Mica intelegere intre parti a facut ca un eveniment aviatic nefericit, petrecut cu mai bine de o luna inaintea celui de la 30 decembrie 2007, dar la fel de grav si foarte asemanator, sa nu fie raportat oficial.

Ancheta demarata in cazul avionului Tarom care a lovit o masina a firmei UTI pe Aeroportul Otopeni releva pe zi ce trece aspecte din ce in ce mai sensibile, daca nu de-a dreptul umbroase, din intimitatea celor care vegheaza la siguranta zborurilor in Romania.

EXPERTIZA PE INREGISTRARI. Ieri, intrucat investigatia are un termen strans de finalizare (15 zile), toate partile implicate au fost convocate de comisia de ancheta la sediul Ministerului Transporturilor, in principiu pentru ascultarea inregistrarii facute cu microfonul ambiental care capteaza tot ceea ce vorbesc intre ei operatorii din turnul de control. Surse apropiate comisiei de ancheta au declarat pentru Jurnalul National ca, foarte probabil, va fi ceruta expertizarea autenticitatii si, mai ales, integralitatii inregistrarii episodului. Pentru convorbirile dintre turnul de control si avion exista duplicat in cutia neagra, iar pentru cele cu echipele de balizaj back-up-ul logurilor se afla - in afara de sediul din Ion Ionescu de la Brad al Romatsa - la STS. Acestea sunt considerate, cel putin teoretic, sigure la editare.

Citeste si:

TACERE SUSPECTA. Intre timp insa, informatiile parvenite redactiei noastre cu privire la un alt recent incident de pe Aeroportul Otopeni, de o amploare ceva mai mica, ridica serioase intrebari privind modul de desfasurare a activitatii in turnul de control. Surse din aviatia civila au dezvaluit pentru Jurnalul National ca la data de 22 decembrie 2007, in urma unei situatii similare, cand turnul de control ar fi uitat de aprobarile date, un autobuz al companiei de handling Globe Ground a degajat de urgenta, in ultimul moment, pe camp si a fost nevoie de doua tractoare ca sa reuseasca sa-l scoata din namol. Evenimentul ar fi ramas insa neconsemnat in registrul special, intrucat entitatile implicate nu au inregistrat pierderi. Conform surselor mentionate, acesta nu ar fi singurul incident de acest fel petrecut pe aeroporturile romanesti fara o amploare semnificativa care nu a fost raportat, chipurile pentru a nu scadea increderea calatorilor in siguranta zborurilor. Pana la incheierea acestei editii, deoarece Ludovic Orban a dispus ca toate informatiile privind incidentele aviatice sa fie comunicate public doar de presedintele comisiei de ancheta, Ministerul Transporturilor nu a comentat aceasta informatie, iar un raspuns oficial al Globe Ground la intrebarea Jurnalului National pe aceasta tema s-a rezumat la formularea "echipajele noastre tehnice nu au autorizatia sa patrunda pe pista". Imediat dupa ce a fost informat de incidentul de la data de 30 decembrie 2007, ministrul Orban a solicitat o informare privind periodicitatea evaluarilor medicale ale personalului companiilor subordonate. Conform unor surse din interiorul institutiei, angajatii Romatsa au inceput sa fie convocati pe banda rulanta pentru efectuarea de controale medicale. Pana acum, procedurile interne ale regiei autonome aflate-n coordonarea Ministerului Transporturilor prevedeau ca angajatii in varsta de peste 40 de ani erau evaluati o singura data pe an.