Venit la Bucuresti pentru vernisajul expozitiei sale, falsificatorul italian de tablouri Daniele Dondé povesteste cum a fost arestat din cauza lucrarilor sale.

Falsificatorul cu acte in regula Daniele Dondé
vinde lucrari si in Romania Fiul risipitor al unei familii italiene cu o veche traditie in colectionarea si comertul cu arta, Daniele Dondé, astepta de ani buni sa intre in posesia valoroasei mosteniri artistice a tatalui sau ca sa poata duce o viata luxoasa si fara griji. Surpriza a venit in 1984, cind a descoperit ca majoritatea tablourilor din colectia familiei erau falsuri. Incepind o ancheta, a dat de urma falsificatorilor, pe care i-a fortat sa lucreze pentru el, amenintindu-i cu inchisoarea. Asa se face ca Dondé a avut inspiratia de a se declara primul falsificator legal de tablouri. De atunci, a reusit sa devina si cel mai cunoscut falsificator, iar picturile lui se regasesc in colectiile multor VIP-uri: de la Sofia Loren, Frank Sinatra pina la Bill Gates, Bill Clinton sau chiar printul Albert de Monaco si printesa Diana. Ieri, Daniele Dondé a venit la hotel Marriott, unde a avut loc vernisajul expozitiei sale cu vinzare. Cele 70 de tablouri, falsuri dupa Van Gogh, Monet, Klimt, Modigliani, dar si creatii proprii, cu preturi cuprinse intre 1.250 si 2.200 de euro, pot fi vazute sau achizitionate de la Marriott pina pe 4 noiembrie.

Inainte sa brevetati Faux Art, pictati?

Nici prin cap nu-mi trecea, eram un playboy. Serios, nu faceam nimic. Ma distram si nu ma gindeam la nimic altceva. Decit la cum sa-mi fac viata mai simpla si mai frumoasa. Cum am spus si la conferinta, schimbam femeile si masinile in fiecare luna.

Atunci cum ati invatat sa pictati?

Am invatat direct de la un falsificator celebru, nu de la un pictor sau de la vreun profesor de arta. Maestrul meu era abia iesit din inchisoare, l-am invitat la mine acasa si el m-a invatat si a reusit sa imi stirneasca pasiunea pentru arta falsificarii, pentru ca aici vorbim doar despre aceasta arta.

Cum difera o tehnica a picturii, in sensul clasic, de una a falsului?

E foarte diferita pentru ca oricine poate picta sau reproduce un tablou celebru, atit culorile, cit si desenul propriu-zis. Dar un expert pus in fata acelei lucrari isi da seama ca este o copie sau nici macar. In schimb, cind falsifici, e nevoie ca, inainte sa te apuci de pictat, sa studiezi, sa ajungi sa cunosti, sa vezi originalul si sa incerci sa intelegi cum anume lucra si ce anume este caracteristic artistului respectiv. Intre un tablou contrafacut si un tablou falsificat de mine sint foarte multe diferente.

Care a fost cea mai complicata lucrare pe care ati falsificat-o?

Nu prea ma arunc la lucrari complicate. Evident, „Mona Lisa" ar fi, ar dura cam trei luni sa o realizez, pentru ca a fost indelung studiata si este un tablou complex. Dar eu prefer sa realizez in continuare tablouri care stiu ca merg bine pe piata, din care as putea sa vind oricind o suta de bucati. Si nici nu ma intereseaza sa ma extind, prefer sa ma axez pe productie. Asta pentru ca, in acest moment, de exemplu, cererea este mult mai mare decit ceea ce putem noi sa facem.

Dar exista concurenta in lumea falsificatorilor sau aveti monopol?

De la o vreme incoace a inceput sa existe, si chiar una activa, dat fiind ca foarte multi au incercat sa ma copieze. Am ajuns chiar la galerii unde erau expuse tablouri Dondé fara ca eu sa fi avut vreo idee despre ele. Dar cind m-am apucat eu de facut falsuri, era un lucru scandalos, tuturor li se parea ceva nemaivazut.

Ce strategie ati avut ca sa ajungeti cel mai bun falsificator din lume?

Am avut avantajul ca familia mea a avut dintotdeauna relatii, atit in lume artei, cit si in cea a VIP-urilor. M-am bucurat tot timpul de prezenta unor oameni cu bani si, la rindul lor, cu alte conexiuni, si asa s-a dezvoltat tot.

