"AFACERE" - Uzina mecanica Filiasi a fost data de pomana
A fost prezentata drept prima privatizare de succes a lui 2006. Daca intram insa in culisele vanzarii Uzinei Mecanice Filiasi, descoperim o alta imagine: pretul pachetului de actiuni a

"AFACERE" - Uzina mecanica Filiasi a fost data de pomana
A fost prezentata drept prima privatizare de succes a lui 2006. Daca intram insa in culisele vanzarii Uzinei Mecanice Filiasi, descoperim o alta imagine: pretul pachetului de actiuni a fost de doar 3,4 miliarde de lei vechi, de zece ori mai putin decat ceruse statul pentru intreprindere. In plus, Oficiul Participatiilor Statului refuzase pana la privatizarea din 2006 oferte de cinci ori mai bune.

La 14 iulie 2006 Ministerul Economiei si Comertului anunta victorios semnarea contractului de vanzare pentru Uzina Mecanica Filiasi SA pentru 5 milioane RON. Pretul parea avantajos pentru stat, tinand cont de problemele pe care le intampinau societatile de productie speciala din toata tara si de datoriile intreprinderii in cauza. Obiectul de activitate al Uzinei Mecanice Filiasi este fabricarea armamentului si munitiei si acum cativa ani au reusit chiar sa omologheze produsul: "Lovitura calibru 40 mm compatibil pe armament tip NATO". Comunicatul de presa facea, insa, vorbire doar de pretul total fara a preciza cat anume s-a platit pe pachetul de actiuni si cat anume reprezentau investitiile de mediu si tehnologice pe care cumparatorul si le asuma. Aceasta poate pentru ca Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie a reusit "performanta" sa vanda intreprinderea la un pret de zece ori mai mic decat cel de pornire dupa ce refuzase oferte de cinci ori mai bune.

PRETURI SI PRETURI. Uzina Mecanica Filiasi a fost scoasa pentru prima data la mezat in 2003. La vremea respectiva s-au aratat interesate doua firme: SC REMAT Bucuresti Sud SA si SC PROMAT SRL Craiova. Potrivit raspunsului furnizat de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), mostenitorul Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI), SC Remat a fost eliminata de la negocieri pentru ca nu indeplinea conditiile legale iar SC Promat SRL Craiova s-a retras inainte de finalizarea procedurilor. In august 2004, Oficiul a publicat din nou un anunt pentru privatizarea Uzinei Mecanice. S-au prezentat doua firme: SC Geda Prodexim SRL din Bucuresti si SC Gresticom SRL Galati. In raspunsul adresat Jurnalului National, AVAS sustine ca Gresticom a fost eliminata deoarece nu indeplinea conditiile iar SC Geda Prodexim a pierdut pentru ca a oferit un pret mai mic decat cel cerut de stat: 25.000 lei vechi pe actiune.

AVAS-ul a refuzat sa faca publica oferta financiara a SC Geda Prodexim, invocand apararea intereselor comerciale ale participantilor la licitatie. Jurnalul National a aflat, insa, ca acest pret a fost de 12.500 lei vechi/actiune. Putin, in comparatie cu pretul de pornire, veti spune, au facut bine ca nu au acceptat acea oferta. Ceea ce ar fi cat se poate de adevarat daca Oficiul nu ar fi vandut in cele din urma actiunile de la SC Uzina Mecanica Filiasi la un pret unitar de 2.500 lei vechi.

DATORIILE. Au mai urmat doua tentative de privatizare esuate la care, alaturi de alte firme interesate, a participat si Geda Prodexim. Invocand fie motive procedurale (scrisoarea de garantie nu avea numarul de inregistrare potrivit), fie pretul mai mic decat cel cerut (sic!), Oficiul Privatizarii Statului in Industrie le-a refuzat. Ajugem in felul acesta la sfarsitul lui ianuarie 2005 cand Uzina Mecanica Filiasi era scoasa la mezat pentru a cincea oara. S-au prezentat trei "petitori": SC Grimex Oltenia, Batog Emanuil si SC Geda Prodexim. Primii doi s-au retras pe parcursul negocierilor, in cursa ramanand SC Geda Prodexim. La 31 martie 2005 a fost insa adoptata ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26 care elimina posibilitatea acordarii de inlesniri la plata obligatiilor bugetare. Practic, firmele care preluau intreprinderi de stat nu mai beneficiau de scutiri sau esalonari la plata obligatiilor catre buget. Prin urmare, "avandu-se in vedere modificarile intervenite in termenii ofertei initiale de vanzare ca urmare a modificarii cadrului legislativ, conducerea Ministerului Economiei si Comertului a aprobat revocarea ofertei de vanzare actiuni la SC Uzina Mecanica Filiati SA si OPSPI a comunicat, in iunie 2005, revocarea ofertei".

HOP SI INVESTITORUL! Se parea ca soarta Uzinei Mecanice Filiasi era pecetluita. Daca statul nu reusise sa-i gaseasca un "petitor" cand beneficia de esalonari, era greu de crezut ca vor aparea investitori dornici sa o preia cu tot cu o "cocoasa" de 31 miliarde de lei vechi. Si totusi minunea s-a intamplat. Dupa inca o tentativa de privatizare la care nu s-a primit nici o oferta, a venit si licitatia din martie 2006 la care si-au anuntat participarea firmele SC Aerofina SA Bucuresti si SC Retrom SA Pascani. De data aceasta treburile au mers ca pe roate, si la 14 iulie 2006, Ministerul Economiei si Comertului prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie a semnat contractul de vanzare catre SC Retrom SA Pascani. Asa cum va precizam, pretul unitar a fost 2.500 lei, de zece ori mai putin decat ceruse statul pe actiune si de cinci ori mai putin decat oferise SC Geda Prodexim. Mai trebuie adaugat si ca, in 2005, SC ROMCONTROL SA efectuase o evaluare a societatii recomandand o valoare de piata de 12 miliarde lei vechi.

MASURA DUBLA? Revenind, insa, la situatia datoriilor catre bugete care au constituit motivul intreruperii negocierilor cu Geda Prodexim, trebuie spus faptul ca nici la un an de la data achizitiei, SC Retrom nu le-a achitat in totalitate. Se pare ca Directia Generala a Finantelor Publice Dolj ar fi avut o tentativa de a executa silit Uzina Mecanica, dar a sfarsit prin a se limita la a pune sechestru asigurator pe o serie de obiective. Surse care au dorit sa isi pastreze anonimatul au pus "timiditatea" Finantelor pe influentele deosebite pe care le-ar fi avut cel care a reprezentat Retrom SA la negocierile cu statul iar acum este presedinte al CA: generalul Emanoil Ciocotea. Generalul Ciocotea era la curent cu potentialul Uzinei Mecanice Filiasi inca din vremea in care era seful Directiei Logistice a Statului Major General. Neachitarea in totalitate a datoriilor catre bugetul de stat ne-a fost confirmata chiar de catre Ilie Popescu, directorul numit de noul proprietar la Uzina Mecanica Filiasi. Acesta s-a laudat cu stingerea unei parti din datorii, necunoscand faptul ca obligatiile trebuiau achitate in intregime.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.