In viitor, confruntarile de pe terenurile virtuale s-ar putea muta in birourile corporatiste.

Un gamer care coordoneaza online echipe de 40 de membri are in mod clar un caracter de lider. La aceasta concluzie au ajuns expertii in resurse umane, iar companiile din Vest au inceput sa le urmeze sfatul: succesul in jocurile pe calculator arata calitati bune de exploatat in mediul corporatist, arata un articol publicat pe BBC News.

In SUA, unele organizatii au facut un pas fantezist si mai inainte. Conducerea lor a transformat departamentele in ghilde (echipe in lumea gamerilor), iar proiectele in questuri (misiuni). Primele salariale au devenit titluri si embleme, oferite neinfricatilor in costum, care au trecut toate nivelurile sarcinii corporatiste. Alte firme au introdus chiar moneda virtuala ca sistem de rasplata, pe care angajatii s-o foloseasca pentru a obtine diferite beneficii, cum ar fi obiecte de infrumusetare a biroului.

In urma acestor experimente, angajatii s-au declarat motivati de atmosfera competitiva si au marturisit ca s-au simtit in largul lor. Ierarhiile care fluctueaza permanent si competitiile interne au potentialul de a elimina nepotismele si privilegiile obtinute in mod tendentios. Companiile devin astfel adevarate meritocratii, deoarece indivizii eficenti sint extrem de usor de depistat, in conditiile in care aduna recompense vizibile o data cu trecerea timpului.

„Problemele asociate cu distributia de echipe, felul in care acestea colaboreaza si supraincarcarea cu informatie sint atit de grave, iar oportunitatile atit de promitatoare incit companiile sint dispuse sa ia orice solutie in considerare", declara pentru BBC News Byron Reeves, profesor doctor de stiinte ale educatiei la Universitatea Stanford. Interesul pe care organizatiile incep sa-l arate pentru mecanismele jocurilor online a fost declansat si de amploarea pe care activitatile ludice virtuale au capatat-o. In Statele Unite, media de virsta a celor care se indeletnicesc cu jocuri PC este de 33 de ani, fiecare dintre acestia avind in jur de un deceniu de gaming la activ, potrivit Asociatiei de Software Entertainment din SUA.

Interferentele dintre jocurile pe calculator si viata profesionala nu se limiteaza insa numai la aptitudinile si abilitatile angajatilor. Unele companii de peste Ocean au in vedere implementarea unor elemente ale jocurilor PC online in propriile mecanisme de functionare. Din acest motiv, Reeves a infiintat o companie numita Seriosity, al carei obiect de activitate este introducerea in mediile de lucru a unor particularitati ale jocurilor virtuale. Unul dintre proiectele de care s-a ocupat Seriosity este un program ce asociaza conturilor de mail o moneda de schimb virtuala, in incercarea de a rezolva problema supraincarcarii acestora. Fiecare utilizator are la dispozitie un numar limitat de monede pe care le aloca mailurilor trimise pentru a semnala gradul de insemnatate pe care acestea le au, acest sistem dovedindu-se mai eficace decit clasica metoda de ierarhizare, ce foloseste cele trei stegulete de semnalizare, importanta scazuta, medie si ridicata.

In cazul Romaniei, psihologul Anda Pacurar, redactor la „Psihologia Azi", este de parere ca intr-o prima faza jocurile online vor fi folosite drept instrument de intarire a relatiilor interumane din cadrul companiilor. „Firmele specializate in resurse umane pot sa foloseasca, in team buildinguri sau in alte traininguri, mijloace virtuale pentru a dezvolta angajatii, acestea avind avantajul ca indivizii nu sint expusi pe viu unor situatii limita sau care sa le testeze reactiile", a declarat aceasta pentru Cotidianul. Ea adauga insa ca, pe fondul unei acute crize de personal, in timp se va inregistra si trecerea la etapa finala, adica deplasarea abilitatilor angajatilor din mediul virtual in cel real cu scopul de a imbunatati eficienta organizatiilor.

Personajele din World of Warcraft danseaza pentru tine, pe www.cotidianul.ro/select