Constructorii auto europeni care incalca normele privind emisiile de dioxid de carbon, stabilite de catre Comisia Europeana, s-ar putea confrunta cu amenzi cuprinse intre patru miliarde de euro si 13 miliarde de euro pe an, reiese dintr-un document intern al Executivului, citat de FT Deutschland.
Impunerea unor astfel de penalizari de catre Comisia Europeana, stabilite in functie de numarul de vehicule fabricate, vizeaza constrangerea producatorilor auto sa reduca emisiile de gaze cu efect de sera ale autoturismelor noi, de la nivelul de aproximativ 160 de grame la un kilometru la 130 de grame la un kilometru, in 2012.
Comisia Europeana nu va impune insa companiilor costuri nerezonabile prin masurile anuntate.
Detaliile proiectului european pentru constructorii auto nu au fost finalizate inca. Astfel, Gunter Verheugen, vicepresedintele CE, responsabil pentru Industrie, va propune impunerea unei amenzi in valoare de 25 de euro pe gram, pentru fiecare autoturism vandut care nu se incadreaza in intervalul stabilit de UE pentru emisiile de dioxid de carbon.
In cazul in care producatorii auto nu vor atinge, in medie, pana in anul 2012, tinta de 130 de grame pentru emisiile de dioxid de carbon ale autoturismelor noi, ci se vor opri la nivelul de 140 de grame, penalizarea totala impusa de catre CE se va ridica la patru miliarde de euro pe an.
In acest timp, comisarul european pentru Mediu, Stavros Dimas, vrea sa impuna o amenda de 95 de euro pentru fiecare gram suplimentar de gaze poluante emise de un autoturism, astfel ca valoarea totala a amenzii ar putea urca la aproximativ 13 miliarde de euro.
Dupa finalizarea proiectului de lege, acesta trebuie aprobat de catre o majoritate calificata a statelor comunitare si de catre Parlamentul European.
Pentru a nu afecta intr-o prea mare masura producatorii de pe piata, CE ia in considerare introducerea amenzilor la un nivel scazut, urmata de o majorare graduala, anuala, a acestora. In plus, sanctiunile totale aplicate companiilor ar putea fi diminuate, daca producatorii realizeaza modele auto ale caror emisii de gaze poluante sa nu atinga limita superioara a intervalului impus de UE.