Inca nu se poate vorbi de o supraincalzire a retailului din Bucuresti
Potentialul pietei provinciale este in crestere
In tara sunt proiecte de 1.000.000 mpNu putini sunt cei ce considera piata de retail din Capitala ca fiind aglomerata sau supraincalzita, temandu-se chiar de eventualitatea superasaturarii in conditiile finalizarii tuturor proiectelor anuntate sau aflate in constructie. Motivele par cat se poate de logice - atrasi de gradul de subdezvoltare al pietei si, implicit, de potentialul urias al unor astfel de investitii in Bucuresti, dezvoltatorii s-au inghesuit sa "arunce" cu proiecte, unele de o anvergura considerabila. In conditiile in care harta Capitalei ar trebui sa gazduiasca, in urmatorii cativa ani, circa 18 astfel de centre comerciale (incluzandu-le pe cele deja existente), nu este de mirare ca investitorii care s-ar mai aventura sa intre in Capitala nu sunt foarte multi.Bucurestiul poate "suporta" 1,5 mil. mp de spatii comercialeCu toate acestea insa, Razvan Gheorghe, managing director Cushman & Wakefield Activ Consulting, ne-a declarat ca, in momentul de fata, nu se poate vorbi de o suprasaturare a pietei de retail, nici macar la nivelul Capitalei, care a inregistrat pana acum si cea mai mare "avalansa" de proiecte la nivel national. Astfel, apreciaza reprezentantul companiei, Bucurestiul poate sa suporte - incluzand unitatile cash & carry si pe cele de tip do-it-yourself (intrucat si acestea "fura" cota de piata) - circa 1,5 mp de spatii comerciale. Desi recunoaste ca, la ora actuala, Capitala nu mai este atat de atractiva pentru developeri, Gheorghe precizeaza ca acest lucru este valabil mai mult pentru jucatorii mici, care se tem oarecum sa opuna concurenta proiectelor deja sedimentate din piata. Şanse mai sunt, este de parere directorul Cushman & Wakefield, insa acestea vor fi explorate numai de marii dezvoltatori, ce-si aduc uneori propriii retaileri la venirea pe o piata noua. Iar Bucurestiul a fost deja martorul unei asemenea intrari "in forta", cand germanii de la ECE Projekt Management au fost de acord sa dezvolte partea comerciala din Sema Park, la Semanatoarea. Cu siguranta ca exemplul acestui mare developer, ce a intrat pe piata, in ciuda faptului ca era constient de competitia acerba, poate fi repetat, considera Gheorghe.
Desi suprasaturarea nu este inca un pericol, daca toate proiectele aflate momentan in pregatire vor fi si finalizate, in 2010 vom putea vorbi de un relativ echilibru intre cerere si oferta pe piata de retail din Capitala. Nu vor exista falimente, precizeaza directorul companiei, ci doar reconversii, transformarea unor concepte pentru a atrage mai multi cumparatori. Ce va face diferenta intre proiecte va fi capacitatea de acomodare a magazinelor de format mare si mixte, de tip department store. Pot exista insa si proiecte comerciale "gresite", avertizeaza Gheorghe, ca rezultat al neconcordantei dintre amplasament si conceptul de centru comercial.In 3-5 ani, si orasele cotate mai slab vor deveni atractive pentru developeriPiata este inca deschisa si la nivelul provinciei, chiar daca developerii si-au mutat oarecum tinta de atac la nivelul acesteia. Astfel, apreciaza directorul Cushman & Wakefield, daca toate proiectele anuntate, aflate in curs de constructie sau in faza de autorizatie, vor fi livrate, ele vor acoperi necesarul a jumatate din totalul oraselor medii ale tarii, cu o populatie de peste 100.000 locuitori. Localitatile din jumatatea superioara a topului oraselor medii din tara (numele mentionate de majoritatea developerilor, precum Brasov, Constanta, Cluj, Timisoara, Iasi) se vor sufoca la un moment dat, insa acest lucru va aduce in centrul atentiei si zone neexploatate in momentul de fata, precum Targu Jiu sau Tulcea. Astfel, estimeaza directorul companiei, in decurs de 3-5 ani, puterea de cumparare a locuitorilor din orasele cotate momentan mai slab va creste suficient de mult pentru a permite formate de tip shopping mall. "Mi s-ar parea normal ca intr-un oras de talie medie sa existe 2-3 parcuri de retail in afara orasului si 1-2 concepte de shopping mall in interior", a subliniat Gheorghe.
Acesta ne-a explicat ca, data fiind diferenta de vanzare de circa 5-10 ori mai mare pe care o poate atinge un retailer in Bucuresti fata de alte orase cu putere mai mica de cumparare, este cat se poate de logic ca dezvoltatorii au preferat pana acum sa-si indrepte atentia in mod primordial asupra Capitalei si oraselor mari. Cu toate acestea insa, in timp, developerii se vor indrepta si spre orase mai mici, insa cu o conditie esentiala, si anume ca ocupantii principali (ancorele) centrelor comerciale sa fie super sau hipermarketuri, magazine de electronice si electrocasnice sau de bricolaj. Explicatia? Daca pentru bunurile de larg consum exista deja o putere de cumparare destul de ridicata si la nivelul provinciei, "brandurile" (marci de imbracaminte, incaltaminte, articole de lux), se adreseaza deocamdata cu preponderenta locuitorilor marilor orase.La nivel national, se afla in pregatire proiecte de 1.000.000 mpIntr-o privire retrospectiva, Razvan Gheorghe apreciaza ca in 2007 au fost livrati circa 300.000 mp de spatii comerciale la nivel national. Printre proiectele noi ce au fost finalizate se numara Felicia Iasi, Iulius Cluj, Polus Cluj, European Retail Park Targu Mures, European Retail Park Braila, Auchan Pitesti si Bricostore, Euromall Pitesti. Toate acestea au ridicat stocul national de spatii comerciale la circa 700.000 mp, apreciaza directorul Cushman & Wakefield. Acesta a adaugat insa ca, la nivel national, se afla momentan in pregatire proiecte comerciale cu o suprafata totala de circa 1.000.000 mp, ce au ca termen de livrare perioada 2008-2009.Dezvoltarea va avea loc pe toate directiileIn anul ce urmeaza, dar nu numai, piata de retail se va dezvolta pe toate directiile, este de parere Gheorghe. Astfel, se vor dezvolta atat shopping mall-urile, cat si parcurile de retail, alaturi de super si hipermarketurile cu galerii (in special in orasele mai mici). Per ansamblu, cresterea acestui segment imobiliar va continua sustinut pentru urmatorii 3-4 ani. In 2009-2010 vor aparea si proiecte ceva mai sofisticate, ce vor pune un accent mai mare pe componenta de leisure si fashion.
De asemenea, un element de noutate va fi constituit de aparitia magazinelor de tip factory outlet centre (ce vand articole de marca - "branduri" - cu discount), un concept popular in afara, dar neexploatat pana acum in tara noastra. Acestea vor fi un "debuseu pentru centrele comerciale", anticipeaza directorul Cushman & Wakefield Activ Consulting.