In Romania a izbucnit, de ieri, un nou razboi: al bitumului imbunatatit cu polimeri. Drumarii foloseau, cu mici exceptii, bitum obisnuit. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri din Romania (CNADNR) a anuntat, miercuri, ca toate drumurile nationale, autostrazile si drumurile europene vor fi construite, incepand de anul viitor, cu bitum modificat pe baza de polimeri. Bitumul imbunatatit este mai scump decat cel obisnuit, dar scad cu circa 30% costurile de intretinere ale drumurilor. In Romania, rafinaria Vega, apartinand de grupul Rompetrol, si compania Colas din Mangalia sunt producatori de bitum modificat. Bitumul poate fi si importat.
"In Romania exista o cardasie intre politicieni si mafioti ai drumurilor, care muta bordurile din loc in loc si fac reparatii proaste, ca sa le mai faca o data", a declarat ieri, in cadrul unei conferinte de presa, omul de afaceri Dinu Patriciu. El s-a pronuntat impotriva "bisnitarilor" din piata romaneasca a constructiilor. "Nu exita firma de infrastructura careia sa nu ii acord calificativul de bisnitari, pentru ca atata timp cat repara in fiecare an ce au facut anul trecut nu pot sa ii numesc altfel", a completat el.
Totusi, el a fost de acord ca s-a mai folosit bitum imbunatatit. "Un fost ministru al Transporturilor, acum presedinte, a avut o data o idee inteleapta: a construit DN 2 Urziceni - Buzau cu bitum polimerizat, iar de opt ani nu a necesitat reparatii mari, in timp ce autostrada Bucuresti-Pitesti a fost inaugurata de cinci ori", a mai spus Patriciu. El a precizat ca "aceasta solutie cu bitum polimerizat asigura drumuri mai bune si mai ieftine decat solutia folosita in prezent. Se micsoreaza costurile de intretinere cu 30% pe an, in conditiile in care costurile in plus de construire sunt de numai 5%", a explicat Patriciu.
Rompetrol poate acoperi 10% din necesarul de bitum si va majora capacitatea de productie. Potrivit lui Patriciu, si alte companii intentioneaza sa investeasca in Romania pentru producerea de bitum polimerizat. O tona de bitum normal costa 410 dolari, iar o tona de bitum rutier modificat cu polimeri 500-510 dolari, au declarat oficialii Rompetrol in luna august, la lansarea pe piata romaneasca a bitumului rutier modificat cu polimeri.
Patriciu:
"Imi asum riscul de a aduce la sapa de lemn pe bisnitari"
Bitumul cu polimeri trebuia sa fie deja utilizat la constructia de drumuri din Romania, insa acest tip de produs nu a putut fi folosit din cauza "mafiei drumurilor", formata din "fosti receptioneri si barmani", a mai spus Patriciu.
Noile prevederi, care permit utilizarea, din 2008, a bitumului modificat cu polimeri pentru constructia de drumuri, reprezinta "reinnoirea unor acte legislative mai vechi" si aplicarea standardelor europene, a caror aplicare a fost impiedicata de "mafia drumurilor", a afirmat Patriciu.
"Este o reactie a mafiei drumurilor, care nu are interesul ca in Romania sa fie utilizat un produs de calitate. Aceasta mafie este formata din cei care repara drumuri, care au interesul sa suga banii publici si pe care ii deranjeaza sa avem drumuri europene, pentru ca ar ramane fara obiectul muncii", a spus Patriciu.
"Imi asum riscul de a aduce la sapa de lemn pe bisnitari, cei care le cumpara copiiilor lor automobile Bugatti", a spus Patriciu. "Ne-am gandit ca vom ajunge sa infruntam mafia drumurilor. Inceputul acestei infruntari este acum", a completat Patriciu.
"Asfaltari" politice
Presedintele CRN al PLD, Valeriu Stoica, a solicitat, ieri, demisia ministrului Transporturilor, liberalul Ludovic Orban, dupa decizia Companiei de Drumuri privind folosirea bitumului polimerizat. "Oligarhia petro-liberala l-a trimis in post pe Ludovic Orban pentru a emite reglementari si dispozitii in favoarea Rompetrol", a afirmat Stoica.
In replica, Orban i-a recomandat liderului PLD sa urmeze mai intai cursurile Facultatii de Transporturi si apoi sa vorbeasca de favorizarea "gruparii petro-liberale".
PD cere institutiilor abilitate ale statului sa verifice modul in care Ministerul Transporturilor, prin Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi, a luat hotararea privind folosirea bitumului modificat. Conform unui comunicat semnat de fostul ministru al Transporturilor, senatorul PD Radu Berceanu, aceasta hotarare face ca bani de la bugetul statului si bani platiti direct de cetatean catre CNADNR prin rovinieta sa fie dirijati catre conturile omului de afaceri Dinu Patriciu.