Sase povesti de succes ale unor oameni obisnuiti, ajunsi staruri peste noapte cu ajutorul web-ului.

Mediul virtual poate fi o sursa de bani pentru
orice om obisnuit care are idei Imediat dupa cutremurul devastator din Oceanul Indian si tsunamiul din decembrie 2004, Brian Dalton, un scenarist/regizor din Temecula, California, a scris un scenariu de comedie, intitulat „Mr. Deity and the Evil", relateaza „PC World". In acesta, Dalton exploreaza povestea unui Creator distrat si nerabdator, care decide ce tipuri de suferinte ar trebui sa afecteze rasa umana. Dupa ce a postat doua episoade pe YouTube si a primit o mentiune favorabila pe Digg, vizitatorii au inceput sa curga, „Mr. Deity" ajungind pe pagina de start a YouTube. In prezent, Dalton pregateste un episod pilot pentru tv si a fost contactat de un agent pentru a scrie o carte. Spune ca afacerea „Mr. Deity" este „profitabila", insa nu vrea sa faca publice sumele de bani pe care le-a incasat sau le va incasa de pe urma sa.

Blendtec, un producator necunoscut de roboti de bucatarie din Orem, Utah,se confrunta o problema. „Aveam citeva conturi comerciale mari pentru mixerele noastre, insa nu aveam nici un fel de branding", spune George Wright, directorul de marketing al companiei. Blendtec si-a facut rapid un renume, dupa ce a inceput sa posteze pe Internet clipuri ale campaniei sale „Will It Blend?".

In aceste clipuri, Tom Dickson, CEO al Blendtec, pulverizeaza in robotii sai de bucatarie tot felul de obiecte care nu ar trebui sa se afle niciodata intr-un asemenea aparat, printre care bile din sticla, brichete Bic si chiar un iPhone. Campaniile de marketing costa, de obicei, multi bani, insa campania „Will It Blend?" nu numai ca a facut reputatie micutei firme, dar i-a adus chiar si profit. Wright estimeaza ca a cistigat cam 40.000 de dolari din campanie, din care 25.000 de dolari de pe site-ul Revver, care imparte veniturile sale cu creatorii de continut. Clipurile sint atit de populare incit Dickson a ajuns sa apara la show-urile „Today" si „Tonight" pe NBC.

Cind comicul Lisa Donovan din Los Angeles a urcat primul sau videoclip pe YouTube, in iunie 2006, intentia ei nu era sa fie descoperita, sau cel putin asa spune.

„Atunci, pe YouTube nu era vorba despre asa ceva, era un lucru distractiv si creativ", spune Donovan, cunoscuta mai bine drept Lisa Nova pe site-ul video. Ceea ce s-a intimplat in continuare a depasit cele mai curajoase asteptari ale lui Donovan. Clipul ei, „Teenie Weenie", a devenit viral si s-a raspindit rapid, aducindu-i un loc pe pagina de start a YouTube, unde a fost remarcata de un director al MADtv din cadrul Fox.

Azi, canalul Lisa Nova de pe YouTube este pe locul opt ca popularitate, cu peste 70.000 de abonati si 25 de milioane de vizualizari.

Acum un an, Kip Kay din St. Petersburg, Florida, a inceput sa posteze clipuri scurte pe Metacafe, un site video care imparte veniturile sale cu creatorii de continut. De atunci, Kay a cistigat peste 57.000 de dolari din videoclipurile sale care arata cum sa faci diferite lucruri interesante, precum sa construiesti o lanterna laser, sa faci o pereche de ochelari cu infrarosu cu mai putin de 10 dolari sau cum sa racesti o cutie de suc in doua minute.

Clipurile sint informative, interesante si perfecte pentru a retine atentia pentru o perioada scurta de timp.

Kay a primit oferte si de la alte site-uri video, insa pina in prezent aproape toate veniturile sale vin de la Metacafe, cu toate ca are dreptul sa le posteze si in alta parte.

Carti si moda Atunci cind Kamilla Reid, o scriitoare aflata la prima „abatere" din Edmonton, Alberta, a vrut sa-si publice cartea sa pentru copii, „The Questory of Root Karbunkulus", a evitat editurile traditionale si a ales BookSurge, divizie Amazon, care permite oricui publicarea operelor sale.

Aici publica mii de autori, dar Reid a mers mai departe, facind publicitate cartii sale tot pe Internet: a creat un site promotional bine gindit, cu o grafica buna, muzica in fundal si chiar un filmulet publicitar. In doar citeva saptamini a vindut 650 de exemplare ale cartii sale, in timp ce marile case de editura sint impresionate daca scriitorii aflati la prima carte de fictiune vind 1.000 intr-un an. Cartea este prima dintr-o serie de sase volume.

William Sledd din Paducah, Kentucky, a inceput in septembrie 2006 sa posteze pe YouTube clipuri in care da sfaturi legate de moda.

„Eram plictisit, traiesc intr-un oras foarte mic", spune Sledd, care vinde haine la un magazin Gap din oraselul sau natal.

In momentul in care unul dintre clipurile sale a devenit viral si a ajuns pe prima pagina a YouTube, totul a explodat. William Sledd a calatorit la New York si Los Angeles pentru a se intilni cu „taticii" industriei modei. A semnat si un contract cu NBC Universal pentru dezvoltarea unui show.

Chiar daca in prezent cistiga binisor, William Sledd lucreaza in continuare la Gap, insa „foarte, foarte putin".„Este ca o familie pentru mine", spune Sledd.

Mai multe despre batalia dintre Vista si Leopard, cu poze, pe www.cotidianul.ro/select