Situatia a devenit de-a dreptul dramatica in mediul rural, pierderile inregistrate reprezentand 22% dintre elevii care au finalizat invatamantul gimnazial in anul scolar 2005-2006.
Comparativ cu alte tari, situatia a devine de-a dreptul dezastr
Situatia a devenit de-a dreptul dramatica in mediul rural, pierderile inregistrate reprezentand 22% dintre elevii care au finalizat invatamantul gimnazial in anul scolar 2005-2006.
Comparativ cu alte tari, situatia a devine de-a dreptul dezastruoasa inca din anul 2005, cand valoarea indicatorului pentru Romania inregistra 20,8%, spre deosebire de tari precum Slovenia, unde acest indicator era de 4,3%, Polonia - 5,5%, Republica Ceha - 6,4%, statele membre UE - 14,9%.
Invatamant gratuit doar pe hartie
Ministrul Cristian Adomnitei recunoaste ca majoritatea copiilor de la tara abandoneaza scoala dupa opt clase si motiveaza aceasta situatie prin faptul ca parintii nu au bani sa-si trimita copiii la un liceu sau scoala de arte si meserii.
Printr-o astfel de declaratie, demnitarul recunoaste, implicit, ca educatia este gratuita doar pe hartie.
El considera ca, prin prelungirea invatamantului obligatoriu pana la zece clase, va rezolva problema abandonului scolar.
In alta ordine de idei, statul cheltuieste, potrivit Raportului, 486 de euro pentru un elev, incepand din anul 2005, cand costul per elev a acrescut cu peste 13 puncte procentuale in comparatie cu anul precedent.
40% analfabeti
La capitolul rezultate la evaluari internationale, Romania se situeaza sub media OECD, pe locul 34 din 43 de tari participante. Scorurile elevilor la citire situeaza Romania pe locul 34, fiind devansata de 31 de tari si devansand doar 6 tari. La matematica, ocupa locul 34, fiind devansata de 30 de tari si devansand 8 tari. La stiinte, se afla pe locul 32, fiind devansata de 29 de tari si devansand 8 tari.
La evaluarile PISA din 2001, tara noastra a inregistrat rezultate ingrijoratoare privind nivelul de alfabetizare.
Pe o scala de la 1 la 5 (unde 1 este nivelul cel mai redus), peste 40% dintre elevii in varsta de 15 ani cuprinsi in esantion inregistrau nivelul 1 sau mai scazut.
In 2006, Romania a mai participat la o evaluare PISA, rezultatele urmand a fi disponibile la finalul acestui an.
60,6% dintre elevi promoveaza gimnaziul
In privinta rezultatelor la invatatura, rata de absolvire a invatamantului gimnazial cu promovarea examenului final (testarea nationala) a inregistrat la nivelul anului scolar 2005-2006 valoarea de 60,6%, in scadere usoara fata de anul precedent. Valoarea indicatorului se situeaza insa mult sub cea corespunzatoare anului 2002-2003, cand a atins nivelul maxim de pe parcursul intervalului de referinta - 69,4%. Rata de absolvire cu promovarea examenului de final a tinerilor din mediul rural atinge la nivelul anului 2005-2006 cea mai scazuta valoare din intreaga perioada analizata, respectiv 43,2%.
Mediocritate si la clasa a IV-a
La evaluarile nationale efectuate la sfarsitul clasei a IV-a, ponderea cea mai importanta a rezultatelor "foarte bune" ale elevilor se inregistreaza la matematica, in timp ce la limba materna si stiinte ponderea cea mai ridicata o ocupa elevii cu rezultate medii. Totusi, rate importante de elevi performeaza nesatisfacator, mai ales la stiinte - 22,8% -, unde rezultate foarte bune inregistreaza doar 5% dintre acesti elevi. La limba materna, proportia elevilor care obtin rezultate nesatisfacatoare aproape se dubleaza in 2007, comparativ cu 2005 (14,5% fata de 7,5%). Se constata, de asemenea, o scadere a ratei celor care performeaza "foarte bine".
Numarul elevilor care se prezinta la examenele nationale la sfarsitul clasei a VIII-a este, insa, intr-o continua scadere, in anul scolar 2005-2006 gradul de participare atingand valoarea de 80,8%, cu 3,7 procente mai putin decat anul precedent si cu 10,6 procente mai putin fata de anul 2000-2001. Situatia devine mai ingrijoratoare raportat la numarul elevilor inscrisi in clasa a VIII-a la inceputul anului scolar. In acest caz, se constata o scadere semnificativa a ratei de participare la examenul de final al gimnaziului, de la 88,7% in anul 2000-2001, la 76,8% in anul 2005-2006 - iar in mediul rural, doar 71%.
In privinta rezultatelor la acest examen, s-a inregistrat o ameliorare, in sensul ca 77,6% dintre participanti au absolvit examenul. Pe grupe de medii, rezultatele finale evidentiaza la nivelul anului 2005-2006 o usoara scadere a ponderii performantelor foarte bune (medii de 9 si 10) si o crestere importanta a ponderii rezultatelor intre 5 si 7.
La capitolul absolvirea liceului si a scolii profesionale (cu si fara diploma), rata este de 78,2%. Participarea elevilor la examenul de bacalaureat este ridicata - 97% -, insa rata de promovare este de 73,6%, cea mai scazuta din perioada 2000-2006.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.