„O lume nebuna, nebuna, nebuna" si „Annie Hall". Doua dintre cele 500 de filme clasice cu care TCM va defila non-stop de anul viitor in Romania.

Gordana Duspara spera sa nu intrerupa
filmele de pe TCM cu reclame Din 4 ianuarie, TCM va difuza filme clasice non-stop, subtitrate in totalitate in limba romana. Croata Gordana Duspara Moriarty, general manager Turner pentru Europa Centrala si de Est, descrie pentru Cotidianul ambitia postului de a readuce in viata cinefililor romani stralucirea Hollywoodului de altadata, dar si interviuri cu regizori romani cu potential pentru Cetatea Filmului. Cum ati decis sa lansati TCM 24 de ore din 24 in Romania?

Postul era deja prezent pe piata romaneasca, asa ca putem spune ca e vorba despre o evolutie in acest caz. Am aruncat o privire la canalele, la brandurile Turner pe care le aveam deja aici. Am vazut ceea ce e popular si ceea ce se cauta.

Cum ati descrie piata romaneasca in ceea ce priveste televiziunile dedicate exclusiv filmelor?

Nu am apucat sa vad toate posturile pentru ca in camera de hotel in care stau nu erau disponibile. Piata romaneasca de canale dedicate filmului nu este foarte diferita de restul tarilor din regiune. A cunoscut o schimbare imensa in ultimii doi ani ca urmare a aparitiei televiziunii digitale, lucru care in Marea Britanie, de exemplu, se petrece de mult mai mult timp. Aceasta abundenta nu se reflecta insa doar la nivelul filmelor, ci si a posturilor dedicate copiilor sau divertismentului.

Ati realizat studii pentru a vedea care sint gusturile romanilor in materie de filme?

Nu am comandat nici un fel de people-metere, deoarece nu aveam inca un canal deja instalat pentru a face acest lucru. Am facut citeva mici sondaje pentru a vedea daca este o nisa pentru filmele clasice sau daca publicul ar aprecia prezenta lor, iar publicul s-a aratat entuziasmat.

Ce sume s-au investit pentru a avea un canal 24 de ore din 24?

Nu pot sa va ofer astfel de cifre. Sa pui echipamentul in functiune, sa urci semnalul pe satelit, sa subtitrezi intreaga videoteca, plus noile achizitii, in total 600.000 de filme si deja va puteti face o idee despre investitiile facute. Mai sint actiunile de marketing si de PR, salariile care trebuie platite. Nu vorbim in mod sigur de citeva sute de mii de euro, ci de milioane.

Veti transmite programe separate pentru Romania, fata de restul tarilor din jur?

TCM va difuza pentru inceput aceleasi programe in Romania ca si in Polonia. In viitorul foarte apropiat nu vom avea o grila separata pentru tara dumneavoastra pentru ca acest lucru ar presupune cheltuieli considerabile. Programele pe care le difuzam in cele doua tari difera totusi de ce transmitem in Marea Britanie sau in Spania, unde exista TCM si TCM 2. Acolo, unul difuzeaza productii pur clasice, in timp ce celalalt este dedicat peliculelor contemporane. In Romania, am gasit un numitor comun intre cele doua. TCM Romania va avea totusi un „local flavor" pentru ca vom prezenta experiente ale actorilor si regizorilor locali care au intrat in contact cu lumea Hollywoodului. In plus, de-a lungul timpului am sprijinit tinerii creatori de film din tarile estice. Competitia noastra de scurtmetraje, realizata in colaborare cu London Film Festival, a avut in acest an prezente sase productii din Romania.

Veti intrerupe filmele cu publicitate?

In momentul lansarii nu vom difuza publicitate, spre deosebire de Marea Britanie, unde calupurile si-au facut deja loc intre filme. Vom studia putin piata, iar apoi vom lua o decizie daca introducem sau nu. Totul depinde de operatorii locali care redifuzeaza programele. Cu cit sint dispusi sa plateasca mai mult, cu atit sansele de a avea publicitate scad.