Firma americana ar putea deveni proprietar la Craiova abia dupa ianuarie 2008 sau s-ar putea retrage de tot daca investigatia Comisiei Europene nu e finalizata mai devreme de trei luni.

Contractul de privatizare a uzinei de la Craiova
a intrat in atentia Comisiei Europene Dupa ce s-au asigurat ca vor semna un contract „beton" de privatizare cu statul roman, avocatii Ford au acum de lucru cu cei de la Departamentul de Concurenta al Comisiei Europene. Expertii de la Bruxelles au initiat o investigatie, pe baza informatiilor din presa, prin care verifica daca anularea datoriilor si impunerea unor conditii la privatizarea Automobile Craiova reprezinta ajutoare de stat. „CE a deschis o investigatie formala pe 10 octombrie asupra unor posibile ajutoare de stat acordate in contextul privatizarii Automobile Craiova si al vinzarii acesteia catre Ford Motor Company in septembrie 2007. Aceasta investigatie nu va periclita insa rezultatul privatizarii", a declarat pentru Cotidianul Audrey Lemonnier, ofiter de presa din cadrul Departamentului de Concurenta al CE. Anterior, comisarul european pe probleme de concurenta, Neelie Kroes, a sustinut ca, in cazul acestei privatizari, are ingrijorari privind „incalcarea acordarii de ajutoare de stat in conformitate cu legislatia europeana". Reprezentantii Ford au spus ca vor colabora cu CE pentru finalizarea cit mai rapida a acestei anchete. Cu toate acestea, cea mai mare problema pentru Ford nu e subiectul investigatiei, ci durata acesteia. In acest moment, divizia europeana a celui de-al doilea mare producator american de masini produce autovehicule la capacitate maxima in Europa. Tocmai de aceea, preluarea Automobile Craiova ar fi fost o gura de aer care ar fi ajutat Ford sa-si majoreze productia in Europa si implicit vinzarile.

Presedintele Autoritatii de Valorificare a Activelor Statului (AVAS), Teodor Atanasiu, a declarat ca Ford va trebui sa ia in calcul alte unitati pentru productia de autoturisme in cazul in care Comisia Europeana nu va da nici un raspuns pina la inceputul anului 2008. „Din discutiile pe care le stiu din bordul de conducere al Ford, pentru ei era foarte importanta data la care trebuia sa dea primul produs pe piata, in acord cu acel contract de privatizare", a spus Atanasiu, citat de MEDIAFAX. Oficialul de la AVAS apreciaza ca Ford va lua in considerare si alte optiuni daca raspunsul CE intirzie. „Daca cei de la Ford nu vor avea un raspuns in timp rezonabil, vor trebui sa ia in calcul si alte unitati pentru producerea acelui produs. Rezonabil pentru ei inseamna inceputul anului 2008", a precizat Atanasiu. Mai multi oficiali romani au declarat ca, in lipsa unui raspuns intr-un termen scurt, Ford ar putea renunta la investitia din Romania.

Sebastian Vladescu, presedintele Comisiei de privatizare, explica cum s-a ajuns in aceasta situatie. „Orice contract de privatizare intra in vigoare dupa notificarea autoritatii de concurenta a CE si aprobarea notificarii. Inainte ca noi (n.red.-Comisia de privatizare, alcatuita din membri AVAS si ai altor ministere) sa apucam sa trimitem notificarea, CE a deschis o investigatie. Acum raspundem la investigatia deschisa si nu mai redactam notificarea respectiva. Aceasta investigatie poate dura de la trei pina la 18 luni", a declarat Vladescu pentru Cotidianul. „Ford lucreaza impreuna cu noi ca raspunsul sa fie dat in maximum trei luni pentru a nu da peste cap calendarul productiei stabilite in contractul de privatizare. Planul nostru este ca Ford sa inceapa in primavara activitatea la Craiova", a adaugat Vladescu. Presedintele Comisiei de privatizare a refuzat insa sa spuna ce se va intimpla cu planurile Ford daca cei de la CE vor incheia ancheta mai tirziu de ianuarie 2008. Potrivit contractului de privatizare semnat intre Ford si AVAS, finalizarea tranzactiei este prevazuta pentru 30 ianuarie 2008, data de la care Ford ar trebui sa devina proprietar de drept la Craiova.

Autoritatile romane au explicat, in scrisoarea de raspuns la investigatia Comisiei Europene, ca privatizarea Automobile Craiova a fost transparenta si a respectat regulile competitiei. „La investigatia inceputa de Comisia Europeana trebuia sa dam un raspuns pina pe 12 noiembrie, iar scrisoarea a fost trimisa ieri. Pina la sfirsitul saptaminii voi pleca la Bruxelles pentru a discuta la nivel tehnic toate aspectele tranzactiei", a afirmat Vladescu. Seful Comisiei de privatizare a spus ca in documentul de raspuns adresat CE se precizeaza pozitia Romaniei privind suspiciunile de ajutor de stat si este explicat impactul benefic al tranzactiei atit pentru regiune, cit si pe ansamblul economiei. Potrivit regulilor europene, in cazul unor investigatii, CE este obligata sa dea un raspuns in cel mult 18 luni.

Privatizare speciala Vinzarea Automobile Craiova a avut loc in contextul in care Parlamentul a aprobat o lege speciala de privatizare pentru a indeplini conditiile impuse de Ford. Americanii au impus o serie de conditii statului roman pentru preluarea Automobile Craiova, compania care detine producatorul local Daewoo Automobile Romania, printre care s-au numarat clarificarea datoriilor companiei, situatia juridica a terenurilor si obligativitatea privind furnizarea de piese de schimb. Partea romana a cerut Ford sa ajunga, dupa patru ani de la preluarea companiei, la o productie de minimum 300.000 de masini pe an si sa pastreze forta de munca actuala. Contractul de privatizare a Automobile Craiova cu grupul american Ford a fost semnat, in limba engleza, pe 12 septembrie la Salonul International de Automobile de la Frankfurt (Germania), iar cel in limba romana a fost parafat doua zile mai tirziu, la Craiova. Ford a preluat actiunile detinute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului la Automobile Craiova - reprezentind 72,4% din capital - pentru 57 de milioane de euro. Producatorul american s-a angajat sa efectueze investitii directe de 675 de milioane de euro pentru modernizarea fabricii si a sustinut ca totalul cheltuielilor in Romania va ajunge la un miliard de euro. In plus, numarul de angajati va ajunge la 7.000 sau chiar la 9.000, fata de 3.900 de persoane cit lucreaza in prezent la uzina de la Craiova.

Citeste si Europa n-are drumuri pentru americani, un comentariu de Mihai Nicut