10-15% - rata medie de crestere a pietei
Piata romaneasca, inca subdezvoltataRitmul de dezvoltare al oraselor, viata in viteza, cresterea puterii de cumparare a romanilor, dar si diversificarea gusturilor si preferintelor acestora au dus piata de mobila la nivelul de industrie. O industrie estimata, pentru 2007, la aproximativ 1.08 miliarde euro, conform reprezentantilor Elvila si Mobexpert. Aceasta valoare indica o crestere de 11% fata de 2006, numai in primele 6 luni ale anului in curs piata inregistrand cu 10% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut. In acest context, cele doua companii ne-au declarat ca piata de mobila creste anual cu aproximativ 10-15%. Cu toate acestea, specialistii sustin ca piata romaneasca este inca una subdezvoltata, cererea fiind destul de mica in comparatie cu pietele europene; sunt totusi asteptate cresteri ale vanzarilor in urmatorii 3 ani datorate dezvoltatorilor din domeniul constructiilor care sunt in acest moment in plina activitate.Pentru 2008, Mobexpert anticipeaza o cifra de afaceri de 200 mil. euroIn acest context favorabil, previziunile marilor jucatori de pe piata mobilei sunt, si ele, cat se poate de pozitive. Reprezentantii Mobexpert ne-au declarat ca, la nivelul primelor 10 luni din 2007, analiza vanzarilor din retea arata o crestere de 22% fata de perioada similara din 2006. "Bazandu-ne pe aceste rezultate, estimam ca, pana la sfarsitul anului 2007, volumul vanzarilor pe zona de retail va inregistra o crestere medie de 20% fata de 2006, an in care, la nivelul intregului Grup Mobexpert, am obtinut o cifra de afaceri aditionata de 150 milioane de euro", a subliniat Ana Grosu. Aceasta a adaugat ca compania estimeaza pentru 2007 o crestere de 15-20% a cifrei de afaceri a intregului grup, pana la 172-175 de milioane de euro. "Pentru 2008, speram sa trecem, la nivelul Grupului Mobexpert, de 200 de milioane de euro cifra de afaceri aditionata", ne-a declarat reprezentanta Mobexpert.
Tot la capitolul rezultate financiare, Andreea Mihai, reprezentanta Elvila, ne-a declarat ca in cadrul anului 2006, compania a inregistrat o cifra de afaceri de circa 30 milioane de euro, in acest an, estimand o cifra de afaceri la nivelul pietei interne cu circa 15% mai mare, iar in anul viitor cu circa 15-17% mai mare decat in 2007.Craciunul vinde cu 40% mai multPe termen scurt, cresterea estimata de producatorii de mobila este alimentata si de "febra" cumparaturilor de sezon, ce va duce, conform celor doua companii, la o majorare a volumului de vanzari de aproximativ 40%. "Desi nu putem vorbi de o sezonalitate propriu-zisa in comertul cu mobilier, se poate constata o intensificare a ritmului cumpararilor in ultimele patru luni din an. Evident, exista anumite segmente din portofoliu care evolueaza mai bine in preajma sarbatorilor traditionale - Craciunul sau Pastele - cum ar fi produsele din zona de decoratiuni", ne-a declarat Grosu.
Şi pentru ca firmele de mobilier sa poata satisface clienti "cu orice fel de buzunare", acestea au pus la dispozitia publicului mai multe posibilitati de plata, de la carduri clasice, carduri avantaj sau ordine de plata bancara, posibilitati de plata care ofera clientilor sansa de a-si cumpara piesele de mobilier dorite fara a-si afecta bugetele pentru sarbatori. Cu toate acestea, majoritatea clientilor prefera inca plata in numerar.Pana in 2011, preturile la mobila vor creste cu 30%Cresterea accelerata inregistrata de industria mobilei este vizibila insa nu doar din perspectiva producatorilor, ci si din cea a cumparatorilor, prin majorarea preturilor la produsele de acest tip. Reprezentanta Mobexpert considera ca, pana in 2011, vom asista la o scumpire, in medie, de 30% a mobilei in Romania, poate chiar mai mare pentru produsele care implica mai multa manopera cum ar fi mobilierul din lemn masiv. Factorii ce vor determina aceasta majorare sunt scumpirea materialelor, in special a lemnului, si a fortei de munca. Astfel, estimarile Mobexpert arata ca, pana in 2011, costurile fortei de munca aproape ca se vor dubla, iar costul materiei prime va cunoaste o crestere accentuata. "Faptul ca avem propriile noastre facilitati de productie (peste 60% din vanzarile de mobila din reteaua de magazine Mobexpert fiind reprezentate de produse dezvoltate in fabricile grupului), propriile servicii de logistica si distributie etc. ne permite un control riguros al costurilor, astfel incat impactul acestora asupra produselor din magazine nu a fost semnificativ pana acum", a subliniat Ana Grosu. Aceasta a adaugat insa ca reflectarea acestor cresteri in pretul produsului final nu va putea fi evitata complet, in ciuda mentinerii unui control riguros asupra costurilor de productie.Concurenta este intensificata de numarul mare de jucatoriAflata in curs de dezvoltare, piata autohtona de mobilier este caracterizata de Mihaela Mihai ca una puternic concurentiala, mai ales ca aceasta incepe sa faca loc usor-usor si pentru jucatorii straini, aparitie pe care din ce in ce mai multi producatori autohtoni o iau in seama. "Competitia este una intensa avand in vedere numarul mare de jucatori din piata. Niciun producator sau comerciant din piata de mobila nu are cum sa nu fie afectat", ne-a declarat Mihai. Concurenta, spun specialistii, favorizeaza asezari si segmentari mai clare, oferte mai bine definite care vin in intampinarea nevoii clientilor de a gasi produse adaptate nevoilor si gusturilor lor si ii obliga pe jucatorii din piata la o atentie sporita la standarde. Pe de alta parte, Ana Grosu, reprezentanta Mobexpert, este de parere ca, pentru moment, concurenta nu se resimte foarte puternic la nivel de top. "Suntem lideri pe segmentul nostru si, deocamdata, presiunea competitionala nu este foarte puternica. Ofertele celorlalti jucatori din piata tintesc alte segmente de clienti sau exercita o presiune competitionala partiala pe oferta noastra. Linia de forta a strategiei Mobexpert o reprezinta orientarea spre client si toate eforturile noastre sunt focusate in aceasta directie", ne-a declarat reprezentanta companiei.Consumatorii romani, din ce in ce mai selectiviIn corelatie cu intensificarea concurentei in aceasta industrie, a crescut proportional si gama de produse, ceea ce a dus, implicit, si la segmentarea accentuata a pietei. Dezvoltarea diferitelor segmente este alimentata si de diversificarea gusturilor clientilor, care tind sa fie mult mai selectivi. Tendinta romanilor este de a-si achizitiona ansambluri integrate in locul pieselor individuale. De asemenea, acestia investesc mai mult in mobila destinata exclusiv unei anumite categorii de public, asa cum sunt dormitoarele destinate copiilor si bebelusilor. Ce-i drept, acesta este un segment in dezvoltare usoara, romanii incepand usor-usor sa-si amenajeze mai atent si mai pretentios camera copiilor.