In ultima vreme apar tot mai des diferite opinii si prognoze privind preturile produselor alimentare de larg consum. Cel mai sensibil pret este cel al painii, aliment care nu lipseste, de obicei, la niciuna din mesele zilei romanilor. In acelasi timp, se pune intrebarea de ce nu exista mai multi investitori straini in acest sector de activitate? Raspunsul este simplu: o afacere nu se poate dezvolta cu un profit de numai 2%.
Majoritatea prognozelor indica o crestere a pretului de 50%, ceea ce ar echivala cu 0,3 lei/paine, in acest moment.
Sa vedem insa care ar putea fi parcursul preturilor in ultima parte a acestui an (preturile sunt exprimate in lei):(preturile au fost calculate incluzand un profit al producatorului de faina si paine de 2%, cu un grad de folosire de 95% a capacitatii de productie la morarit si de 80% la panificatie).
Ce poate insemna, in acest moment, o crestere in consumul lunar pentru o persoana ce consuma o paine pe zi: 30 zile x 0,3 lei = 9 lei/luna, echivalentul a 1,5 pachet de tigari sau 2% din cuantumul unei pensii medie pe economie.
In acest moment, pretul graului este de 820 lei/tona (243 euro/tona), fata de 450 lei/tona in cursul verii. Dintr-o tona de grau se obtin 0,74 tone de faina, cheltuielile ocazionate de procesarea graului plus un profit minim de 2% determinand un pret de 1,15 lei/kg de faina. Pentru obtinerea unei paini de 280 gr. sunt necesare 220 gr. faina (0,25 lei), alte cheltuieli de productie si distributie (0,33 lei + 2% profit, din care 10% reprezinta cheltuielile salariale), situatie in care pretul de fabrica este de 0,59 lei/paine + adaosul comerciantului de 25%, rezultand un pret de raft de 0,74 lei + 19% TVA = 0,88 lei/paine, comparativ cu 0,5 lei/paine in urma cu doar trei luni.
Daca producatorii ar fi dorit sa obtina un profit mai mare cu doar un procent, pretul ar fi trebuit sa fie in acest moment de 1,08 lei. Iar la o rata a rentabilitatii normala de 5% pretul ar urca la 1,5 lei/paine. Daca ne vom uita la costurile din tarile mai dezvoltate, unde pretul graului este identic cu cel din Romania, se observa cu usurinta ca pretul painii este triplu, sau chiar mai mare, comparativ cu cel autohton. De exemplu, daca pretul intern este de 0,68 euro/kg, in Franta el este de 3,3 euro, in Germania de 3,7 euro, iar in Italia de 5,3 euro.
In ceea ce priveste companiile mici, cele care asigura circa 60% din necesarul de paine al Romaniei, ele rezista si evita falimentul, datorita evaziunii fiscale practicate la un nivel de peste 40%.
Intrucat piata are nevoie de o parte importanta dintre acesti agenti economici, masura reducerii TVA, la 5%, asa cum solicita toti producatorii, coroborata cu o crestere actuala a preturilor la paine, cu pana la 40%, ar aduce o stare de normalitate.Dl. Dumitru Sandulescu are o experienta de 30 de ani in domeniul comertului, detinand in ultimii sapte ani functiile de director general al Farinsan SA si sef al ringului de cereale la BRM.