Cantitatea de alimente contrafacute, bauturi si produse agricole este in continua crestere, potrivit unui raport al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD). Kiwi-ul, legumele conservate, laptele praf, untul, produsele pentru bebelusi, cafeaua instant, alcoolul si bauturile sunt cel mai des supuse unor astfel de tratamente, conform OECD. Aceasta problema nu numai ca provoaca daune considerabile brandurilor, dar presupun si un cost suplimentar din partea companiilor care se vad nevoite sa isi sporeasca masurile de protectie, ca de exemplu, marcarea ambalajelor cu holograme.


TINTA. Raportul OECD dezvaluie ca bauturile alcoolice reprezinta o prioritate pentru acest sector datorita valorii ridicate a brandului si a impozitului. Raspunsul industriei alimentare in acesta problema a fost ca cea mai frecventa incalcare a legii a fost inlocuirea sticlelor originale cu unele de o calitate inferioara. Kiwi-ul, ceaiul, whisky-ul si Scotch-ul sunt cele mai elocvente exemple in acest caz. In timp ce industria alimentara furnizeaza putine informatii despre efectele economice ale produselor contrafacute, un reprezentant din industria alimentara estimeaza ca vanzarile de lichior vor scadea cu 54 de milioane de dolari.


COSTURI. Pentru a estima cat mai corect pericolul produselor contrafacute si a se asigura ca duc o lupta eficienta impotriva acestora, companiile au investit sume considerabile in fiecare an, aproximativ 75 de milioane de dolari la nivel global. OECD a subliniat faptul ca aceste sume adunate indica masura in care situatia financiara a pietei alimentelor este expusa pericolelor, atat in ceea ce priveste nivelul scazut al vanzarilor, cat si masurile de precautie pe care trebuie sa le ia firmele din acest sector care au un numar foarte ridicat de tranzactii de protejat. Acestea se refera la modalitati tehnice de protectie, ca hologramele si microfoturile (imagini obtinute printr-o fotocopie), modificari ale codului de bare, grupuri numerotate, marcatoare, etc.


APRECIERI. Este foarte greu sa se faca o estimare a cantitatii de produse contrafacute. Asociatia Europeana a Marcilor (AIM) a raportat o situatie a marfurilor care indica o crestere a volumului de produse alimentare si a bauturilor cu 250% intre 2003 si 2005, China fiind principala sursa de productie, distributie si vanzari a alimentelor si bauturilor contrafacute. Comisia Europeana a raportat ca, in timp ce numarul cazurilor inregistrate a ramas relativ constant in ultimii ani, in jur de 5,2 milioane cazuri de produse contrafacute, bauturi si alcool au fost confiscate in 2005, ceea ce reprezinta o crestere cu 118% fata de 2003.