In ceea ce priveste campania pentru alegerile europene, este trista constatarea celor mai multi analisti - marea majoritate a candidatilor sunt oameni fara biografie, fara cariere, fara nimic care sa-i recomande. Lipsiti de notorietate si de mesaj, c
In ceea ce priveste campania pentru alegerile europene, este trista constatarea celor mai multi analisti - marea majoritate a candidatilor sunt oameni fara biografie, fara cariere, fara nimic care sa-i recomande. Lipsiti de notorietate si de mesaj, candidatii au plictisit sau au dezamagit.
Pe o astfel de atmosfera sociala dezamagitoare, lipsita de argumente si de conflict, campaniile de advertising cele mai vizibile vor avea cel mai mare efect. PNL, cu un mesaj elitist, impotriva oricaror reguli ale comunicarii (politice sau comerciale), dar cu resursele guvernarii de partea sa, a reusit sa isi marcheze prezenta mai bine decat toti ceilalti. Pe partea cealalta, PLD, un partid mic si artagos, dar cu panouri publicitare demne de 35%, a generat efectul de campanie numai prin vizibilitate. Urmele semnalului fatic la urnele de vot va fi consistent.
Campania PD a lipsit. Observatia unui vanzator de ziare legata de afisul cu dirigintele spune totul: "cred ca e un afis de concert cu manelisti, da' nu stiu cand e". Mesajul politic a absentat, conflictul caracteristic campaniilor PD a fost stins.
PSD al carui driver de campanie a fost Mircea Geoana, a "beneficiat" de cea mai proasta campanie din istoria sa. Mesajul "Pentru o Romanie puternica si echitabila" plasat deasupra unei poze cu Mircea Geoana, Titus Corlatean si niste necunoscuti este atat de necredibil incat nici nu mai trebuie focus group-uri de calibrare. Daca vreodata semantica puterii a fost asociata cu Mircea Geoana sau Titus Corlatean, atunci gresim. Dar, cum sa credem ca cei doi si inca vreo sase necunoscuti aduc "putere" si "prosperitate"? Cine ii poate crede? Raspunsul vine la vot.
La fel ca in anii '90, la alegerile pentru primarii cand avea mii de "bunul gospodar", si la campania pentru Parlamentul European ii aveam peste tot pe "cei mai buni". PLD, PD, PSD, PNL. Toti spun ca sunt cei mai buni. La ce si cum, ce promit, cine sunt ramane sa raspunda electoratul in locul lor.
In campania pentru referendum, presedintele nu a mai avut o lupta, liberalii nu i-au mai raspuns, l-au lasat sa se bata cu o absenta. Cei 322 nu au mai putut fi reinviati. Lupta, competitia, atat de necesare lui Traian Basescu au lipsit aproape complet. Mai mult, mesajul presedintelui a fost neinteligibil. Domnul presedinte nu a explicat ce se schimba in viata reala a omului de pe strada si cine va fi pedepsit. Pentru prima oara, Traian Basesu s-a ferit sa dea nume, sa faca dezvaluiri, sa genereze reactii. Chiar si mass media dornice sa-i sustina mesajul nu a avut ce sa promoveze. Si peste toate acestea, a atacat fara explicatie plauzibila o componenta importanta si vizibila a societatii civile - Asociatia Pro Democratia.
De partea celelalta, adversarii propunerii presedintelui nu au facut mai nimic. Nici macar nu s-au certat cu el. S-au ignorat reciproc.
De la presedintele Romaniei cu matura in mana (o imagine de promovat firme de cleaning) pana la faptul ca tot presedintele nu ne comunica pe outdoor-ul sau cand este data la care trebuie sa-i votam propunerea, campania pentru referendum s-a redus la plimbari pe la televiziuni cu un mesaj saracacios. Nici macar "listacii" nu au facut cariera. Presedintele pare sa fi uitat ca "stampilele" lingvistice nu au eficienta daca sunt lansate toate odata.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.