Acordul privitor la autostrada Transilvania, despre care Orban spune ca nu exista, a fost conceput la Compania de Autostrazi, aflata in subordinea sa.

Daca nu reziliaza contractul, ministrul Orban trebuiesa ceara Guvernului mai multi bani pentru Bechtel Documentul in care se pomeneste de rezilierea contractului semnat cu firma americana Bechtel pentru realizarea a sase dintre cele opt tronsoane ale autostrazii Transilvania a fost conceput in cadrul serviciului Proiect Transilvania, din Compania de Autostrazi, au declarat pentru Cotidianul surse oficiale din aceasta institutie, care au solicitat anonimatul. Unul dintre autori ar fi, potrivit surselor indicate, Nicolae Jilaveanu, fost sef al acestui proiect. Ulterior, acesta a fost schimbat din functie de catre seful companiei, Mihai Grecu. Memorandumul, care ar fi urmat sa ajunga pe masa premierului Tariceanu, nu a ajuns nici la ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, deoarece sefului Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), Mihai Grecu, i s-a parut „pueril". Acesta a recunoscut ca a ajuns la el un asemenea document „nesolicitat", dar ca nu l-a bagat in seama. Intr-o etapa ulterioara, memorandumul a fost refacut si din acesta a disparut posibilitatea rezilierii partiale a contractului, fiind mentionata doar necesitatea aprobarii de catre Guvern a unor cresteri de sume alocate Bechtel pentru cele doua tronsoane aflate in lucru, respectiv de la 343 la 434 de milioane de dolari, pentru portiunea 2B (Cimpia Turzii-Cluj), si de la 214 la 445 de milioane de dolari, pentru tronsonul 3C (Suplacu de Barcau-Bors).

„Decizia realizarii lui a fost luata dupa ce o analiza in interiorul companiei a aratat ca proiectul (pretul autostrazii - n.red.) va fi depasit cu cinci miliarde de euro. La realizarea lui au participat citeva persoane din cadrul Companiei de Autostrazi, implicate in proiect. Oricum, intocmirea lui a fost impusa si de necesitatea aprobarii de catre Guvern a unor noi valori pentru contractul cu Bechtel, dupa ce s-a vazut ca proiectul nu se poate incadra in suma aprobata initial, de aproximativ 2,2 miliarde de euro", ne-au declarat sursele indicate.

Ministrul Orban a negat ieri ca Ministerul Transporturilor ar fi trimis Guvernului proiectul unui astfel de document, insa nu a respins faptul ca un proiect al acestuia a fost conceput in interiorul ministerului. In plus, Orban, citat de MEDIAFAX, a apreciat ca ceea ce a aparut ieri in Cotidianul (in consecinta, inclusiv facsimilul publicat cu sigla Ministerului Transporturilor) este o „minciuna sfinta". „Nu intentionez sa reziliez contractul. Nu exista nici un memorandum. Singurul memorandum legat de autostrazi care a fost trimis de la Ministerul Transporturilor catre Guvern este cel prin care s-a aprobat planul de finantare pentru constructia retelei principale de autostrazi a Romaniei intre 2007 si 2013", a precizat ministrul.

Politicianul a declarat ieri ca statul nu se poate atinge de intregul proiect, afirmatie care contravine contractului cu Bechtel, in care se precizeaza ca obligatia se aplica strict doar actualelor portiuni in lucru. Pentru celelalte sase tronsoane, contractul poate fi reziliat insa timp de doi ani, statul nu poate organiza licitatie in vederea alegerii unui nou constructor. Proiectul construirii autostrazii Transilvania, pe relatia Brasov-Bors, a inceput in 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro, acordat companiei americane Bechtel. Datele recente arata ca in final valoarea proiectului va depasi sapte miliarde de euro. Amintim ca autorii memorandumului au scris ca statul poate rezilia contractul, ceea ce i-ar aduce economii de un miliard de euro, iar autostrada Transilvania poate fi terminata pina in 2013 de catre un alt constructor.