Ultimele incidente inregistrate de operatorul aerian SAS Group au scazut increderea clientilor in aeronaveBombardier Inc., cel de-al treilea producator de aeronave din lume, ar putea suferi mari pierderi pentru comenzile sale de turbo Q400 dupa ce compania de transporturi aeriene scandinava SAS Group a decis sa nu mai foloseasca avioanele Dash 8 Q400 dupa ce a inregistrat 3 prabusiri in mai putin de 2 luni, informeaza Bloomberg.
"Cu siguranta exista riscul sa fie anulate toate comenzile pentru acest tip de avion", a declarat Daniel Solon, un consultant de aviatie independent si fostul sef executiv al American Airlines. "Daca acest lucru va avea loc depinde de cat de repede Bombardier sau alti operatori vor identifica cauza problemei", a adaugat acesta intr-un interviu din Barcelona. Bombardier beneficiaza de cereri importante pentru Q400 datorita faptului ca este eficient din punctul de vedere al combustibilului, mai ales ca anul acesta pretul kerosenului a crescut cu 45%. Saptamana trecuta, compania canadiana a primit comenzi in valoare de 355 milioane de dolari pentru 12 aeronave Q400 pentru Qantas Airways din Australia si un contract de 267 milioane de dolari insemnand 10 avioane pentru o companie de transport aerian din Europa neidentificata.SAS nu va mai folosi Q400 pentru traficSAS a declarat luni ca nu va mai folosi cele 27 de aeronave ale sale produse de Bombardier. Compania a scos din uz avioanele in data de 27 octombrie pentru a doua oara dupa ce un avion a trebuit sa aterizeze de urgenta in aeroportul din Copenhaga deoarece trenul de aterizare al Q400 nu s-a deschis complet.
Dupa acest anunt, actiunile Bombardier au pierdut 3,4% ajungand la valoarea de 5,34 dolari canadieni in timpul sedintei de tranzactionare de la Bursa de Valori din Toronto. Titlurile au castigat 35% anul acesta. Actiunile SAS au scazut cu 2,4% la 111 coroane la Bursa din Stockholm.
Intr-o declaratie de pe site-ul sau, Agentia Europeana a Securitatii Aviatiei a anuntat ca este "foarte ingrijorata" asupra recentelor incidente. Agentia cu baza in Bruxelles a chemat compania Bombardier si autoritatile canadiene pentru o "sedinta imediata de urgenta".
Compania canadiana a declarat ca recentul incident pare a nu avea nicio legatura cu cele 2 precedente incidente care au avut probleme la trenul de aterizare al avionului Q400 detinut de SAS. Bombardier a mai spus ca nu recomanda niciun fel de schimbari operationale la avioanele sale, care pot transporta pana la 78 de pasageri.
Nicio "problema legata de sistemul trenului de aterizare" nu a fost identificata, a declarat Bombardier. Compania este "dezamagita" de decizia SAS cand incidentul din Copenhaga este in curs de investigatie. "Nu exista un motiv ca acest incident sa fie fatal pentru programul Q400, dar este greu sa se aprecieze cum vor reactiona pasagerii in continuare", a declarat consultantul.
In data de 12 septembrie, SAS a tinut la sol avioanele Q400 dupa ce trenul de aterizare nu s-a deblocat la doua aeronave in patru zile, ceea ce a dus la prabusiri usoare fara raniti. Cea mai mare companie de trafic aerian din Scandinavia a inceput sa trimita avioanele pentru inspectii din 4 octombrie. Dupa incidentul SAS din 12 octombrie, compania Qantas a retras la sol 6 din cele sapte avioane Q400 pentru inspectii, acestea au fost repuse in trafic in ziua urmatoare.
"Increderea in avioanele Q400 a fost diminuata considerabil", a declarat seful executiv al SAS, Mats Jansson, intr-un comunicat de luni. "Clientii nostri incep sa devina din ce in ce mai nesiguri de zborul cu acest tip de avion", a adaugat oficialul SAS.Singurele incidente au avut loc la SASSAS a declarat ieri ca o estimare "timpurie" a ultimelor incidente ar putea costa compania 400 milioane de coroane, reprezentand aproximativ 63 milioane de dolari.
De cand Q400 a fost introdus acum 7 ani, 264 de aeronave au fost comandate si 164 au fost livrate in lume pana in 31 iulie, potrivit Bombardier, care produce si avioane de reactie regionale si de clasa business.
Grupul Austrian Airlines, care detine 10 Q400, nu va retine la sol avioanele sale, a declarat purtatorul de cuvant al companiei, Livia Dandrea-Boehm. Ausburg Airways, care opereaza 6 Q400 si compania de transport aerian din Marea Britanie Flybe, care detine 35, au declarat inainte de anuntul SAS ca nu vor retrage din trafic avioanele companiei Bombardier.
Horizon Air, o unitate regionala cu sediul in Seattle a Grupului Alaska Air care are 33 de avioane Q400, planuieste sa foloseasca in continuare flota sa turbo, a declarat purtatorul de cuvant Bill Conniff. Compania mai are o comanda de 15 aeronave care urmeaza a fi livrate in octombrie 2008 si nu are de gand sa anuleze acesta comanda.
Trenul de aterizare este produs de Goodrich Corp. din Charlotte, North Carolina. "Lucram indeaproape cu Bombardier si cu autoritatile daneze pentru a solutiona investigatia", a declarat oficialul companiei Lisa Bottle, care a refuzat sa comenteze asupra sistemului de aterizare in sine.