"Cat timp voi fi eu ministru, nu vor mai fi Teste nationale!" a repetat cu aroganta, pe tot parcursul verii trecute, Cristian Adomnitei. Avea si motiv: incerca sa impuna tezele unice drept singura baza de admitere la liceu, ceea ce a si facut, la inc
"Cat timp voi fi eu ministru, nu vor mai fi Teste nationale!" a repetat cu aroganta, pe tot parcursul verii trecute, Cristian Adomnitei. Avea si motiv: incerca sa impuna tezele unice drept singura baza de admitere la liceu, ceea ce a si facut, la inceperea anului scolar, printr-un Ordin de ministru al Educatiei. Ulterior, s-a razgandit si a venit cu o oferta ce pare generoasa, o sansa nesperata pentru copiii care au esuat in incercarea de a accede la liceu. Daca analizam acest ultim Ordin ministerial, constatam ca facilitatile acordate sunt vizibil electorale.
Examen pentru cinci generatii
Examenul se adreseaza tuturor absolventilor de clasa a VIII-a care au picat examenul in anii trecuti. Or, ministrul Educatiei trebuie sa admita ca este vorba de cinci generatii de elevi care au "prins" Testele nationale si de alte cateva care au dat examen de Capacitate, dar nu l-au luat. Potrivit statisticilor de la inspectoratele scolare, numarul celor care au esuat este de aproximativ 50.000. Sigur ca, pentru a continua o forma de invatamant, ei au avut posibilitatea sa se inscrie la Scolile de Arta si Meserii (SAM), de unde, dupa doi ani, mai faceau trei ca sa poata sustine examenul de bacalaureat. Asa ca pe unii dintre acestia i-ar mai putea prinde promisiunea ministrului, insa e greu de crezut ca ar accepta s-o ia de la capat cu invatatul.
Pe de alta parte, Adomnitei nu face decat sa-i supuna pe elevii de la SAM stresului unui nou examen, despre care au aflat de cel mult doua luni. Pentru echilibrarea situatiei, la minister se pregateste un cadou de mari proportii, dar inca nu e gata metodologia: candidatii pot fi primiti la unele licee chiar si daca nu promoveaza unul dintre teste. Pana la urma, tinerii nu au ce pierde. In cel mai rau caz, acela de nepromovare a examenului, ei se pot intoarce fara probleme in Scolile de Arta si Meserii unde sunt inscrisi in prezent.
6000 de posibili candidati in Bucuresti
Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti (ISMB) are in evidenta circa 6000 de absolventi care au esuat in incercarile din anii trecuti, iar ei trebuie sa stie ca totul este pregatit inca de anul trecut. "Noi am luat deja masuri de anuntare a acestor Teste nationale, inca din luna decembrie, chiar si in ultima parte a lunii noiembrie, prin anuntarea la sectoare a celor sase inspectori coordonatori. Acestia au transmis mai departe informatia, pentru ca toata lumea sa o cunoasca la nivelul unitatilor de invatamant, atat unitatile la nivel gimnazial, ai caror elevi nu au promovat in anii anteriori testele, respectiv examenul de capacitate, cat si in unitatile de invatamant profesional si tehnic, pentru ca unii dintre acestia sunt scolarizati in cadrul Scolii de Arte si Meserii (SAM). De asemenea, inspectorii care coordoneaza fiecare unitate de invatamant au dus acest mesaj la nivelul scolilor de care raspund si chiar am solicitat conducerilor sa faca o ampla promovare a organizarii unei sesiuni speciale in februarie", ne-a declarat Cristiana Mateiciuc, inspector general adjunct in cadrul ISMB.In privinta participarii la sesiunea speciala, insp. gen. adj. Mateiciuc este optimista: "Noi am estimat cam cate trei centre de testare in fiecare sector al Capitalei, si cate doua centre zonale de evaluare. Speram sa trecem de 50% participare, adica sa ajungem undeva la 80%, dar nu putem sa stim, oricat de mult ne dorim sa promovam prim mass-media si prin scoli, daca toti copiii vor afla, daca sunt in Bucuresti etc.. Trebuie sa stie ca este unica lor sansa de a putea sa acceada la un liceu la sfarsitul anului scolar, fie promovand sau trecand prin acest examen, fie in baza unor examene de diferente, in functie de specializarea si profilul pe care doresc sa-l urmeze in invatamantul liceal".
Catalin Croitoru, presedintele FEN
"Tezele unice, un sistem ultrapervertit ce duce la false rezultate"
Cat de obiective vor fi rezultatele tezelor unice in admiterea la liceu?
