Un numar mare de contribuabili la fondul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale s-ar putea sa descopere ca participa la un fond de pensii privat la care ei nu au aderat niciodata. Acest lucru este posibil, deoarece infractiunile de pe piata fondurilor administrate privat au crescut ingrijorator de mult in ultima perioada si metoda de falsificare a actelor de aderare este la indemana oricarui agent de marketing. Este de ajuns sa obtii o copie dupa buletin sau carte de identitate a unui contribuabil, sa ii falsifici semnatura si sa depui formularul de aderare ca si cum ar fi fost semnat de acesta. Mai mult chiar, pana se descopera frauda, unii agenti de marketing incaseaza comisionul administratorului aducand prejudicii financiare importante fondului. Nicio societate nu te poate verifica pe loc daca formularul pe care tu, ca agent de marketing, il depui, este semnat intr-adevar de un angajat care indeplineste toate cerintele impuse de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) sau este falsificat. Potrivit Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, este interzis agentilor de marketing si persoanelor afiliate acestora sa transmita informatii false, inselatoare sau care pot crea o impresie falsa despre fondul de pensii si administratorul acestuia.
Etapele prin care trece formularul de aderare pana sa fie validat de CSSPP sunt urmatoarele: administratorul fondului privat trimite copia actului de identitate a participantului impreuna cu semnatura lui olografa si formularul de aderare scanat catre CSSPP; apoi se trimite un raport centralizator catre Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS) pentru a verifica eligibilitatea participantului la fond (n.r.: acest lucru se face in data de 1 si 15 a fiecarei luni); in final, dupa ce copiile originale ajung la comisia CSSPP, sunt validate si se poate trece la investigarea eventualelor nereguli.Cristian Rosu: In cazul descoperirii unei fraude, nu trebuie sa ne gandim la o actiune in timp realDaca persoana careia i s-a falsificat semnatura este in acelasi timp si o persoana eligibila la Pilonul 2 de Pensii, atunci frauda este depistata de-abia dupa ce persoana in cauza sesizeaza organele competente. Cristian Rosu, director la CSSPP, a declarat pentru Curierul National ca in cazul descoperirii unei fraude in acest domeniu, nu trebuie sa ne gandim la o actiune in timp real. "Procesul de depistare a unei fraude comise de un agent de marketing poate dura intre o saptamana si 4-5 luni de zile. Raspunzator pentru declararea fraudei este administratorul fondului privat. Noi analizam acum 9-10 posibile spete, dar ne aflam inca intr-o zona amorfa".
Dupa validarea formularului de aderare, fie el si falsificat, participantul este anuntat ca va contribui la un anumit fond de pensii obligatorii. Daca se constata ca participantul nu a semnat niciodata cu acel fond, atunci acesta trebuie sa faca o declaratie pe propria raspundere prin care sa solicite retragerea sa din baza de date a fondului de pensii, a mai spus Rosu. O persoana eligibila la Pilonul 2 de Pensii trebuie sa indeplineasca mai multe conditii: sa contribuie la CNPAS, sa aiba varsta sub 35 de ani - dupa aceasta varsta Pilonul 2 devine optional, sa nu fie cadre ale Ministerului Apararii, Ministerului de Interne, avocatii, jandarmi cadre militare, politisti de frontiera, pompieri cadre militare sau sa fie salariati si asigurati ai cultelor care dispun de case de pensii sau fonduri de pensii proprii.2% din portofoliul Aviva a fost duplicatShah Rouf, CEO Aviva Grup in Romania, a declarat pentru Curierul National ca aproximativ 2% din portofoliul Aviva a fost duplicat, aceasta tendinta inregistrandu-se de altfel la nivelul intregii piete. "Am avut un numar mic de adeziuni duplicate intern, ceea ce inseamna ca acelasi client a fost inregistrat si cu alt agent de marketing Aviva. Insa erorile in completarea adeziunilor, de exemplu semnaturi uitate sau informatii scrise gresit, sunt cele care iau o mare parte din timpul de procesare interna. La inceput am avut o rata a erorilor de 5%, dar aceasta a scazut odata ce am acumulat experienta, atat noi, cat si agentii de marketing". Aviva are proceduri foarte stricte, care fac parte din procesul de validare interna a adeziunilor si care prevad diferite controale si verificari. Cel mai important element al acestui proces este Baza Interna de Validare, care ne ajuta in detectarea cazurilor de frauda, inadvertente si, cel mai important, cu ajutorul ei ne asiguram ca datele clientilor nostri care completeaza adeziunile sunt corecte. Aviva este una din doar doua companii care platesc comisionul agentilor de-a lungul perioadei de aderare si pana acum nu a fost necesar sa luam niciun fel de masuri disciplinare impotriva agentilor nostri de marketing.