Organizatorul cursei desertului are dovezi ca emisiile de carbon din competitie nu sint ingrijoratoare, iar a conduce printre dune e mai sigur decit a escalada muntii.

In premiera, Romania va avea o echipa completa
la cel mai dur raliu din lume| Parcursul celei de-a 28-a editii a Raliului Dakar a fost dezvaluit ieri, la Paris, deosebirea principala fata de anii anteriori fiind aceea ca va fi evitata traversarea statului Mali din ratiuni de securitate. Inca de la infiintare, competitia se afla in centrul unor polemici ecologice si sociale, dar organizatorul competitiei, Étienne Lavigne, a strins destule dovezi ca sa contracareze criticile. Acuzat ca aproape in fiecare an raliul se soldeaza cu victime, in cele trei decenii consemnindu-se in jur de 50 de decese (cifrele variaza in functie de surse), Lavigne spune: „Este o cursa periculoasa, dar in toate aventurile exista riscuri. Traseul este dificil si tehnic si presupune o foarte buna pregatire fizica. Spuneti ca in Dakar au murit 50 de oameni, dar in escaladarea Mont Blanc mor 40-50 de oameni in fiecare an. Noi dotam concurentii cu diverse sisteme care sa ne permita sa intervenim rapid in caz ca au probleme: Iritrack, Sentinel, cordoane cervicale pentru motociclisti. Este cea mai securizata cursa din lume". Securitatea spectatorilor africani se incearca a fi asigurata prin campanii de prevenire in scoli, iar 2.000 de oameni sint mobilizati in zonele sensibile de pe traseu. De remarcat ca mortalitatea cauzata de accidente de circulatie este foarte ridicata in Africa subsahariana, 300.000 morti pe an.

Poluarea nu este un aspect care sa ingrijoreze foarte mult, Étienne Lavigne facind comparatii simple si elocvente: „Emisiile de carbon sint de 22.000 de tone, echivalentul celor dintr-un Grand Prix de Formula 1. Cu titlu indicativ, Cupa Mondiala de rugby a provocat emisii de carbon de 57.000 de tone, in principal din cauza numerosilor spectatori veniti de foarte departe (Australia, Noua Zeelanda)". Editia 2008 a Raliului Lisabona-Dakar se va desfasura in perioada 5-20 ianuarie, va traversa cinci tari (Portugalia, Spania, Maroc, Mauritania si Senegal), iar la start se vor alinia 570 de vehicule (265 de motociclete, 205 automobile, 100 de camioane), numar superior celui din 2007, in ciuda mai rigidelor conditii de inscriere.

Noua romani in desert Tot mai multi romani sint atrasi de gustul aventurii africane, la editia din acest an avind nu mai putin de noua reprezentanti inscrisi in concurs. In plus, fata de probele anterioare ne putem mindri cu prezenta la start a primei echipe romanesti, Team Dakar Romania, care va reprezenta in premiera tara noastra in sectiunea auto a Raliului Dakar. Echipajul este compus din Gabriel Nicolae (pilot) si Tudor Stanciu (navigator), va concura pe o masina Mitsubishi, iar printre adversari va avea un alt duo roman, Eugen Banciu/Marius Vasai, pe un vehicul Dessert Warrior, care concureaza insa pentru team-ul Rally Raid UK. De asemenea, Romania va fi reprezentata la sectiunea auto de Serghei Bosko, navigator al rusului Dmitri Pavlov, pe un Nissan apartinind Team Dessoude. Sectiunea motociclisti este condusa de Emanuel Gyenes, tinarul de 23 de ani care iarna trecuta a reusit cea mai buna clasare din istoria participarilor romanesti la Dakar (locul 46) si de Marcel Butuza, care a abandonat la ultima editie. Lui Butuza i s-au adaugat in echipa Vectra Racing debutantii Romeo Duicu si Alexandru Girbacea.