UE cere Guvernului sa returneze romanilor banii luati din taxa auto, indiferent cum se va schimba aceasta. Momentan, autoritatile de la Bucurestiul tac.

Comisarul european pentru Taxe,
ungurul Kovács, tine cu romanii Comisarul european pentru Taxe, László Kovács, a declarat, intr-un interviu pentru RFI, ca Guvernul Romaniei ar trebui sa garanteze ca va returna taxa de inmatriculare, chiar si in cazul in care legislatia va fi modificata si Romania nu va fi trimisa la CEJ. De la inceputul anului si pina in luna septembrie s-au importat 338.000 de autoturisme, dintre care 109.000 second-hand. Aceasta inseamna ca, in cazul in care dorinta Comisiei Europene va fi respectata, fiecare nou proprietar de masina din 2007 ar trebui sa primeasca de la stat, in medie, 512 euro. In primele noua luni, statul a strins din taxa 717 milioane de lei. Intrebat de reporterul RFI ce se va intimpla cu cei care au platit taxa de inmatriculare in cazul in care Comisia opreste procedurile inainte ca acest caz sa ajunga la Curtea Europeana de Justitie (CEJ), comisarul László Kovács a declarat ca "si intr-un astfel de caz autoritatile romane ar trebui sa dea garantii ca vor da banii inapoi; in caz contrar, vor continua procedurile".

"Exista deja un precedent. Ungaria a fost condamnata de Curtea Europeana de Justitie in urma unei situatii asemanatoare", spune comisarul european László Kovács.

Intr-un alt caz asemanator cu cel al Romaniei, Curtea Europeana de Justitie a hotarit returnarea banilor chiar si dupa modificarea nivelurilor taxei. La inceputul acestui an, CEJ a decis ca taxa impusa de guvernul polonez pentru masinile second-hand importate din UE a fost ilegala pentru ca era mai mare decit cea pentru vehiculele vechi inmatriculate in tara. Astfel, CEJ a obligat guvernul polonez sa returneze accizele platite de cei care au inmatriculat masini second-hand de la aderarea Poloniei la UE, in 2004, si pina in decembrie 2006, cind taxa a fost schimbata. Polonia a modificat legea, astfel ca acciza n-a mai depins nici de virsta vehiculului si nici de provenienta lui. Taxa romaneasca este insa putin diferita de cea poloneza. Aceasta nu face diferenta de provenienta si astfel nu incalca flagrant tratatul UE, ci doar prin efecte. Ministerul Finantelor n-a vrut sa comenteze declaratiile comisarului Kovács, promitind reactii abia dupa intilnirea tęte-a-tęte cu oficialul european pentru Taxe de saptamina viitoare. La rindul lui, Guvernul a refuzat sa-si prezinte ieri punctul de vedere.

Pe de alta parte, Kovács a mai spus ca a discutat cu premierul Calin Popescu Tariceanu despre acest subiect. „Am primit un telefon de la premierul roman si i-am explicat ca ambitia Romaniei de a proteja mediul, de a reduce emisia de gaze cu efect de sera, inclusiv a dioxidului de carbon, este absolut legitima, dar o lege nu poate sa functioneze pe baza vechimii unei masini. Asa cum i-am explicat primului-ministru, emisia de CO2 a unei masini mici si vechi poate fi egala cu cea a unui Porsche Carrera nou-nout, iar intr-un astfel de caz virsta unei masini nu este detaliul cel mai important, ci emisia in sine este importanta", a afirmat Kovács. Potrivit acestuia, procedura impotriva taxei auto din Romania a fost declansata pentru ca legislatia romaneasca este discriminatorie, intrucit taxa pentru masinile de mina a doua este mai mare decit cea pentru cele noi.

„O taxa auto ce ar tine cont de nivelul de emisii de dioxid de carbon ar fi desigur acceptata, dar legea nu poate avea ca principal criteriu virsta masinii. M-am inteles cu primul-ministru ca Romania sa-si reconsidere pozitia", a mai declarat Kovács.

Comisia Europeana a decis miercuri sa deschida a doua etapa a procedurii de infringement (incalcare a tratatului) impotriva Romaniei privind taxa de prima inmatriculare, considerind ca raspunsurile autoritatilor romane au fost nesatisfacatoare. Comisia a acordat un termen de doua luni pentru schimbarea legislatiei, ulterior fiind posibil sa actioneze statul roman la Curtea Europeana de Justitie.