Barna Tanczos: Alocarea fondurilor este ilegala
Transferul Metrorex, posibil dupa luna iulie 2008Intentia edilului Capitalei de a trece Metrorex in subordinea institutiei pe care o conduce s-a soldat cu noi replici contradictorii, desi initiativa de a investi intr-un nou tronson de metrou, subteran, intre Piata Victoriei si Aeroportul Otopeni pare mai mult decat laudabila. In timp ce directorul Directiei Transporturi si Siguranta Circulatiei din Primaria Capitalei, Gheorghe Udriste, sustine ca Primaria poate aloca fonduri acestui proiect, ca parte din infrastructura orasului, secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Barna Tanczos, spune ca investitiile sunt ilegale pentru ca Metrorex-ul este al MT.
"Atat timp cat Metrorex este in subordinea Ministerului Transporturilor, Primaria Capitalei nu poate aloca niciun fel de fonduri pentru aceasta societate. Decizia mi se pare absolut ciudata. Evident, orice investitie este binevenita, dar trebuie sa fie derulata in limite legale", a declarat Tanczos, sugerand Curtii de Conturi sa se autosesizeze daca au fost cheltuite fonduri.
Schimbul de replici, citat de Mediafax, a fost generat de aprobarea data vineri de Consiliul General al Municipiului Bucuresti prin care vor fi investiti peste un miliard de euro din bugetul propriu al municipalitatii si din credite externe pentru construirea liniei de metrou Piata Victoriei - Gara de Nord - Aerportul Henri Coanda Otopeni.
Intrigat de acest aspect, Tanczos, care are si calitatea de coordonator al Directiei de Buget din MT, a aratat ca este in curs de derulare un proiect care vizeaza trecerea unor societati subordonate MT catre autoritatile locale, insa transferul Metrorex in subordinea Primariei nu va putea fi realizat decat dupa jumatatea anului viitor.
"Primele companii care vor trece la autoritatile locale vor fi porturile si abia apoi vom lua in discutie restul companiilor, printre care si Metrorex. Cu Metrorex avem acum probleme, printre care asigurarea finantarii pentru lucrarile de mentenanta, asa incat nu cred ca ar fi oportun transferul mai grabnic al companiei", a mai spus Tanczos.Investitie de 1,05 mld. euroProiectul de construire a noului tronson a fost aprobat de aproape toti consilierii CGMB dupa ce s-a platit realizarea unui studiu de fezabilitate privind intocmirea documentatiei care stabileste indicatorii tehnico-economici. Investitia a fost stabilita la 1,05 miliarde euro, din care 214 milioane vor fi alocati achizitiei de utilaje si echipamente.
Potrivit actului normativ, investitia este justificata de necesitatea imbunatatirii circulatiei dintre centrul orasului cu aeroporturile, asigurarea unui transport de calitate buna pentru rezidenti, scaderea traficului rutier si a numarului accidentelor, imbunatatirea conditiilor de mediu prin reducerea zgomotului si a poluarii, revitalizarea activitatii economice in centrul orasului si stimularea dezvoltarii suburbiilor din zona de nord, asigurarea sprijinului necesar promovarii zonelor rezidentiale dintre Aeroportul Baneasa si Otopeni.
Astfel, in primul an, proiectul va necesita fonduri de 25,1 milioane euro, 110,5 milioane euro in al doilea, cate 184,29 milioane in al treilea si al patrulea an, 284,8 milioane euro, in al cincelea, 159,7 milioane euro in al saselea si 106,13 milioane euro in al saptelea an.
Linia de metrou, integral subterana, va avea o lungime de 15,79 kilometri (15,34 kilometri lungime de exploatare), 19 statii si un depou. Linia va fi operata cu 21 de trenuri cu cate sase vagoane si va avea o capacitate de transport de 50.000 de calatori pe ora pe un singur sens.
Viteza comerciala a trenurilor va fi de 36 de kilometri pe ora, viteza tehnica maxima urmand sa ajunga la 80 de kilometri pe ora. Statiile vor fi stabilite la Piata Victoriei, Bulevardul Ion Mihalache, Bulevardul Expozitiei, Piata Presei Libere, DN1, Aeroportul Aurel Vlaicu Baneasa si Aeroportul Henri Coanda Otopeni.