Bruxelles-ul n-are chef de Forduri de Craiova pe soselele europene.

In ciuda aversiunii mele fata de functionarii romani si a indoielii legate de capabilitatea acestora de a face lucrurile cum trebuie, cred ca nu aici trebuie cautati singurii vinovati in cazul in care va cadea una dintre cele mai importante tranzactii din ultimii ani, adica privatizarea fostei Daewoo Craiova cu Ford. Nu aici, ci la Bruxelles. Asta pentru ca, desi se pot imputa destule partii romane, este clar ca Bruxelles-ul e mai catolic decit Papa in aceasta chestiune, din considerente politico-financiare.

Concret, nici nu se uscase cerneala pe contractul de privatizare, si Comisia a si trimis o misiva in care spumega ca romanii n-au notificat tranzactia la Bruxelles. Asta in momentul in care Bucurestiul tocmai asternea pe hirtie mesajul catre UE, pentru ca stia ca asa se procedeaza. Apoi, Bruxelles-ul a mai pus un bat in roatele Fordului de Craiova, anuntind ca isi poate rezerva chiar si un an de reflectie inainte sa-si dea OK-ul pe tranzactie. Adica, romaneste spus, un cap in gura americanilor care au nevoie de noi capacitati de productie in Europa ca de aer, pentru ca nu mai pot face fata cererii cu ce au acum.

As putea pune pariu ca tonul Comisiei ar fi fost mult mai dulce daca in locul Ford ar fi fost Volkswagen, CitroŽn, Peugeot sau orice alt producator european de masini. Americanii anuntasera 300.000 de masini pe an la Craiova si, cel mai important, un nou model, ieftin. Ce inseamna asta? Vinzari mai mici pentru producatorii europeni, mai ales in tarile din Ąnoua Europa", probleme sociale cu angajatii acestora, profituri mai mici si, implicit, taxe mai mici catre bugetele tarilor din Ąvechea Europa". Nu suna apetisant, si este clar ca Bruxelles-ul se va prevala de orice argument ca acest lucru sa nu se intimple. Un protectionism care nu prea are legatura cu economia de piata, dar care are efecte benefice asupra continentului in ansamblu si efecte nefaste asupra Romaniei in particular. Este clar ca Ford nu va sta in fata portii de la Craiova cu cheia in mina luni intregi, ci se va uita spre alte orizonturi, poate chiar europene. Iar noi raminem cu o fabrica buna, dar care nu mai poate produce nimic. Inclin sa cred ca si in varianta in care romanii si-ar fi dezmintit renumele si ar fi facut lucrurile ca la carte Comisia tot ar fi avut obiectii. Pentru ca este vorba despre Ford.