Constat ca, din motive de campanie politicianista, s-a schimbat un sistem cu altul, care n-a facut decat sa-l faramiteze pe cel initial, astfel ca avem in continuare o cascada de examene. Nu putem vorbi de o evaluare continua, asa cum ar fi trebuit sa se intample, de fapt. In plus, plecand si de la situatia nivelului de constiinta civica profesionala si de la binecunoscuta coruptie generalizata din Romania, asistam la un sistem ultrapervertit, care conduce la false rezultate. Sunt copii care, la clasa, au note aproape de corigenta, iar la teze au luat 9 si 10, in mod aberant - deci este un sistem stupid.
Va avea efect negativ si asupra elevilor care invata bine?
Categoric, avand in vedere ca acesta va fi criteriul de baza la selectia lor pentru admiterea in licee, este clar ca elevii care invata nu recurg la smecherii, la furtisaguri si la aranjamente cu profesorii. Pe munca lor corecta, notele lor sunt uneori mai mici fata de cele ale colegilor lor care nu invata, si sigur ca asta creeaza un sentiment de frustrare si nu duce decat la generalizarea mentalitatii de coruptie. Copiii vor fi invatati in continuare in scoala ca cel mai bine te descurci pe langa lege, pe sub masa, cu ploconul, cu peschesul, cu pila, cu relatia, cu legaturile politice s.a.. Este inadmisibil. In felul acesta, in loc sa faca educatia cinstei, a corectitudinii si a muncii in scoli, facem exact invers.
Insusi ministrul Adomnitei a recunoscut ca s-a copiat la tezele nationale. Este o scuza, sau tinteste si spre denigrarea profesorilor?
Sigur ca toata lumea e de acuzat in momentul in care se intampla asemenea fapte. Asta nu inseamna ca toata lumea e vinovata, nu trebuie sa generalizam. Insa in mod normal, cel care asigura managementul sistemului ar trebui sa gaseasca metodele prin care sa ancheteze situatiile, sa scoata adevarul la lumina si sa ia masuri pentru ca asemenea lucruri sa nu se mai intample - daca intr-adevar doreste un sistem corect. Daca insa n-a dorit decat o campanie electorala de doi bani cu aceste teze unice, atunci si-a atins scopul, in continuare, pe spatele si pe interesul copiilor, a parintilor, a educatiei si a statului, in general, a interesului national.
Tezele unice sunt dublate de un interes economic?
Putem banui tot felul de interese, pentru ca, la un moment dat, daca vrei sa faci totusi sistemul sa funtioneze, trebuie sa ai un calculator in fiecare scoala, un multiplicator. Iar asta inseamna multe mii de asemenea aparate, firme care sa le livreze, bani multi care sa se cheltuiasca, deci revenim la ce vedem in fiecare zi in minunata noastra tara.
Marius Nistor, presedintele executiv al FSLI "Spiru Haret"
"Exprimentul va avea rezultate grave la admitere"
Ministrul Adomnitei a recunoscut ca s-a copiat la tezele unice. Cum comentati?
Aceste acuzatii sunt de-a dreptul cinice, pentru ca este incorect ca un ministru al Educatiei sa invinovateasca personalul didactic pentru notele obtinute de elevi la tezele cu subiect unic, si sa-i invinovateasca de esuarea experimemntului privind noul sistem de admitere la nivel liceal in anul 2008 pe baza notelor obtinute la tezele unice. Decizia ministrului Adomnitei privind admiterea la liceu pe baza tezelor a fost unilaterala, ca si metodologia, pe care a intocmit-o fara consultarea sindicatelor reprezentative din invatamant. Este incorect sa acuze profesorii, ar trebui sa isi asume raspunderea atat ministrul, cat si reprezentantii ministerului.
La negocierile pentru legile Educatiei ati fost de acord cu tezele.
In momentul in care am negociat pachetul de legi ale educatiei, anul trecut, ministrul Adomnitei a fost de acord cu propunerea FSLI "Spiru Haret" de a lasa liceele sa organizeze examen de admitere. Tezele cu subiect unic trebuie sa constituie o evaluare continua, dar dublate de un examen de admitere organizat de licee. Acest lucru este prins in pachetul legislativ. Din pacate, in 2008, ministrul educatiei a ales un hibrid. In momentul de fata este greu sa mai corectezi ceva, pentru ca elevii au trecut deja prin teze, in semenstul I - poate mai mult sau mai putin meritate, dar aceasta este vina exclusiva a modului de organizare.
