Pilotul automat va apuca friiele automobilelor in mai putin de zece ani.

Automobilele care se vor descurca de capul lor in trafic si vor putea sa parcheze automat sint mai aproape de realitate decit se credea pina acum. Anuntul a fost facut de Rick Wagoner, director general executiv in cadrul General Motors, intr-un interviu acordat agentiei Associated Press. Oficialul GM a adaugat ca ingineri, cercetatori universitari, dar si producatori auto din lume lucreaza la revolutionarul proiect. Automobilul care va lua pulsul soselelor va fi dotat cu sisteme GPS, computere de bord, instalatii pentru autodirijare, sisteme laser si camere video, il completeaza si vicepresedintele GM, Larry Burns, care asigura: „Nu este fictiune". Seful GM este convins ca noul vehicul va spori siguranta in trafic, iar accidentele vor fi considerabil reduse.

O mare parte din tehnologia de care aceste masini au nevoie exista de ceva vreme, insa legislatia actuala sau incapatinarea pasionatilor de a nu se desprinde de volan ar putea pune serioase bete in roate constructorilor. Conducerea computerizata a masinilor este ilegala la ora actuala in aproape toate tarile europene, iar producatorii de masini care doresc sa schimbe legile vor deveni principalii vinovati in cazul accidentelor. Unii soferi sint la fel caposi, in primul rind pentru ca la propriul volan se simt mult mai in siguranta decit atunci cind sint in mijloacele de transport in comun.

„O prima intrebare ar fi daca societatea este pregatita sa faca acest pas", constata si Larry Burns: „Din punct de vedere tehnic, nu avem de ce sa aminam proiectul. Masina ar trebui sa rezolve problemele de siguranta, de energie si pe cea a emisiilor de gaze".

Pentru moment, GM se multumeste sa introduca in foarte scurt timp tehnologie semiautomata, care sa permita computerului sa preia initiativa doar pe autostrada, in zonele urbane, soferii conventionali reintrindu-si in drepturi.