Banii ramasi ajung pana la sfarsitul lunii ianuarie
MCTI a cerut 38 mil. lei/an de la bugetul de statProblemele cu care se confrunta autoritatile romane in privinta modului de gestionare a numarului unic de urgenta 112 nu sunt legate numai de pr
Banii ramasi ajung pana la sfarsitul lunii ianuarie
MCTI a cerut 38 mil. lei/an de la bugetul de statProblemele cu care se confrunta autoritatile romane in privinta modului de gestionare a numarului unic de urgenta 112 nu sunt legate numai de proaspata procedura de infringement deschisa de Comisia Europeana, ci si de fondurile necesare finantarii acestei activitati. Potrivit directorului general al Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS), Marcel Opris, activitatea institutiei care opereaza serviciul 112 ar putea fi intrerupta din luna februarie daca nu se va rezolva problema finantarii. "Daca nu gasim resurse de finantare, inchidem serviciul 112, pentru ca nu vor mai fi bani pentru plata salariilor", a adaugat Opris, citat de Mediafax.
Finantarea serviciului 112 este realizata de catre Autoritatea Nationala pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI), care asigura o suma fixa anuala de finantare in euro, virata in lei catre operatorul sistemului, Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS).
Recunoscand in parte faptul ca sumele sunt insuficiente, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei a prezentat, in luna septembrie, un proiect de act normativ prin care finantarea activitatii STS urma sa fie asigurata, in 2008, de la bugetul de stat. Suma solicitata de la bugetul de stat pentru functionarea serviciului 112 se ridica la 38 milioane de lei/anual in intervalul 2008-2012, in timp ce cheltuielile se vor situa intre 36,6 milioane de lei, in anul 2008, si 37,9 milioane de lei, peste cinci ani.Afectat de evolutia nefavorabila euro/leuSistemul national unic pentru apeluri de urgenta (SNUAU) se confrunta cu un deficit intre veniturile proprii si cheltuielile pentru functionare, datorita evolutiei nefavorabile a raportului euro/leu, majorarii dobanzii LIBOR (dobanda medie pe piata interbancara londoneza - n.r.), pentru creditul extern contractat de operatorul SNUAU, si cresterii salariilor personalului de operare si cheltuielilor de functionare (utilitati, servicii intretinere si functionare). "Aceste fenomene financiare au afectat deja bugetul de venituri proprii al operatorului sistemului 112, astfel ca, la aceasta data, estimam ca bugetul de cheltuieli ramas va ajunge efectiv, pana la finele lunii ianuarie 2008, numai pentru plata drepturilor salariale ale personalului", se mai arata in nota de fundamentare. Invocand caracterul de urgenta al actului normativ si adoptarea acestuia inainte de aprobarea Legii bugetului de stat pe anul 2008, MCTI sustine ca, in caz contrar, se va "periclita furnizarea incepand cu anul 2008 a serviciului 112, o componenta de baza a securitatii cetatenilor".CE a deschis procedura de infringementOperat de STS, serviciul 112 a fost lansat in aprilie 2005, in urma unei investitii de 40 milioane de euro, si a avut ca furnizor principal compania suedeza Ericsson, care a livrat aplicatia software si echipamentul necesar conectarii centrelor de preluare a apelurilor si agentiile dispecer.
Comisia Europeana a anuntat miercuri ca a inceput procedura de infringement impotriva Romaniei, pentru a se asigura ca numarul unic de urgenta 112 functioneaza corespunzator.
"Informatiile privind localizarea apelantului sunt deja disponibile in majoritatea statelor membre. Este imperios necesar sa ne asiguram ca acestea functioneaza corect in toate statele membre. Masurile luate astazi (miercuri - n.n.) demonstreaza importanta pe care Comisia o acorda bunei functionari a numarului 112", sustinea intr-un comunicat comisarul UE pentru telecomunicatii, doamna Viviane Reding.
Legislatia comunitara in materie de telecomunicatii impune statelor membre sa se asigure ca serviciile de urgenta sunt accesibile gratuit, formand numarul de urgenta unic european 112. Statele membre trebuie sa garanteze, de asemenea, ca operatorii de telecomunicatii furnizeaza serviciilor de urgenta informatiile privind localizarea apelantului pentru apelurile catre numarul 112, efectuate de pe telefoane fixe sau mobile.Numai Romtelecom localizeaza apelantulDesi toate companiile de telefonie fixa si mobila din Romania ar fi trebuit sa se conformeze, potrivit unor surse din piata, singurul operator care furnizeaza date privind localizarea reala a apelantului 112 este Romtelecom. Astfel, desi detine informatiile privind locul de unde se solicita serviciile de urgenta, Vodafone si Orange informeaza STS unde locuieste abonatul.
In ceea ce priveste Cosmote, desi reprezentantii companiei au anuntat miercuri, imediat dupa deschiderea procedurii de infringement in privinta numarului unic 112, ca detine posibilitatile tehnice si furnizeaza permanent toate informatiile solicitate in privinta apelurilor catre 112, surse din piata ne-au declarat ca acest lucru n-a fost realizat.
"Singurul care face cu adevarat localizarea apelului catre 112 este Romtelecom, informand cu exactitate STS asupra locului de unde s-a apelat 112, chiar daca persoana nu se afla la domiciliul sau, mentionat in abonament", ne-au declarat aceleasi surse.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.