JURNAL DE CINEFIL
Veronica Guerin. Good night, and good luck. The Insider. L A Confidential. Zodiac.  Fie ca au avut in prim-plan lumea afacerilor, a Hollywoodului sau a infractionalitatii, filmele ultimilor ani au scos in fata o multime de jurnalisti. Afacerea e dublu rentabila; mai intai pentru ca este promovata astfel o industrie prietena (mass-media), care ajuta serios la sustinerea filmelor; mai apoi pentru ca (aparent) sunt livrate informatii de culise din ceva ce mentine de multa vreme atentia publicului, ceva ce are stralucire, implica celebritate si la care viseaza multi: jurnalistul vedeta.

Se spune ca presa e a patra putere in orice stat, dar dupa cum vine valul promovarii de la Hollywood, influenta jurnalistilor e in crestere. Sau macar a unora dintre ei.



Cel mai recent film despre jurnalisti (oarecum si despre jurnalism) e cel produs de Brad Pitt, cu Angelia Jolie in rolul principal, A Mighty Heart. E povestea nevestei unui reporter de la Wall Street Journal rapit si omorat in Pakistan, eforturile femeii (si ea reporter) de a-si gasi sotul, dar si povestea lumii din jurul ei. Filmul care in romaneste are un titlu un pic patetic, desi scenariul nu are nuanta asta, "Speranta moare ultima", este regizat de unul dintre cei mai rafinati regizori britanici, Michael Winterbottom. Acesta este regizorul care a facut "Welcome to Sarajevo", acum zece ani, povestea unor jurnalisti aflati in fosta Yugoslavie si care, printre bombe si transmisii in direct, hotarasc sa adopte o fetita ca sa o salveze din infernul razboiului. Tot Winterbottom este cel care a facut "The Road to Guantanamo", pe jumatate documentar, pe jumatate "film artistic".



In "A mighty heart", Jolie e minunata, trasformata dupa chipul si accentul frantuzesc al nevestei care exista in realitate si care e faimoasa in America. Partea amuzanta e ca prin rolul acesta, Jolie iti aduce aminte ca stie sa faca si actorie, nu doar tumbe de Tomb Rider in fata paparazzilor. Dar dincolo de Jolie sunt cateva nuante foarte fine in film, care arata un pic a manipulare. Winterbottom nu arata nici un detaliu al rapirii, chiar daca prezinta in carne si oase un posibil rapitor, transmitand astfel ca jurnalistul a fost dus catre un teritoriu aflat dincolo de valorile umane si ale bunului-simt. In plus, sotia jurnalistului nu are nici o clipa o atitudine isterica, nu plange in fata camerei, e controlata, calculata, calma, gata sa anticipeze orice miscare pentru a-si salva sotul. Dar, cum spuneam, e si ea jurnalist.



Anul viitor mai vine un film despre jurnalisti, mai exact o pelicula inspirata de cazul unei reporterite de la The Times care, pentru ca nu a vrut sa-si spuna sursele, a facut cateva luni de puscarie. E evident ca jurnalistii sunt pe val in cinematografie, iar la Oscaruri, mai mult ca sigur ca Jolie va merge alaturi de adevarata Mariane Pearl.  

Prin comparatie e usor sa ne gandim ca ar fi usor de adus ceva romani in cinematografe cu o pelicula desprea€¦, sa zicem, proaspatul caz al afacerilor de milioane de euro ale editorialistului Bogdan Chiriac. In Romania post-revolutionara s-a incercat realizarea unui film care trecea usor si pe langa jurnalisti, Faimosul Paparazzo, dar in ciuda distributiei (Marcel Iures in rolul principal) a fost o ratare. Deci, mai e loc de incercari.