Reducerile de pina la 25% promise de retaileri i-au convins pe romani sa-si duca vechea aparatura la magazin.

Introdus timid la jumatatea acestui an, sistemul buy-back a inceput sa capete adepti in rindul romanilor dornici sa primeasca o reducere de pret daca aduc in schimb, la magazine, un echipament electric sau electrocasnic vechi. Spre exemplu, in cazul Carrefour, liderul pietei pe segmentul hipermarketuri, vinzarile prin buy-back le-au depasit pe cele dintr-o promotie obisnuita. „Vinzarile in acest sistem (buy-back - n.red.) sint mai mari cu aproximativ 50% fata de vinzarile dintr-o promotie obisnuita", ne-a declarat Andreea Mihai, director de marketing in cadrul companiei de retail. Potrivit acesteia, compania intentioneaza sa extinda aceasta oferta la toate categoriile de produse electrice si electrocasnice. Pina acum, retailerul a avut buy-back pentru frigidere, aspiratoare, sisteme de boxe, televizoare, oferind reduceri cuprinse intre 20 si 25% pentru cei care dadeau in schimbul noului produs pe care il achizitionau un aparat vechi. „Reducerea se poate face atit punctual - pe un singur produs, pe o marca, dar si pe toata gama. Depinde de tipul campaniei buy-back. In ceea ce priveste produsele aduse la schimb, acestea pot fi functionale sau nu si pot fi foarte vechi, vechi sau mai noi", explica Mihai modul in care se poate achizitiona prin buy-back.

Mai concret, cei care detin un televizor vechi isi pot cumpara la pret redus orice plasma ori LCD, orice televizor sau orice televizor dintr-o anumita marca ori un televizor cu plasma sau LCD de o anumita marca si un anumit tip, totul depinzind de campania din momentul respectiv. Toate echipamentele colectate in acest mod urmeaza sa fie reciclate, de acest proces ocupindu-se asociatiile de profil, printre care Eco Tic (IT, video) sau ROREC (electrocasnice).

Sistemul este folosit in mai toate retelele de hipermarketuri, cash and carry si de retail de electrice si electrocasnice. „Colaboram cu Media Galaxy, Flanco, Metro, Real, Practiker", a declarat Mihai Posedaru, director executiv in cadrul Eco Tic, Asociatia de gestionare a deseurilor electrice si electrocasnice. „In general (sistemul - n.red.) se aplica produselor de folosinta indelungata (calculatoare, imprimante, monitoare, frigidere, aparatura electrocasnica, produse de menaj", sustin reprezentantii Metro Cash&Carry, potrivit carora reducerile variaza intre 20 si 25%. Si ceilalti retaileri (hipermarketuri si mari comercianti de electrice si electrocasnice) au implementat acest sistem, dar momentan nu au produse care se pot vinde in acest mod.

Livrari putine Din estimarile Eco Tic, din iunie, cind au inceput sa se colecteze in vederea recliclarii produse electrice si electrocasnice, asociatiile de profil si agentii economici care presteaza astfel de servicii au colectat in jur de 1.000 de tone. „Nu exista zi sa nu ai comenzi (din partea retailerilor - n.red.), dar din pacate sint mici. Cred ca in decembrie vom avea cereri duble, o sa fie si promotii de genul buy-back", sustine Posedaru. Potrivit acestuia, primariile, care colecteaza si ele aparatura veche, vor organiza astfel de programe in fiecare luna.