Noua generatie de elevi nu este preocupata de scoala, dar este mai capabila sa puna informatiile cap la cap.

Specialistii explica lipsa de interes a elevilor
prin faptul ca informatiile pe care le
primesc sint invechite Profesorii romani considera ca elevii intrati in acest an in clasele a V-a si a IX-a sint mai putin preocupati de scoala si mai putin pregatiti decit cei din generatiile anterioare. Acesta este raspunsul a 90% dintre cele peste 2.000 de cadre didactice care au participat la un sondaj online realizat de producatorul de software educational Intuitext. Cu toate acestea, peste 60% dintre profesori considera ca, desi generatia noua de elevi este mai putin preocupata de scoala, ei sint mai isteti si mai capabili sa stabileasca legaturi intre informatiile primite. Cei mai multi dintre profesori considera ca interesul scazut al elevilor fata de scoala este cauzat de influenta societatii si de mijloacele de comunicare in masa la care elevii sint expusi. O alta cauza o constituie nesupravegherea copiilor si neimplicarea familiei in educatia copiilor, urmata de structura materiei scolare care este mult prea stufoasa si de lipsa motivatiei.

Printre solutiile propuse de profesori pentru a creste interesul elevilor fata de scoala se regasesc mijloacele de invatare moderne. Astfel, peste 20% dintre profesori considera ca lectiile pe calculator sint o modalitate de invatare mult mai eficienta pentru noile generatii de elevi. Pentru o treime dintre profesori, daca elevul are o perspectiva asupra viitorului, aceasta ar fi o solutie pentru cresterea interesului fata de scoala. Doar pentru unu din cinci profesori solutia ar fi colaborarea dintre familie si cadrele didactice. Aproape 30% considera revizuirea programei scolare ca o alta metoda pentru a creste interesul elevilor pentru scoala.

„Profesorii considera ca elevii ar fi mult mai atrasi de materiile scolare daca acestea ar fi predate cu ajutorul lectiilor interactive. In plus, studiile noastre au dovedit ca elevii care suplinesc invatarea clasica cu cea interactiva, cu ajutorul calculatorului, obtin performante scolare mai mari cu pina la doua puncte de notare", a declarat Mariuca Talpes, directorul Intuitext.

Pe de alta parte, psihopedagogul Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei, spune ca una dintre cauzele care au dus la lipsa de preocupare pentru scoala a elevilor este „deteriorarea resurselor umane din invatamint". „Degeaba am un calculator sau orice alt design modern de predare daca profesorii folosesc aceleasi metode invechite. De exemplu, multi pun accent pe predarea informatiilor pe care elevii trebuie sa le memoreze. Plus ca scoala adesea le da o informatie veche. Profesorii trebuie sa le formeze competentele elevilor, trebuie sa le exploateze abilitatile", spune Mircea Miclea. Acesta este de acord insa ca elevii sint mult mai rapizi in gindire decit parintii lor.

Accesati portalul profesorilor din Romania pe www.cotidianul.ro/select