In cativa ani, lista privatizarilor din Romania anchetate de catre Comisia Europeana (CE) va creste simtitor, avertizeaza specialistii, dupa ce Tractorul Brasov, Petrotub Roman si Automobile Craiova au fost deja luate la bani marunti. „Trebuie sa ne asteptam si la alte investigatii, pentru ca avem deja un precedent, prin cele trei mari privatizari. S-a inceput cu acestea pentru ca au o dimensiune comunitara - ca valoare a tranzactiei sau in privinta marimii firmelor implicate“, ne-a declarat Liviu Voinea, directorul Grupului de Economie Aplicata (GEA). Analistul este de parere ca motivele care au atras atentia CE - acordarea ajutoarelor de stat sau anumite conditii impuse cumparatorului - exista si in alte situatii.

„Nu m-ar mira daca si privatizarea Romcim, preluata de Lafarge sau Dacia, intreprindere cumparata de Renault, ar face obiectul unor investigatii“, adauga Voinea. Cu alte cuvinte, vechimea tranzactiei nu conteaza, dovada fiind cazul Mittal Steel Roman, fosta Petrotub, care a fost privatizat acum patru ani, inainte de aderarea Romaniei la UE. O situatie similara s-a intamplat in Suedia, in 1996, la un an de l a intrarea in spatiul comunitar. „Executivul european a dat atunci un verdict negativ in privinta unui contract exclusiv de distributie, incheiat in 1975. Iar Suedia a trebuit sa modifice anumite clauze, cu acordarea unor despagubiri“, explica directorul GEA.

Vasile Puscas: Legea o eludezi cånd ai motive
Mult mai rezervat in privinta vechimii contractelor care ar putea sa fie luate la verificat de catre CE este deputatul PSD Vasile Puscas, fostul negociator-sef al Romaniei cu UE in perioada 2000-2004.