Gradele in plus la nivel planetar sint combatute prin toate mijloacele. Ultima idee: un concurs de animatii, la care au participat si doi romani.

Un cadru din animatia realizata de Réka Kassay Un cartof verde si indolent care cinta la chitara: „I don’t belive in global warming, come and sing it now. I don’t belive in global warming, come and sing with me". Un eschimos care trage un semnal de alarma impotriva incalzirii globale printr-un mesaj pus intr-o sticla si legat de un balon. O solutie prin care becurile ecologice pot reduce emisiile de dioxid de carbon si care ii ajuta astfel pe ursii polari sa traiasca pe banchize de gheata mai mari. Zece astfel de idei transpuse in animatii de citeva minute s-au duelat timp de aproape trei luni pe site-ul toonboomstudio.com pentru titlul de cea mai buna compozitie care contraataca efectul de sera. Aparate de aer conditionat ineficiente, care impaneaza din ce in ce mai multe apartamente si birouri pe timp de vara, reprezinta ideea care i-a venit clujencei Réka Kassay atunci cind a auzit de tema concursului. Un prim cadru cu un office man care arunca pe geam ventilatorul si un intreg oras care ii urmeaza exemplul la scurt timp. Concluzia: problema poluarii nu se rezolva cu o industrie infloritoare de aparate de aer conditionat.

Absolventa a Facultatii de Fotografie, Cinematografie si Media din Cluj, Réka a lucrat timp de noua zile, „de dimineata pina-n zori", pentru cele citeva zeci de secunde. „Mai nou se consuma aproape atita energie pe conditionarea aerului in timpul verii cit pe incalzire in timpul iernii. Iar aceste aparate racesc aerul spre interior, dar produc energie termica spre exterior. Pe termen lung nu inseamna o solutie pentru incalzire, ci dinpotriva. Am ales sa ilustrez legatura dintre probleme prin «micile» accidente ale vietii de zi cu zi. Am vrut sa fac o mica poveste, nu o reclama sociala", declara clujeanca pentru Cotidianul.

Bertóti Attila, un cunoscut al Rékai, s-a numarat si el printre cei zece finalisti ai concursului. Imaginile alarmiste pe care a marsat insa Attila au fost diferite: cadre apocaliptice cu paduri taiate de drujbe, autostrazi aglomerate in care tevile de esapament fac legea sau uzine care duduie, dar evacueaza metri cubi de noxe in atmosfera. Totul culmineaza cu un cadru final cu Pamintul claustrat intr-un cuptor cu microunde. „Dupa ce am vazut anuntul, am inceput sa ma gindesc cum as putea aborda tema. Mi-au venit in minte imediat saracii ursi polari, carora le e din ce in ce mai cald din cauza incalzirii globale, dar aceasta problema a fost deja exploatata pina la epuizare. Citeva zile mai tirziu mi-a venit ideea plasarii globului pamintesc intr-un cuptor cu microunde si asta a fost punctul de unde am pornit", povesteste si Attila pentru Cotidianul.

Clujeanul a incercat sa arate ritmul dement in care se defriseaza padurile si se polueaza mediul inconjurator: „Am vrut sa sugerez efectul acestora prin imaginea socanta a globului pamintesc intr-un urias cuptor cu microunde. Si muzica de fundal, heavy metal, contribuie mult la obtinerea efectului dorit".

Bertóti Attila