Dezvoltarile de birouri de mare anvergura - ca si cele de retail -  sunt la mare moda pe piata romaneasca. S-ar zice ca marimea este caracteristica definitorie pentru noile proiecte, sansele de succes ale acestora crescand intr-o proportionalita
Dezvoltarile de birouri de mare anvergura - ca si cele de retail - sunt la mare moda pe piata romaneasca. S-ar zice ca marimea este caracteristica definitorie pentru noile proiecte, sansele de succes ale acestora crescand intr-o proportionalitate directa cu miile de metri patrati. Unul dintre "gigantii" office de pe harta Capitalei este Baneasa Business & Technology Park, parte integranta a proiectului mixt Baneasa, parcul de afaceri urmand a aduce pe piata 160.000 mp de spatii office, prin 11 cladiri de birouri, dar si un hotel de 4 stele. Scopul declarat al acestui proiect este, conform lui Nicolae Calinoiu, General Manager BB & TP, acela de a schimba radical intrarea in Capitala. "Orice mare capitala are o astfel de zona de afaceri bine delimitata, unde au sediul marile companii, un fel de Business District al orasului. Asta vrem noi sa devenim", ne-a explicat reprezentantul companiei.Nicolae Calinoiu: Conceptul de "parc de afaceri" reprezinta viitorulPe viitor, tendinta dezvoltatorilor de a miza in mod primordial pe marimea proiectelor are toate sansele sa se manifeste cu inca si mai multa pregnanta. Nicolae Calinoiu ne-a declarat: "Conceptul de parc de afaceri este nou in Bucuresti si, in opinia mea, reprezinta viitorul". Conform acestuia, motivul pentru care proiectele de talia si tipul BB & TP se vor bucura tot mai mult de aprecierea publicului consta in gandirea per ansamblu la care va trebui sa apeleze dezvoltatorii. Lucru extrem de firesc, am spune noi, avand in vedere concurenta din ce in ce mai acerba din peisajul imobiliar bucurestean, ce va inscrie competitorii intr-o cursa constanta de (auto)depasire. Trend ce se va manifesta nu numai strict la capitolul dimensiuni ale proiectelor, ci si in ceea ce priveste aspectul acestora, accesibilitatea locatiei si facilitatile aditionale. Acesta este motivul pentru care dezvoltarile mixte, ce vor include atat zone rezidentiale, cat si de birouri si comerciale, vor beneficia de un avantaj competitiv major, prin crearea unor adevarati centri de dezvoltare urbana.Aglomeratia din centru impinge birourile in afara orasuluiCare sunt motivele ce stau in spatele acestei dezvoltari intense, atat pe orizontala, cat si pe verticala, a segmentului office al Capitalei? Calinoiu mentioneaza in primul rand atractivitatea in crestere a tarii noastre si in special a Bucurestiului in ochii marilor companii internationale, nu putine dintre acestea gandindu-se la deschiderea unei filiale locale. Ceea ce se traduce, in termeni economici, printr-o crestere fara precedent a cererii de spatii office de clasa A, aceasta reprezentand, conform lui Calinoiu, cea mai mare pondere din cererea de birouri la nivelul Capitalei. Pentru astfel de dezvoltari, dezvoltatorii au nevoie, in primul rand, de o locatie de top. Insa cum un teren de mari dimensiuni este dificil de gasit intr-o astfel de locatie de top, se observa tot mai mult tendinta de "migrare" a developerilor catre zonele limitrofe ale Bucurestiului.
Astfel, observa reprezentantul companiei, "se merge pe ideea de centre de afaceri, dar preturile ridicate la terenurile centrale imping aceste dezvoltari in afara orasului". Din punctul de vedere al dezvoltarilor office, zona de nord ofera cele mai mari avantaje, inclusiv pe cel al locatiei accesibile. Aceasta pentru ca, este de parere Calinoiu, "centrul este deja sufocat in ceea ce priveste parcarile, iar restul orasului are o destinatie preponderent rezidentiala". In aceste conditii, cererea de terenuri in zona Baneasa se afla in continua crestere, in primul rand datorita accesibilitatii acesteia, ceea ce duce insa si la o majorare continua a preturilor.Nu se va ajunge la un echilibru cerere-oferta mai devreme de 5 aniIn contextul cererii din ce in ce mai ridicate pentru spatii office de calitate, ce determina un interes proportional din partea investitorilor, Calinoiu ne-a declarat: "Nu cred ca se va ajunge la un echilibru intre cerere si oferta prea curand, poate peste 5 ani". Pentru moment, subliniaza acesta, piata spatiilor de birouri este momentan o piata a proprietarilor, "in conditiile in care nivelul livrarilor ramane la un nivel relativ scazut si pentru acest an, iar rata de neocupare in proiectele de calitate a fost mai mica ca niciodata".
Astfel, cladirile de birouri care au fost livrate in prima jumatate a acestui an au acoperit doar o mica parte din cererea de spatii de clasa A, fapt ce a dus la o majorare considerabila a chiriilor. "In centru", a precizat Calinoiu, "stiu ca au ajuns chiar si la 30 euro/metrul patrat lunar".1,8 miliarde de euro: investitia totala in proiectul BaneasaProiectul Baneasa este cel mai mare proiect de dezvoltare urbana mixta din tara, intinzandu-se pe o suprafata de 221 ha si cumuland o investitie totala de peste 1,8 miliarde de euro. Proiectul este format din 3 niveluri majore de dezvoltare Zona Comerciala (cu 450.000 mp suprafata construita), Zona Rezidentiala (5.000 de unitati locative) si parcul de afaceri Baneasa Business & Technology Park. Partea din Zona Comerciala este si centrul comercial Baneasa Shopping City, programat spre livrare pentru primavara anului viitor. Cu o investitie de aproximativ 150 milioane de euro, Baneasa Shopping City va include o suprafata inchiriabila de 85.000 mp si va gazdui peste 220 de magazine.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.