Un proiect de lege al PSD, ce prevede ca CNSAS sa nu mai dea verdicte de colaborare sau necolaborare cu Securitatea, a aruncat institutia intr-un nou scandal.

Serban Nicolae vrea sa ia Colegiului CNSASun instrument forte: verdictele de politie politica Proiectul de lege, initiat de senatorul PSD Serban Nicolae, prevede o limitare drastica a prerogativelor Colegiului CNSAS, care ar urma sa nu mai dea verdicte de politie politica. Conform propunerii social democratilor, rolul de instanta morala al CNSAS, la care a aspirat pina acum gratie legii de infiintare din 1999, ar urma sa inceteze, iar institutia sa devina un fel de administrator al documentelor fostei Securitati. Cu alte cuvinte, CNSAS ar urma sa asigure publicarea unor documente, iar ceea ce ar urma sa voteze Colegiul de acum inainte ar fi tocmai oportunitatea de a face public un anumit dosar, fara sa se pronunte si asupra faptelor despre care acesta vorbeste. Tot in viziunea social democrata, deciziile care in prezent au fost date de catre Colegiu si care se afla in diverse faze de contestare, in cadrul institutiei sau in instanta, la Curtea de Apel, vor trebui anulate, cu exceptia cazului in care cel direct vizat doreste continuarea procesului. Deciziile irevocabile de pina acum vor ramine insa in vigoare. Proiectul PSD ii scoate de sub incidenta CNSAS pe clerici, argumentatia fiind aceea ca Biserica este autonoma. Alte modificari propuse de PSD se refera la structura CNSAS. Colegiul ar trebui sa aiba doar 9 membri, nu 11 citi are in prezent, si acestia sa fie numiti doar la propunerea grupurilor parlamentare, nu si a presedintelui tarii si a Guvernului, cum s-a intimplat in 2005. In plus, proiectul de lege prevede inasprirea pedepselor pentru angajatii CNSAS care se dovedesc ca au facut trafic de informatii.

Modificarile propuse de PSD au incins spiritele la CNSAS, majoritatea membrilor Colegiului considerind inoportuna schimbarea rolului institutiei. Cel mai vehement oponent al acestei variante legislative este Mircea Dinescu, care a anuntat ca, in situatia in care va fi votata, va demisiona din CNSAS. Dinescu considera ca proiectul PSD ridicol si „smecheresc" si ca are drept scop protejarea politicienilor. „Mi se pare cel putin ciudata o asemenea initiativa exact in anul in care au loc alegeri. Normal e ca CNSAS sa isi duca pina la capat misiunea. Adica si anul asta vom studia dosarele celor care vor candida. Politicienii nu au voie sa isi vire nasucul in bucataria CNSAS, ca noi de politicieni ne ocupam", a spus Dinescu, potrivit caruia membrii Colegiului ar urma „sa se ocupe cu bambilici". Acesta a mai aratat ca, in pofida imperfectiunilor, CNSAS a facut mai mult decit justitia, care, timp de 17 ani, n-a reusit „sa bage la beci" nici un politician.

Bilbe la verdicte Verdictele CNSAS, ce au semanat discordia intre institutie si politicieni, au fost de multe ori puse sub semnul intrebarii, fiind suspectate ca ar reflecta interesele partidelor politice care i-au numit pe membrii Colegiului. Primul mare scandal legat de un verdict a avut loc inaintea alegerilor din 2004, cind senatorul PRM C.V. Tudor a fost „spalat" in urma unui vot paritar, decisiva fiind opinia favorabila a fostului presedinte Gheorghe Onisoru. Un alt caz controversat a fost cel al judecatoarei CSM Florica Bejinariu, in cazul careia s-a decis initial ca nu a facut politie politica, desi existau documente ce probau remunerarea ei pentru turnatorii. Ulterior, verdictul s-a schimbat, insa Colegiul s-a mai razgindit o data si i-a acceptat contestatia cu patru voturi din opt, desi nu era intrunita majoritatea ceruta de lege. Decizia finala a CNSAS a fost la rindu-i contestata de fostul ministru al Justitiei Monica Macovei. Cazul se afla pe rol la Curtea de Apel, care in noiembrie a fixat urmatorul termen peste sase luni, adica in aprilie. Si in cazul lui Dan Voiculescu, Colegiul a avut multe bilbe. Contestatia la decizia de politie politica a fost respinsa, insa politicianul a speculat citeva interpretari ale legii, ridicind citeva exceptii de neconstitutionalitate, asupra carora urmeaza sa se pronunte in curind Curtea Constitutionala. De asemenea, de mai multe ori s-a observat ca „taberele" din Colegiu isi pindesc reciproc prezenta la sedinte, astfel incit sa se formeze majoritati conjuncturale, favorabile unui anume verdict.

Ultimul act legislativ privitor la CNSAS, dupa care functioneaza institutia din 2006, pe www.cotidianul.ro/select