Mediu - Autoritatile au tinut cont de vechimea masinii
Autoritatile romane au stabilit un nou mod de calcul pentru taxa de prima inmatriculare, astfel incat valoarea acesteia scade pe masura ce vechimea masinii este mai mare. Guvernul a transmis ieri Comisiei Europene o scrisoare privind noua modalitate de calcul a taxei de prima inmatriculare auto. “Am discutat pe marginea principiilor ce trebuiau respectate pentru a stabili modalitatea de calcul a taxei de prima inmatriculare si am stabilit un nou mod de calcul, care tine cont de deprecierea masinii. Vom transmite spre seara o scrisoare catre Comisia Europeana cu acest mod de calcul, insa formula finala de calcul va fi stabilita in ultima sedinta de guvern din luna ianuarie”, ne-a declarat ieri Attila Korodi, ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile. VALOARE. Pe viitor, nivelul taxei de prima inmatriculare va fi mai mic pentru masinile mai vechi, dar va creste de pana la trei ori pentru autoturismele noi. “Pentru masinile noi, taxa va fi mai mare, conform noii modalitati de calcul, iar pentru masinile second-hand, taxa va scadea semnificativ. Pentru masinile foarte vechi, taxa poate ajunge la un nivel de 10% fata de taxa de plecare”, a declarat Attila Korodi. In cazul in care CE va aproba modalitatea de calcul pe care urmeaza ca partea romana sa o transmita la finele lunii ianuarie, este posibil ca romanii sa plateasca mai putin din luna martie pentru inmatricularea masinilor second-hand aduse din strainatate. “Dupa acceptarea modului de calcul de catre Comisia Europeana urmeaza ca formula de calcul sa fie introdusa in lege. Urmatoarea etapa consta in elaborarea si publicarea normelor metodologice de aplicare dupa care cetatenii vor putea plati mai putin”, a explicat Attila Korodi. INFRINGEMENT. Comisia Europeana s-a declarat nemultumita de actuala forma a legii, din cauza nivelului ridicat platit pentru masinile vechi de import, pe care il considera discriminatoriu. In acest sens, CE a declansat in luna martie 2007 procedura de infringement (incalcarea Tratatului de aderare) impotriva tarii noastre. Incepand cu luna martie si pana in prezent, intre cele doua parti a avut loc o corespondenta, care insa nu a oprit infringementul. Astfel, in noiembrie 2007, CE a declansat cea de-a doua etapa a procedurii de infringement. In final, s-a hotarat ca daca pana in luna februarie 2008 autoritatile romane nu vor stabili un nou mod de calcul, astfel incat nivelul taxei sa fie mai mic pentru masinile mai vechi, atunci Romania va ajunge la Curtea Europeana de Justitie. elena.stan@jurnalul.ro Incasari-record Pentru 2008, Guvernul a bugetat venituri de 600,8 milioane de lei (echivalentul a 188,9 milioane de euro) din incasarea taxei de prima inmatriculare, in scadere cu 21,7 % fata de nivelul planificat pentru 2007, de 766,8 milioane de lei, spune Korodi (foto). In noiembrie 2007, incasarile din taxa auto erau de peste 225 milioane de euro, potrivit datelor furnizate de Ministerul Finantelor. Astfel, suma colectata din taxa auto a depasit cu mult nivelul planificat de autoritati. Taxa de prima inmatriculare este calculata in functie de capacitatea motorului, de standardele de emisii si de vechimea autovehiculului. Nivelul noii taxe Taxa actuala pentru o masina noua cu norma de poluare Euro 4 si cu cilindree de 1.400-1.600 de cmc este de putin peste 100 de euro. In noua formula aceasta creste pana la mai mult de 460 de euro. Taxa scade insa in functie de vechimea masinii, astfel un acelasi automobil, dar vechi de doi ani va fi taxat cu o suma mai mica cu 15%. O masina de Euro 4 cu motorizare de peste 1.900 de cmc va fi inmatriculata pentru circa 1.000 de euro, potrivit unor surse guvernamentale. masini de tip Euro 3 cu cilindree de 1.400-1.600 de centimetri cubi vor fi inmatriculate contra unei sume de aproape 1.000 de euro. Cuantumul scade si in acest caz in functie de vechimea masinii. Valoarea de aproximativ 1.000 de euro creste in cazul masinilor Euro 3 in functie de cilindreea motoarelor si scade apoi in cadrul fiecarei clase de motorizare in functie de vechime. Acelasi mod de calcul este aplicat si in cazul celorlalte norme de poluare Euro, dar si in cazul masinilor non-Euro. Cea mai mare valoare a noii taxe este de circa 5.500 de euro, fiind valabila in cazul unei masini non-Euro cu cilindreea de peste 3.000 de centimetri cubi, veche de circa zece ani.