Cazul Romaniei nu este similar cu cel al Ungariei in privinta taxei auto, cum a sugerat comisarul european Laszlo Kovacs, care s-a antepronuntat pe aceasta tema, deoarece nu se cunoaste daca Romania va intra in discutia Curtii Europene de Justitie (CEJ), a declarat purtatorul de cuvant al Guvernului, Camelia Spataru.

Ea a reamintit ca taxa auto este un instrument de protectie a mediului, prin incercarea limitarii emisiilor de dioxid de carbon, si nu se constituie intr-un element discriminatoriu deoarece se aplica atat masinilor din productia autohtona, cat si celor din import.

"In acest moment, cand Uniunea Europeana incearca sa impuna norme severe pentru reducerea poluarii generate de autovehicule, ar fi surprinzator ca Romania sa fie criticata tocmai pentru ca incearca prin aceste masuri sa limiteze emisia de dioxid de carbon", a spus Camelia Spataru.

Ea a reamintit si faptul ca in cadrul UE exista un grup de lucru pentru elaborarea unei reglementari unitare a taxei auto, cu o importanta componenta de mediu cu referire directa la emisiile de dioxid de carbon.

"Am putea considera astfel ca, prin declaratiile facute, practic comisarul european Laszlo Kovacs s-a antepronuntat intrucat in acest moment nu stim daca acest caz va ajunge in fata Curtii Europene, dupa cum nu stim nici care va fi decizia in cazul in care aceasta situatie ar ajunge pe masa Curtii Europene", a aratat oficialul guvernamental.

Purtatorul de cuvant a aratat ca, prin pozitia sa, Romania isi reafirma disponibilitatea de a lucra cu expertii Comisiei in vederea gasirii unei solutii care sa corespunda tendintelor europene de protectie a mediului si a amintit ca ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, se va afla, saptamana viitoare, la Bruxelles, unde va avea si o discutie cu Laszlo Kovacs.

"In plus, cazul Romaniei nu este similar cu acela al Ungariei, asa cum sugera in declaratia sa comisarul european", a adaugat Camelia Spataru.

Intrebat cum comenteaza declaratia lui Laszlo Kovacs, conform caruia Guvernul ar trebuie sa garanteze restituirea taxei auto, purtatorul de cuvant al Executivului a aratat ca "aceasta este o masura care in acest moment nu poate fi anticipata".

Comisia Europeana a trecut, miercuri, la a doua etapa a procedurii de infringement impotriva Romaniei in cazul taxei de prima inmatriculare, autoritatile de la Bucuresti avand la dispozitie doua luni pentru a se conforma solicitarilor CE, care va inainta, in caz contrar, o plangere la Curtea Europeana de Justitie.

Executivul european a argumentat decizia prin faptul ca reglementarile in vigoare sunt discriminatorii in cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar.

Autoritatile romane vor relua, saptamana viitoare, discutiile cu expertii CE pe tema taxei auto, Guvernul reafirmandu-si angajamentul ca va solutiona aceasta situatie "in spiritul legislatiei europene si a dezideratelor de protectie a mediului", a anuntat, miercuri, Ministerul Economiei si Finantelor.

Comisarul european pentru taxe Laszlo Kovacs a declarat, miercuri, pentru RFI, ca a avut in cursul diminetii o convorbire cu premierul Calin Popescu Tariceanu, caruia i-a explicat ca "emisia de CO2 a unei masini mici si vechi poate fi egala cu cea a unui Porsche Carrera nou-nout" si ca sumele colectate de stat ca taxa auto trebuie restituite.

El a aratat ca CE va renunta la procedurile de sanctionare a Romaniei imediat ce Guvernul roman va modifica legislatia privind taxa auto si ca aceste proceduri pot fi oprite chiar si dupa sesizarea Curtii Europene de Justitie, explicand totodata ca procedura impotriva taxei auto din Romania se bazeaza pe discrepanta dintre legislatia romaneasca actuala si legislatia la nivel comunitar.

Comisarul european a spus ca a convenit cu premierul Tariceanu ca Romania sa isi reconsidere pozitia si ca i-a promis sprijinul expertilor UE, daca va fi necesar, pentru detaliile concrete, astfel incat legea sa poata fi modificata.

Potrivit lui Laszlo Kovacs, Comisia a trimis o lista lunga de scrisori statelor membre, pe tema unor noi proceduri de infringement, iar o asemenea scrisoare, a doua, este destinata Romaniei, fiind o scrisoare de motivatie a declansarii procedurilor.

El a mai afirmat ca la CE au fost trimise plangeri din partea mai multor asociatii de consumatori din Romania.

Intrebat ce se va intampla cu persoanele care au platit deja taxa auto, Kovacs a spus ca "banii trebuie dati inapoi".

"Aceasta a fost decizia CEJ si in cazul Ungariei si aceasta va fi sigur decizia si in cazul Romaniei", a argumentat comisarul european.

El a precizat ca si in cazul in care procedurile se opresc inainte sa se ajunga la CEJ, autoritatile romane ar trebui sa dea garantii ca vor restitui banii, in caz contrar procedurile urmand sa fie continuate.

Guvernul a bugetat pentru acest an venituri de 766,8 milioane lei din taxa auto, sumele incasate in primul semestru reprezentand 39% din nivelul total prognozat.
Mediafax