Dezvoltatorii gazoductului Nabucco trebuie sa se gra­beasca la stabilirea tarifelor de tranzit si depozitare pentru a contracta credite si sa inceapa propriu-zis constructia. Investitia de 5 miliarde de euro va scapa Europa de monopolul gazelor rusesti livrate de Gazprom. Companiile care sunt ac­tio­nari la proiectul Nabucco trebuie sa decida rapid in privinta tarifelor de tran­zit si depozitare pentru a putea negocia apoi cu mai multe banci ofertele de creditare. Potrivit studiului "Central and Eastern European Oil& Gas Sector Report" din luna octombrie al Erste Bank, hotararea in domeniul tarifelor este vazuta drept un "element critic, in privinta caruia alte intarzieri vor reduce sansele de succes" ale proiectului.   AVANTAJ. In raport se precizeaza ca actionarii puternici ai Nabucco, OMV, MOL, Transgaz, Bulgargaz si Botas ar trebui sa favorizeze proiectul datorita diversi­ficarii furnizorilor. Se mentioneaza ca exista mai multi concurenti pentru Nabucco: Nordstream, direct din Rusia spre Germania pe sub marea Baltica, Bluestream, Southstream, din Rusia in Bulgaria, si LNG, care va aduce gaze naturale din Algeria. In acelasi timp, incurajarea acestora va fi pozitiva pentru consumatorii din Uniunea Europeana. Nabucco este inca in fazele initiale, iar tarifele de transport vor fi mai mari decat in cazul altor conducte. Acest lucru este vazut de expertii Erste drept un avantaj, deoarece alte gazoducte trebuie modernizate in urmatorii ani. "Dimensiunile proiectului Nabucco nu sunt unice pentru companiile gen Gazprom, insa este relativ intensiv din punctul de vedere al capitalului, iar implicarea Uniunii Europene este necesara", se mentioneaza in cercetare.   MONOPOLUL RUS. Raportul precizeaza ca in 2005 doar 42% din consumul de gaze naturale a fost suplinit din productie proprie, principalii furnizori fiind Rusia, Norvegia si Algeria. Insa Rusia detine "aproape un monopol" pentru gaz, deoarece doua treimi din importul de gaze naturale provin din aceasta tara. Analiza Erste arata, insa, ca nici pozitia Gazprom nu este "de neclintit" din cauza a trei motive. In primul rand, Gazprom a investit in acest an aproape 17 miliarde de dolari in achizitii de companii, insa doar 3 miliarde de dolari in productia interna, ceea ce implica o mare lacuna de investitii in sectorul explorarii. In acelasi timp, conductele Gazprom sunt vechi si trebuie modernizate. Al treilea motiv este ca Gazprom este deja implicat in proiectele Nordstream, Southstream si Altai, care necesita si ele finantare. De asemenea, se mentioneaza dificultatile permanente cu tranzitul gazelor prin Belarus, Ucraina, Polonia si Turcia.  Investitii de 5 miliarde de euro Raportul realizat de Erste Bank mai mentioneaza faptul ca MOL, in cooperare cu guvernul maghiar, doreste construirea unui depozit urias, care sa asi­gure rezerve pentru 90 de zile. Conform cercetarii, tensiunile dintre OMV si MOL in privinta preluarii companiei ungare n-ar trebui sa ameninte in vreun fel construirea Nabucco. Costul total al proiectului Nabucco este evaluat de experti la 5 miliarde de euro, in crestere cu 400 de milioane de euro fata de evaluarile initiale ale consortiului. Recent, presa internationala a relatat ca vor fi acceptati inca doi actionari la proiectul retelei gigantice, Gas de France si grupul german RWE.   daniel.ionascu@jurnalul.ro