Pentru ce staruri are in distributie, filmul „Orasul tacerii", a doua premiera a saptaminii care are drept subiect destinul a doi jurnalisti, a facut niste incasari infime. Nici criticii nu i-au dat prea multa atentie.

Noul film al lui Jennifer Lopez este un act umanitarin sine Pina pe 21 octombrie, incasarile „Orasului tacerii" se straduiau cu chiu, cu vai sa depaseasca sapte milioane de dolari, filmul fiind lansat doar in afara SUA, caci nu beneficiaza de vreun distribuitor american. Asta in contextul in care media de incasari ale unui lungmetraj cu Jennifer Lopez trece lejer de 35 de milioane de dolari (e drept insa ca in ultima vreme actrita a dat doar chixuri), potrivit site-ului boxofficemojo.com. Spectatorii romani pot sustine financiar trioul de staruri (pe Lopez o secondeaza Antonio Banderas si Martin Sheen) vizionind filmul la Hollywood Multiplex sau la Movieplex Cinema Plaza Romania din Bucuresti. Scenariul filmului porneste de la un caz - de fapt, o ingrijoratoare pluralitate de cazuri - care avea drept decor ograda din spate a SUA, Mexicul, dar care a fost neglijat in mare parte de mass-media nord-americane: din 1993 incoace s-a ajuns la trei femei violate si ucise pe luna in Ciudad de Juarez, majoritatea fiind „maquiladoras", adica muncitoare exploatate pina in pragul sclaviei in fabricile de la granita SUA-Mexic aparute in urma acordurilor NAFTA privind comertul liber. Problema acestor crime, al caror numar, pretinde filmul, ar fi ajuns la 5.000, vrea s-o rezolve jurnalista americana Lauren Adrian (Jennifer Lopez) - imboldita de seful ei de la „Chicago Sentinel" - interpretat de Martin Sheen -, alaturi de ziaristul local Alfonso Diaz (Antonio Banderas), fost iubit si coleg. Cheia dezlegarii misterului o detine Eva (singura mexicanca din rol principal, Maya Zapata), o adolescenta care a supravietuit violului si tentativei de crima si e hotarita sa dea in vileag agresorii. Ramine de vazut daca ei nu o vor ucide, in pofida protectiei pe care incearca sa i-o asigure Diaz si Adrian, inainte de a depune marturie la tribunal.

Lungmetrajul reprezinta revenirea lui Lopez la regizorul si scenaristul care a lansat-o: Gregory Nava, autorul „Selenei" (1997). Insa acesta se lanseaza in scenariu pe doua piste care nu reusesc sa convearga in film, raminind incapatinate si paralele: aceea a aducerii la lumina constiintei publice a dramei femeilor din Juarez si aceea narativa de thriller. Tezismul primei e prea tare accentuat, toata vina revine principial acordului NAFTA si politicienilor mexicani corupti de perspectiva cistigului material, iar frinele thrillerului Nava le pierde pe undeva pe la mijlocul lungmetrajului. Personajul caruia ii revenea vina pentru violul si tentativa de crima asupra Evei este identificat si decedeaza la mina nu se stie cui, asa ca, deoarece toate de pina atunci aveau aceeasi maniera de realizare, te-ai astepta ca ele sa inceteze, in logica de thriller a filmului. Ceea ce nu se intimpla, ti se explica intr-un final, pe care realizatorii si l-au dorit conform cu realitatea. Necazul fiind ca sfirsitul tipic thrillerului coincide in prea putine cazuri cu acela din viata. Cit despre elementele din film referitoare la jurnalism, multe sint de-a dreptul ridicole, scenaristului nu i-ar fi stricat ceva mai multa documentare, ceea ce subliniaza si singura publicatie importanta de film care i-a acordat atentie lungmetrajului, „Variety".

Deghizata, dar nu de tot Angelina Jolie a luat-o pe urmele lui Nicole Kidman si Charlize Theron, si anume „s-a uritit", si-a schimbat culoarea ochilor si parului, basca s-a acoperit din cap pina in picioare in „Speranta moare ultima", pentru a convinge publicul de seriozitatea ei ca actrita. Si Jennifer Lopez incearca o manevra similara in „Orasul tacerii", drapindu-se in intentii umanitare, eroism si, mai ales, in haine largi, barbatesti si anonime. Spre deosebire de Theron si de Kidman, nici Jolie si nici Lopez nu au recurs la purtatul unor proteze faciale. Dar actrita latina nu merge pina la capat in deghizarea ei, aratindu-se in doua secvente in forma ei de top, si anume in rochii de seara luxoase, pe care, desigur, orice ziarista de investigatie le are la indemina cind se duce sa faca teren.

La ce au colaborat actorii Steve Carell si Juliette Binoche aflati pe www.cotidianul.ro/select