge la 10-15.000 de euro. Asa ca am trimis-o acasa din Kathmandu cu vaporul", isi descrie Cip despartirea de gonitoarea motorizata.

Mai multe despre pataniile celor doi bucuresteni pe continentul asiatic, pe www.cotidianul.ro/select