Comisarul european pentru taxe, Laszlo Kovacs, l-a informat deja pe premierul Tariceanu ca oficialii europeni pot renunta la procedurile de sanctionare a Romaniei imediat ce Guvernul roman va modifica legislatia privind taxa auto si ca aceste proceduri pot fi oprite chiar si dupa sesizarea Curtii Europene de Justitie.
"Daca raspunsul Guvernului roman va fi de a schimba legislatia pentru a o aduce in armonie cu cea europeana, vom renunta la procedurile de sanctionare imediat. Daca raspunsul nu va fi satisfacator, vom trimite cazul la Curtea Europeana de Justitie, dar i-am spus premierului roman ca si dupa aceea, imediat ce Guvernul roman va schimba legislatia, vom opri si noi procedurile", a spus Kovacs.
Asigurandu-l pe premier de tot sprijinul sau si al expertilor UE, Kovacs i-a cerut premierului sa-si reconsidere pozitia, pentru ca nu este corect sa pui taxa de inmatriculare in functie de varsta masinii, ci mai degraba de nivelul de emisii de dioxid de carbon.
In cadrul interviului luat de postul de radio RFI, Kovacs a declarat ca i-a explicat primului-ministru ca emisia de CO2 a unei masini mici si vechi poate fi egala cu cea a unui Porsche Carrera nou-nout.
"Intr-un astfel de caz, varsta unei masini nu e detaliul cel mai important, ci emisia in sine e importanta. O taxa auto ce ar tine cont de nivelul de emisii de dioxid de carbon ar fi desigur acceptata, dar legea nu poate avea ca principal criteriu varsta masinii", a mai spus comisarul. Totodata, el a afirmat ca i-a spus premierului Tariceanu ca ambitia Romaniei de a proteja mediul, de a reduce emisia de gaze cu efect de sera, inclusiv a dioxidului de carbon, este absolut legitima, dar o lege nu poate sa functioneze pe baza vechimii unei masini.
Intrebat de reporterii RFI ce se va intampla cu persoanele care au platit deja taxa auto, el a spus ca "banii trebuie dati inapoi". "Aceasta a fost decizia CEJ si in cazul Ungariei si aceasta va fi sigur decizia si in cazul Romaniei", a argumentat comisarul european, precizand ca si in cazul in care procedurile se opresc inainte sa se ajunga la CEJ, autoritatile romane ar trebui sa dea garantii ca vor da banii inapoi, in caz contrar procedurile urmand sa fie continuate.
Mai multe asociatii de consumatori din Romania au trimis CE scrisori in care se plangeau de modul in care este calculata taxa de prima inmatriculare, considerata discriminatorie si de oficialii europeni care au deschis miercuri cea de-a doua etapa a procedurii de infringement. Guvernul are la dispozitie doua luni pentru a modifica legislatia, in caz contrar Comisia Europeana urmand sa actioneze statul la Curtea Europeana de Justitie.
Discutiile cu expertii CE pe tema taxei auto vor fi reluate saptamana viitoare, Guvernul reafirmandu-si angajamentul ca va solutiona aceasta situatie "in spiritul legislatiei europene si a dezideratelor de protectie a mediului".