Concesionarea este varianta miraculoasa gasita de autoritati pentru a rezolva problemele drumurilor. Deoarece statul nu are capacitatea financiara de a construi si intretine singur reteaua de drumuri si autostrazi, CNADNR va concesiona firmelor private aceste lucrari. Lucrarile la tronsonul Comarnic - Brasov si Centura Mare a Capitalei, primele sectoare de autostrada construite in regim de concesiune, vor demara in a doua jumatate a anului viitor, a declarat Mihai Grecu, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). "Noi am realizat un studiu de fundamentare a concesiunii in cadrul Companiei, fiind aleasa varianta dialogului compe­titiv, adica, initial, vor fi selectati trei ofertanti, urmand ca apoi sa alegem compania sau consortiul corespunzator. Avand in vedere ca in Romania nu au mai fost concesionate autostrazi, a fost varianta cea mai buna", a explicat Mihai Grecu. O data cu demararea lucrarilor la aceste tronsoane pe Valea Prahovei se va circula de 10 ori mai greu decat se circula in prezent. Pentru utilizarea celor doua tronsoane soferii vor fi obligati sa achite o taxa. In acest fel, firmele care vor concesiona autostrazile pe o perioada de 20-25 de ani isi vor recupera banii din taxele colectate. Grecu a precizat ca anul viitor vor fi dati in folosinta primii 42 de kilometri din Autostrada Transilvania.   CONCESIONARI. Reprezentantul CNADNR a declarat ca se vor realiza prin concesiune Autostrada Ploiesti - Brasov, Autostrada Ploiesti - Albita de pe Coridorul IX de Transport Pan-European, Centura Mare a Bucurestiului, extinderea Centurii existente a Capitalei, Centura Arad, Tronsonul Bucuresti - Pitesti de pe Coridorul IV de Transport Pan-European si Autostrada Est - Vest, respectiv tronsonul Targu-Mures - Roman - Iasi. De asemenea, vor fi concesionate drumurile expres Arad - Oradea, Craiova - Pitesti, Sebes - Turda, Sibiu - Fagaras si Petea - Baia Mare. In total, circa 1.390 de kilometri de drumuri nationale si expres vor fi incluse in aceste proiecte de concesiune, urmand ca lucrarile de constructie sa se fina­lizeze in 2013 la toate proiectele, potrivit Ministerului Transporturilor.   INTRETINERE. Din vara anului viitor contractele pentru intretinerea Autostrazilor A1 (Bucuresti - Pitesti) si A2 (Bucuresti - Constanta) vor fi incheiate pe o perioada de patru ani, spre deosebire de un an cat este in prezent. "Serviciile de intretinere de pe cele doua autostrazi vor fi concesionate in martie 2008 pe o perioada de patru ani, ceea ce se va intampla si pe drumurile nationale. Practic, companiile care vor castiga aceste contracte vor trebui sa fie mult mai atente decat in prezent in ceea ce priveste intretinerea acestor drumuri. Ele vor fi motivate sa investeasca in echipamente si tehnologii noi, si pana la urma vor iesi mai ieftin", a spus Mihai Grecu. Compania care primeste in concesiune aceste servicii este obligata sa asigure calitatea drumurilor la anumiti parametri stabiliti impreuna cu reprezentantii CNANDR, serviciile fiind platite din fondurile companiei de drumuri. Potrivit evaluarilor CNADNR, circa 30% din drumurile nationale sunt in stare proasta din cauza intarzie­rilor legate de intretinere, iar 60 la suta din retea are nevoie de reparatii sau modernizari urgente. "Am asteptat ca un drum sa se deterioreze foarte rau pentru a-l repara. Este ca si mersul la dentist, cand stai cu durerea pana in ultimul moment", a explicat Grecu.   Probleme majore "CNADNR se confrunta cu trei probleme majore. Acestea sunt: lipsa resursei umane, lipsa colaborarii cu institutiile statului si lipsa unei piete mature", a spus Mihai Grecu. El a observat ca "cu cat sunt implicate mai multe institutii ale statului intr-un proiect, cu atat merge mai greu". "Autoritatile centrale si cele locale nu respecta legea. Pentru a putea construi intr-un ritm mai rapid autostrazi ar trebui sa reducem numarul avizelor si acordurilor si sa externalizam serviciile", a explicat Grecu. De asemenea, a precizat ca ar trebui modificata legislatia in domeniul achizitiilor publice deoarece, in prezent, este deficitara.   CNADNR plateste 44 de milioane lei Compania Nationala de Drumuri va fi obligata sa plateasca, in termen de sase luni, suma de 44 de milioane de lei solicitata drept daune dupa rezilierea contractului cu consortiul care urma sa construiasca tronsonul de autostrada Bucuresti - Fundulea. "Datoria va fi platita de la bugetul de stat prin bugetul CNADNR. Cu acesti bani se pot face cam 5-10 kilometri de autostrada", a declarat Mihai Grecu (foto). Contractul a fost reziliat in 1991 de fostul ministru al Transporturilor Traian Basescu. Consortiul ce urmeaza sa primeasca cei 44 de milioane de lei este alcatuit din firmele Italstrade (Italia) si Centrala de Constructii Cai Ferate (CCCF).   Rovinieta video Din 2008, CNADNR va introduce un sistem bazat pe camere video pentru a verifica daca auto­vehiculele au lipit pe parbriz abtibildul care indica plata rovinietei. "Trebuie sa crestem controlul asupra sofe­rilor, pentru a nu mai exista evaziune. Vom introduce un sistem electronic de control, similar celui din Ungaria. Vom monta camere de luat vederi, care vor putea sa arate daca autovehiculul are sau nu rovinieta pe parbriz", a de­cla­rat Mihai Grecu. Acesta a spus ca realizarea rovinietei de o zi nu este rentabila. CNADNR ia in considerare posibilitatea de a introduce rovinieta de trei sau patru zile. Grecu a spus ca este posibila scumpirea esa­lo­na­ta a rovinietei, astfel incat pretul acesteia sa nu creasca cu peste 60% de la 1 ianuarie 2008. Astfel, rovinieta pentru circu­latia pe drumurile publice va fi de 40 de euro pentru autoturismele Non-Euro, 35 de euro pentru cele Euro I si 25 de euro pentru masinile Euro II.   elena.stan@jurnalul.ro