Cum se obtine un certificat care autentifica un fals?

Certificatul il fac eu, e un document prin care eu imi asum acest fals si pe care il dau cumparatorului o data cu tabloul. El alege daca sa recunoasca faptul ca a cumparat un fals sau sa sustina ca acela este un original. Dar eu sint acoperit atita vreme cit am folosit acest certificat, care ma protejeaza din punct de vedere legal.

S-a intimplat vreodata ca vreun client sa daruiasca sau sa vinda vreun tablou realizat de dumneavoastra ca fiind original?

Da, cum sa nu! Sint multi arabi care-mi cumpara tablourile si incearca sa le vinda anticarilor drept originale. Iar lumea cumpara. Sau le fac cadou ministrilor, politicienilor, regilor, iar multi dintre ei le iau drept autentice. Un prieten de-ai mei i-a daruit dictatorului din Congoul belgian un tablou al meu, un fals dupa Van Gogh, iar el, convins ca era adevarat, a construit un muzeu special pentru el. Lumea nu stie multe lucruri despre arta, e foarte ignoranta. Am avut multa bataie de cap din cauza asta. Am fost arestat de trei ori, fie din cauza unor intimplari de acest fel, fie din cauza ca unii nu au inteles exact ceea ce fac eu. In Estonia, de exemplu, din cauza legilor am intrat la inchisoare, dupa care mi s-a dat interdictie de a mai intra in tara. Noroc cu avocatul meu, care a reusit sa ma scape. Cine stie, poate si aici in Romania o sa patesc la fel (ride). Cu arabii s-a intimplat de multe ori sa existe neintelegeri, pentru ca cineva cumpara un tablou facut de mine si il face cadou sustinind ca este originalul, dupa care afla ca era un fals.

Mafiei italiene i-ati vindut vreodata tablouri?

Bineinteles. Si continuu sa primesc comenzi de la ei in fiecare zi. Incerc din rasputeri sa ma feresc de clienti care mi-ar putea crea probleme, dar nu prea se poate controla acest lucru. Si chiar in afara de mafie, primesc mereu amenintari, de la oameni care vor sa le fac tablouri pe care eu nu mai vreau sa le fac. Nu vreau sa intru in inchisoare pentru ca am facut tablouri pentru delincventi.

Cine sint cumparatorii fideli?

Oamenii foarte bogati, care imi cumpara lucrarile pentru casele si iahturile lor. Celebritati, politicieni, tot felul. Galeristii americani sint printre cei mai activi cumparatori, daca ar fi dupa ei, ar trebui sa le vind cite o suta de lucrari odata.

Credeti ca inainte de pop-art, care slabeste cumva obsesia originalului, ati fi avut la fel de mult succes?

Pop artul a fost extrem de important, cum am mai spus, unul dintre primii care mi-au cumparat un tablou a fost Andy Warhol. Eu aveam o expozitie la Milano, oras in care expunea si el la acea vreme. A venit la mine la expozitie, cu doi tipi care vorbeau italiana, nici macar nu stiam cine erau, spunindu-mi sa-i transmit dlui Dondé ca li se pare o idee geniala. Apoi chiar el mi-a cumparat un Van Gogh.

Care sint best-sellerurile?

(Ride) Chiar ca se poate vorbi de best-selleruri. In primul rind, „Floarea-soarelui" al lui Van Gogh si apoi „Sarutul" lui Klimt, pe care il vind constant de cind m-am apucat de asta si pe care o sa-l vind in continuare. Pina si Bill Gates a cumparat unul de la mine, desi si-ar fi putut permite sa cumpere originalul. Daca as avea o mie de bucati din fiecare, le-as vinde imediat. Si aici, la Bucuresti, imi dau seama din start care vor fi primele tablouri vindute la expozitia asta.

Care vor fi?

„Doamna din gradina" al lui Monet, „Floarea-soarelui" al lui Van Gogh si „Sarutul" lui Klimt.

Cum va explicati ca se cer aceleasi lucrari cam tot timpul?

Cei mai multi vor lucrari celebre, cele mai cunoscute, daca se poate. Nu vor lucruri noi. Iar „Floarea-soarelui" este una dintre cele mai cunoscute imagini, o vedem inca din manualele de scoala.

De ce merita sa achizitionati lucrari Faux Art aflati pe www.cotidianul.ro/select