Sorin Ovidiu Vintu este pe cale sa isi realizeze un vis, acela de a-si face propria televiziune de sport, un concurent redutabil pentru echipa din Pache Protopoescu


VANZARE. Marirea sumelor ce trebuie varsate in contul cluburilor starneste fiori patronilor de televiziuni, care trebuie sa bage mina in buzunar adanc de tot pentru a avea privilegiul de a transmite meciuri din prima liga. Cine are bani, se baga. Cine nu, priveste cu jind la tort sau cauta solutii. Actualul detinator al drepturilor, Horatiu Nicolau se pare ca a gasit solutia salvatoare. De mai multa vreme, convins ca nu isi poate masura fortele cu TVR, PRO TV si ceilalti oferanti a intrat in tratative cu Sorin Ovidiu Vantu, caruia vrea sa ii vanda postul pe care il conduce, Telesport. In conditiile in care tranzactia, aflata intr-un stadiu avansat al tratativelor, se va finaliza, Vantu poate fi un partener redutabil in competitia acerba ce se anticipeaza pentru preluarea dreptului de transmisie a meciurilor din prima liga, dar si pentru inscrierea in cursa pentru meciurile echipelor nationale." Da, exista de mai multa vreme discutii intre Horatiu Nicolau, patronul nostru, si Sorin Ovidiu Vantu in acest sens.Tratativele sunt destul de avansate, iar noi asteptam cu interes finalizarea lor", a declarat un angajat al canalului de sport.


CEARTA. O prima consultare pentru drepturile banesti ce rezulta din televizarea meciurilor s-a incheiat cu o cearta serioasa, cel mai nemultumit fiind patronul Stelei, Gigi Becali, care a plecat injurandu-l virtos pe marele sau prieten, pana la bani, Dumitru Dragomir. In cadrul sedintei, destul de tensionate, s-au vehiculat mai multe scheme de impartire, dar si a sumelor pe care trebuie sa le primeasca cluburile. Dornic de bani multi, cat mai multi, Geroge Copos a spus ca, in opinia sa, campionatul nostru ar trebui sa aduca cluburilor intre 700-900 milioane de euro, dupa care, vazand ca nu este sustinut de nimeni in asemenea fantasmagorie, a lasat-o mai moale. A admis, intr-un tirziu, ca are oferte din strainatate pentru suma de 58 milioane de euro.


OPOZITIE. Remintim, actualul contract, derulat pe parcursul a 4 ani, a fost de 26 milioane de euro, din care Liga Profesionista isi putea trage un comision legal de 7 la suta. Cum toata lumea a fost de acord ca suma vehiculata de George Copos este buna, dubla fata de cea anterioara, patronul Rapidului a fost rugat sa depuna garantia corespunzatoare si sa prezinte investitorul dornic sa preia integral meciurile din campionatul nostru. S-a dovedit un simplu foc de paie, caci nu a adus pe nimeni, era un nou bluff marca George Copos. A intrat atunci la rampa trioul George Copos-Rapid, Gigi Becali- Steaua, Cristi Borcea- Dinamo. Ei au solicitat sa isi aleaga singuri un post de televiziune cu care sa trateze vanzarea exclusiva a drepturilor pentru echipele pe care le reprezinta, celelalte 15 cluburi urmand sa trateze individual. Cei 15 au dejucat tentativa. Cel mai vehement a fost presedintele ceferistilor clujeni, Iuliu Muresan, care le-a batut obrazul, spunandu-le ca, deocamdata, pe primul loc in clasament, detasat, se afla CFR Cluj.