Daca ministrul Educatiei spune ca a descoperit ca profesorii le-ar fi comunicat elevilor rezolvarile, ca le-ar fi dat subiectele, ar fi trebuit macar sa aiba inspiratia sa intrebe sindicatele cadrelor didactice, care i-ar fi comunicat din start ca supraveghetorii la tezele cu subiect unic sa nu provina din aceeasi unitate scolara. Sunt propuneri care au venit chiar din partea cadrelor didactice, catre Ministerul Educatiei si catre federatiile sindicale. Din pacate, nimeni nu ne-a consultat inainte, noi am aflat abia dupa ce metodologia a fost promovata. Din pacate, elevii au fost supusi unui experiment care va crea efecte deosebit de grave in admiterea de acest an.
Cat de obiective vor fi rezultatele la teze?
Reactia parintilor si a elevilor a fost pe masura, tezele au fost criticate. Parintii au fost nemultumiti de acest nou mod de admitere, asa ca propunem celor responsabili sa-si dea demisia si sa lase locul altora care vor sti sa gestioneze mai bine situatia din invatamant. Dar, din pacate, copiii vor constata ca, de regula, pot sa aiba sanse mai multe cei care invata mai putin.
Inscrierea, intre 21-25 ianuarie
Candidatii se pot inscrie in perioada 21-25 ianuarie la scoala generala unde au absolvit opt clase. "Acolo, ei vor completa o cerere tipizata - al carui model noi l-am transmis deja tuturor unitatilor de invatamant -, iar din dosar mai fac parte foaia matricola, o copie dupa buletin, adeverinta medicala si doua poze recente - una va ramane in unitatea unde se sustine examenul, iar cealalta va fi pe legitimatia de examen. Consideram ca nu este un efort prea mare pentru procurarea acestor documente. Daca nu au foile matricole, oricum li se elibereaza un duplicat, iar in momentul in care au o neclaritate, pot sa ceara lamuriri la unitatea de invatamant unde au absolvit cele opt clase. In acest sens, au fost instruite si secretariatele acestor unitati, pentru a se ocupa de ei si a le dedica un timp important din activitatea lor la serviciu - mai precis, sa aiba un program de cateva ore pe zi adecvat si adresat special pentru asemenea cazuri", ne-a declarat insp. gen. adj. Cristiana Mateiciuc.
Elevii, fentati la tezele unice
"Ministrul Educatiei a emis Metodologia de organizare si desfasurare a tezelor cu subiect unic fara consultarea federatiilor sindicale si fara aprobarea ei in Comisia de Dialog Social de la nivelul ministerului, incalcand astfel regulile dialogului social", sustine Marius Nistor. Potrivit art. 18 din document, elevii cu note peste 9,51 nu pot face, practic, contestatii, pentru ca nu pot beneficia de majorarea notei. "In conditiile in care media generala obtinuta la tezele cu subiect unic constituie unul dintre criteriile pentru admiterea in licee si in invatamantul profesional de stat, iar aceasta medie se calculeaza ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fara rotunjire, din notele obtinute la tezele cu subiect unic conform Ordinului nr. 1868/2007, foarte multi elevi vor fi in imposibilitatea de a frecventa cursurile unui liceu pe care il doresc si la care au dreptul. Pentru ca specialistilor din minister nu le pasa ca intr-un interval de 49 de sutimi se pot afla si 100 de candidati", ne-a mai spus Nistor.
In caz de esec
Reprezentanta ISMB ne-a mai spus ca in caz ca tinerii nu promoveaza nici aceasta ultima sesiune a Testelor Nationale, copiii pot continua fara probleme sa studieze la SAM-urile unde sunt inscrisi, pentru ca nu pot ramane in afara scolarizarii. "Am inteles insa ca exista posibilitatea ca ei, chiar daca nu au obtinut nota 5 la toate obiectele, sa poata intra la liceu. Exista o formula de admitere, care se va transmite ulterior inspectoratelor, de catre Ministerul Educatiei, care sa le permita acestora accesul la liceu. Normal ca va fi in functie de nota - in cele din urma -, dar si de diferentele pe care le vor da si, sigur, de locurile existente in licee. Pana la urma e important ca ei sa vina la examen, apoi sa promoveze si, in cele din urma, sa obtina note suficient de mari, care sa le permita accesul. Dar in acelasi timp, chiar si in situatia nepromovarii, ei au sansa de a se intoarce la SAM. Din cate am inteles, in zilele urmatoare vom primi date noi de la minister, privind posibilitatea ca acestia sa intre chiar la liceu. Se va realiza un program computerizat al admiterii, iar baza o va constitui situatia la aceste teste", ne-a precizat Mateiciuc.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.