Mai putine informatii si mai mult talent. Asta li se va cere profesorilor in momentul in care educatia informatizata isi va gasi locul in salile de clasa.

In urma unor focus-grupuri, elevii l-au ales
pe Euclid ca profesor de geometrie Calculatorul ii forteaza pe profesori sa fie mai buni pedagogi decit specialisti intr-un anumit domeniu, spun specialistii in educatie, care anticipeaza o schimbare radicala de sistem in urmatorii ani. „Profesorul deja nu mai este o sursa de informare pentru elevi, ceea ce unora nu le convine. Elevii afla informatii de pe Internet, de la televizor, din alte surse, astfel ca rolul profesorului nu mai este de predare, ci de mediere. El trebuie sa-i ajute pe elevi sa invete, foloseste metode mai moderne de educare, trebuie sa le dezvolte copiilor abilitatile, gindirea critica si asa mai departe", explica Liliana Preoteasa, director pentru invatamintul preuniversitar in cadrul Ministerului Educatiei. Cei care nu fac fata schimbarii se vor putea considera inlocuiti sau cel putin depasiti de calculator. Reprezentantii profesorilor spun ca softurile educationale „sint o mare provocare pentru cadrele didactice". „Calculatorul poate fi un mare ajutor pentru cei care stiu sa-l foloseasca, iar cei care nu stiu vor fi nevoiti sa invete. Ei trebuie sa se adapteze la tehnologiile moderne. Este o evolutie in zona pedagogiei", spune Catalin Croitoru, presedintele Federatiei Educatiei Nationale. El precizeaza ca in momentul de fata „sint in jur de 30% de cadre didactice care sint adaptate la cerintele pietei educationale, stiu sa utilizeze calculatorul si folosesc lectiile interactive".

In ceea ce priveste softurile specializate care ofera elevilor rezolvari la probleme, atit cei care le comercializeaza, cit si psihologii si profesorii sustin ca merg mina in mina cu profesorul si sint doar o prelungire a acestuia acasa. „Educatia presupune mai mult decit o unealta si instructiuni de folosire a ei. Indrumarea elevilor de catre profesori inovativi, stimularea curiozitatii si a potentialului creativ al elevilor, experienta partajarii informatiilor - acestea contribuie la formarea unor oameni capabili sa lucreze in economia bazata pe cunoastere. Calculatorul, oricare ar fi el, nu rezolva singur temele", explica Petre Movanu - OEM readiness, coordinator la Microsoft, companie care are softul Microsoft Maths.

Pe de alta parte, specialistii avertizeaza ca exista si riscul ca elevii sa aleaga solutiile cele mai facile, de rezolvare directa a problemelor, si sa sara peste etapele necesare de invatare. De exemplu, lansarea recenta in Romania a programului Microsoft Maths, care demonstreaza pas cu pas rezolvarea problemelor de matematica, a provocat apeluri la prudenta din partea profesorilor si a psihologilor. Adrian Troe, inspector de matematica in Ministerul Educatiei si profesor la Colegiul National „Sfintul Sava", spune ca „cuiva care nu a invatat pina atunci, care este total nepregatit, acest soft nu ii face nici un serviciu. Nu asa se poate invata. Cred ca intii trebuie sa invete de la profesor, sa fie o forma de verificare". Acesta adauga ca „invatarea dupa un astfel de program, care rezolva practic problema, nu-i da elevului esenta problemei. Nu putem inlocui profesorul". Psihologii atrag si ei atentia asupra pericolului ca elevii sa leneveasca „mintal". „Daca o masinarie da rezolvarea de-a gata, copiii nu-si vor mai pune creierul la contributie si nu vor mai avea o dezvoltare armonioasa si nici o personalitate a lor. Creierul are nevoie de exercitii zilnic. Se recomanda citirea a zece pagini pe zi, completarea rebusurilor pentru a-ti mentine neuronii in viata", spune psihologul Mirela Zivari.

Informatizare descentralizata Ministerul Educatiei doreste ca proiectul „Sistemul Educational Informatizat" (SEI), editia a V-a, sa se realizeze la nivelul inspectoratelor scolare. Astfel, in urma licitatiilor descentralizate pe judete, ministerul va aloca bani pentru dotarea scolilor care nu au primit calculatoare si softuri in anii trecuti, dar si pentru reinnoirea vechilor PC-uri. In 2007 au fost alocate peste 120.000 mii de lei pentru informatizarea unitatilor de invatamint, dotari de care au beneficiat aproape 700.000 de elevi. Anul viitor se vor da 170.000 mii de lei, in total beneficiind un milion de elevi.

Profesorul de geometrie Euclid si alte programe educationale Intuitext, pe www.cotidianul.ro/select