La concertul comemorativ din 18 noiembrie, sustinut la implinirea a zece ani de la moartea maestrului Voicu, vioara lui Alexandru Tomescu a sunat excelent, desi n-a fost controversata Stradivarius.

Melomanii care s-au adunat duminica dimineata la Ateneul Roman pentru concertul sustinut in memoria renumitului violonist Ion Voicu s-au bucurat de un spectacol muzical pe masura asteptarilor, chiar daca cel putin doua elemente au fost neasteptate. O schimbare de program de ultim moment a facut ca evenimentul sa debuteze cu Concertul pentru vioara si orchestra nr. 2 in mi major de J.S. Bach, cind spectatorii se asteptau sa auda Concertul pentru doua viori si orchestra de Bach, in interpretarea solistilor Alexandru Tomescu si Ioana Voicu, fiica dirijorului Madalin Voicu si nepoata maestrului Ion Voicu. Dupa cum a explicat mai tirziu Madalin Voicu, tinara violonista a avut un mic accident in urma cu citeva zile, luxindu-si degetul mare de la mina stinga, asa ca n-a mai putut evolua pe scena de la Ateneul Roman. „Din nefericire, fiica mea nu s-a putut recupera pina astazi, nu va mai putea cinta inca zece zile de acum incolo. A fost foarte necajita, pentru ca s-a pregatit destul de mult pentru acest concert in ultimele doua saptamini", a declarat pentru Cotidianul Madalin Voicu.

In locul dublului de Bach, Alexandru Tomescu si Orchestra de Camera „Bucuresti-Ion Voicu", dirijata de Madalin Voicu, au interpretat Concertul pentru vioara si orchestra in mi major, o alegere considerata inspirata de catre Tomescu: „A fost un concert pe care l-am ales cu placere, pentru mine Bach e un compozitor foarte special si singurul meu regret e ca n-a scris mai multe concerte pentru vioara si orchestra. Oricum, cele doua concerte de Bach (in la minor si in mi major, singurele concerte compuse de Bach pentru vioara si orchestra - n.r.) le-am cintat intr-un turneu cu Madalin Voicu, in Turcia, deci n-a fost nevoie de multe repetitii".

Lui Bach i-a urmat Mozart, dupa cum prevedea si programul evenimentului: Concertul nr. 5 pentru vioara si orchestra in la major, supranumit „Concertul turcesc" datorita straniilor acorduri orientale, contrastante si atipice pentru linia muzicala mozartiana. Aplaudat generos de catre publicul de la Ateneu, Alexandru Tomescu a revenit pe scena cu un bis cu care si-a incintat auditoriul: „Dimineata dupa nunta", compozitie a maestrului Ion Voicu, inclusa pe CD-ul oferit vineri de Cotidianul in editia speciala din Colectia SIMFONICA, „Ion Voicu-Magia viorii". Interpretarea lui Tomescu, apreciata si de doamna Madeleine Voicu drept „o performanta sui generis, absolut minunata", are la baza studiul propriei interpretari a lui Ion Voicu, dupa cum a declarat tinarul artist. De altfel, Alexandru Tomescu a oferit si un al doilea bis, demonstrindu-si de aceasta data calitatile de virtuoz pe Duetul pentru vioara solo de Paganini.

In cea de-a doua parte a Concertului omagial „Ion Voicu", Orchestra de Camera „Bucuresti-Ion Voicu", dirijata de Madalin Voicu, a delectat publicul cu o excelenta interpretare a Simfoniei a V-a de Schubert, compusa pe cind marele romantic avea doar 19 ani.

La incheierea concertului, spectatorii care se indreptau spre iesire se declarau incintati de sunetul viorii lui Tomescu, desi tinarul violonist nu cintase pe vioara Stradivarius Elder Voicu, asa cum credea toata lumea. Insa claritatea si calitatea instrumentului folosit de Alexandru Tomescu si-au spus cuvintul: asa cum a declarat in interviul din Cotidianul, Tomescu foloseste o vioara cu o virsta cel putin la fel de inaintata ca si Stradivariusul pe care il va primi in curind de la Ministerul Culturii.

„Ar fi fost foarte frumos ca vioara sa revina pe scena tocmai la acest concert in memoria lui Ion Voicu, era chiar special gindit pentru acest moment, dar traim in Romania si sint anumite lucruri care cer timp", a afirmat Alexandru Tomescu, mult mai retinut in declaratii decit Madalin Voicu, care nu si-a ascuns dezamagirea fata de intirzierea procedurii derulate de Ministerul Culturii: „Regret ca dl Iorgulescu a considerat ca acesta e un mod firesc de a se manifesta, pentru ca ma asteptam de la el, ca un artist cum pretinde ca este, sa inteleaga ca acest eveniment insemna ceva pentru muzica romaneasca, pentru istoria muzicii romanesti".

Vioara cu cintec La doua luni dupa ce Alexandru Tomescu a cistigat dreptul de folosinta pe cinci ani a viorii Stradivarius Elder Voicu, instrumentul se afla inca la Ministerul Culturii.

Conform lui Madalin Voicu, a fost aleasa ziua de 18 noiembrie pentru Concertul omagial „Ion Voicu" pentru ca Tomescu sa poata cinta pe Stradivarius, care trebuia sa-i revina, conform contractului, dupa 60 de zile. „Iorgulescu a avut o motivatie infantila, ridicola si penibila: a spus ca decizia juriului se referea de fapt la 60 de zile lucratoare. Or, in contract scrie doar 60 de zile si eu cred ca orice om normal ar intelege prin asta doua luni", a afirmat Madalin Voicu.

In replica, ministrul Iorgulescu a declarat: „Puteau sa-si puna si ei concertul la o data potrivita, ca eu nu ma opun ideii de a cinta un concert Voicu pe aceasta vioara, dar nu se poate cinta daca instrumentul nu e asigurat. Am spus ca erau 60 de zile lucratoare, care se vor incheia in curind, cind se vor rezolva si problemele de natura asiguratorie". La rindul sau, Alexandru Tomescu si-a exprimat regretul ca, „din perioada de cinci ani in care puteam cinta pe acest instrument, s-au scurs deja mai bine de doua luni, in care am avut peste 20 de concerte".

Cum devine cool muzica simfonica aflati pe www.cotidianul.ro/select