COMISIE. Pentru a calma spiritele s-a ajuns la solutia de compromis de a se alcatui o comisie la nivelul Ligii,compusa din reprezentantii a 4 echipe, care sa se ocupe cu gasirea unui consens intre cluburi si organizarea unei licitatii pentru a se obtine bani mai multi ca pana acum. Termenul limita la care trebuie gasita solutia este de 12 decembrie, iar pana acum cei patru nu au ajuns la nici un acord. Cea mai spinoasa problema este aceea a procentelor ce revin fiecarui club. Granzii vor mai multi bani, prin licitatie directa cu investitorul, iar Liga insista pe actualul sistem, la gramada, dupa o grila de repartizare a banilor, de inspiratie italiana. Actualmente, in timp ce echipa campioana va avea repartizati circa 700.000 de euro, ultima clasata se va multumi cu doar 300.000. Asta in conditiile in care, pana acum,au fost dati, pe 4 ani, 26 de milioane.


OFERTE. In paralel cu Liga Profesionista, nici Federatia Romana de Fotbal nu sta cu bratele incrucisate, dorind sa vanda pe bani cat mai multi meciurile echipelor nationale. In media a fost declansata o veritabila canonada asupra lui Ionut Lupescu, directorul general al F.R.F., acuzat ca favorizeaza fatis televiziunea lui Adrian Sarbu. Recent, intr-o conferinta de presa, Lupescu a demontat acuzele, spunand ca totul este o facatura a presei. Cel care se ocupa de problemele tehnice este directorul general al societatii Sport Evolution Group, Cristian Iancu. Sapte televiziuni TVR 1, Antena 1, Kanal D, Pro TV, Realitatea TV, Telesport si Boom Sport sunt interesate oferta. a€žContractul se va incheia pentru o perioada de doi ani, 2008 si 2009, si asteptam o suma mai mare decat cea din actualul contract, care este de 800.000 de dolari pe an", a spus directorul general al FRF, Ionut Lupescu. Actualul contract expira in data de 31 decembrie 2007 si nu include si transmiterea meciurilor Campionatului European , de anul viitor, la care echipa noastra nationala este calificata deja, sau de la Campionatul Mondial.


CONFRUNTARE. Dupa ce au consultat prevederile din a€žcaietul de sarcini", majoritatea posturilor de televiziune au inteles ca le asteapta o confruntare extrem de dura, in care vor fi nevoite sa investeasca serios.Va castiga televiziunea care va indeplini cat mai multe din cerintele caietului de saracini al celui care organizeaza licitatia, dar va scoate din buzunar si cat mai multi bani. a€žAccesul publicului la serviciul de programe in cazul difuzarii unor astfel de evenimente trebuie sa fie liber, cu o simpla antena, si nu pe baza unui abonament la o societate de cablu", afirma conducerea TVR. In plus, conducerea televiziunii publice este de parere ca importante sunt audientele pe care le fac meciurile in sine, si nu cele pe care le inregistreaza, in general, jurnalele de stiri sportive ale TVR sau ale altor posturi: a€žTVR este singura televiziune din Romania care are o acoperire de peste 98% la nivel national si acest lucru ar trebui sa primeze in alegerea pe care FRF o va face, mai mult decat orice cota de audienta. Credem ca importante pentru FRF si partenerii sai, din punct de vedere comercial, sunt audientele pe care le inregistreaza meciurile in sine, si nu audientele jurnalelor de stiri sportive sau ale posturilor in general".


OPINIE. a€žEste evident ce vrea sa faca Lupescu, insa ce ma intriga pe mine este faptul ca el nu are nici macar bunul simt sa spuna ca vrea sa dea drepturile direct Pro TV-ului. Ne crede prosti pe toti? Ar putea bine sa spuna public, nu sa faca o licitatie cu cantec. O licitatie presupune ca cine ofera mai mult primeste drepturile de difuzare. Ei bine, in caietul de sarcini al FRF scrie ca o mare pondere o va avea cota medie de audienta a postului in general si a stirilor sportive. Audienta urbana, in provincie, ce fel de audienta?. Sunt probleme foarte mari in alcatuirea caietului de sarcini. Nu se specifica nici numarul de meciuri care vor fi difuzate", spune Nicolau. a€žDaca Pro TV va lua drepturile de difuzare, atunci sa dea toate meciurile pe Pro TV. As vrea sa vad atunci audienta, la fotbal feminin!", a mai spus Nicolau, indignat.