Amenintarea Omului-abtibild. Vizualizatorul. Publicul este noul dictator. Fabricile media mesteresc in sinul lor jurnalistul universal. Media 1.0 este depasita. Temerile, previziunile si obsesiile presei romanesti s-au intilnit joi, pentru prima data, la nivel national.

"Industria trebuie sa isi ia rolul in serios. Presa romaneasca trebuie sa isi ia destinul in propriile miini", a deschis joi Prima Conferinta Nationala a Presei din Romania Cristina Guseth, directorul Freedom House Romania. Iar atmosfera, prezentarile si numarul participantilor s-au ridicat la numele pretentios al evenimentului. Prima sesiune a inceput cu sala plina si a ramas surprinzator de populata pina in jurul orei 18.00, cind s-a incheiat si ultima prezentare. In afara numelor grele de la "centru", printre care manageri de presa, redactori-sefi, designeri, consultanti, directori din agentiile de publicitate si dezvoltatori online, in sala au fost prezenti si redactori-sefi ai ziarelor locale, profesori de la Facultatile de Jurnalism din tara si, bineinteles, multi jurnalisti.

Amenintarea Omului-abtibild

"Traim vremuri interesante", a debutat Cristian Tudor Popescu, chairmanul conferintei, declarind cu convingere: "Masa a suferit o mutatie. Avem de a face cu omul de tip nou, bidimensional, fara legatura cu cel creat de comunism. Avem de a face cu omul-abtibild, fara adincime, care se simte foarte bine lipit de suprafata presei". Jurnalistul a continuat enumerind citeva dintre efectele acestui consumator si care se pot observa deja in peisajul media: "Revista presei face mai multa audienta decit presa. Amatorii sint pusi pe acelasi plan cu profesionistii. Ne indreptam spre informatia gratuita". Tirul a fost incheiat, in cunoscutul stil al presedintelui Clubului Roman de Presa: "Mediocratia va fi inlocuita de mediocritate".

Noul consumator preocupa, de altfel, pe toti reprezentantii industriei, fiind amintit in aproape toate prezentarile sub imagini care variau doar la suprafata. "Toata lumea calatoreste, isi schimba tara, devenim internationali", este unul dintre megatrendurile pe care le-a explicat Jim Chisholm, invitatul special al conferintei, un veteran media cu 30 de ani de experienta si titluri importante in portofoliu, precum "Financial Times", "The Guardian", "The Daily Teleraph" sau "Le Monde". Chisholm a venit la Prima Conferinta Nationala a Presei din Romania blindat cu cifre, trenduri si optimism: el vede amenintarea viitorului cititor, dar e sigur ca ziarele vor sti sa ii faca fata.

Infirmati-l

"Publicul e noul dictator." Propozitia a aparut scrisa cu litere galbene gigantice, cit tot ecranul, pe fundalul rosu al prezentarii celui mai accesat blogger din Romania si care conduce, in acelasi timp, unul dintre cele mai citite ziare autohtone. Catalin Tolontan si-a explicat mai intii succesul: pentru ca este conectat la public. "Conectat, nu ingenuncheat", a subliniat el insa. Pentru a-si sustine discursul, redactorul-sef al "Gazetei Sporturilor" a lansat o discutie pe blog, in timpul conferintei: "Aveti reprosuri de facut la adresa presei? Sigur ca aveti, a fost o gluma! Faceti-le! Le voi prezenta asistentei". Pina la momentul prezentarii lui, pe site se strinsesera 63 de comentarii. Pentru majoritatea celor din sala, ele au sunat extrem de familiar: "Sinteti prea multi!!! Mult prea multi! Sinteti ca parlamentarii! Prea multi isi dau cu parerea fara sa aiba nici o treaba!", "Nu mai cautati senzationalul cu orice pret, renuntati la stirile mondene si la femeile dezbracate!", "Exagerati prea des de dragul de a face un articol exploziv dintr-o informatie banala - sint tipul de mesaje care apar cu sutele, in fiecare zi, pe site-urile ziarelor. "Vin dintr-un viitor pe care nu il intelegem deocamdata si de care ne temem", le-a descris Tolontan, adaugind: "Cititorii fac legea, dar intr-un anumit sens. Incercam sa nu ne predam cu totul felului lor de a fi. Nu vor sa auda adevarul, ci sa fie confirmati. Nu va predati opiniei majoritare. Acest meci il pierdem in fiecare zi. Stim ca il pierdem in fiecare zi. De aceea il jucam in fiecare zi".

O noua specie de jurnalist

E o relatie cu nabadai cea cu cititorii, a fost de acord si Ioan Margarit, editor-coordonator al publicatiilor online Hotnews.ro si Anchete.ro: "Interactivitate. Aud si vad cuvintul asta peste tot. Dar ce inseamna de fapt? Sa iti atragi cititorii intr-un joc?". Razvan Ionescu, redactor-sef la "Evenimentul zilei", pigmentase si el discutia despre public, la sesiunea de inceput, citindu-l pe Mario Garcia, cel mai la moda designer de presa din aceasta perioada: "Pregatiti-va pentru noua generatie, aceea care nu stia cum era viata inainte de Internet".

Exponentii acestei generatii au fost denumiti "vizualizatori" de Dragos Stanca, director general publishing print&online Realitatea-Catavencu. "Si ei trebuie vinati de mici." Media 1.0, aceea in care fiecare mediu alearga de unul singur, pe culoarul lui, este depasita, a mai declarat acesta. In noua epoca a presei, care are sanse sa fie una a convergentei, "se naste o noua specie, jurnalistul universal", prevede Stanca, comentind viteza cu care se intimpla lucrurile. "De fiecare data, inainte de a lansa un proiect, ne intrebam daca in opt luni, cind va fi finalizat, nu va fi deja depasit", marturiseste acesta.

Pierdem controlul

Noul consumator a fost semnalat si de o alta parte a industriei, aceea publicitara. Manuela Necula, managing director Ogilvy Romania, a vorbit despre Marea Schimbare. Citeva clipuri de pe YouTube au exemplificat-o cel mai bine, demonstrind ca publicul o cere, iar agentiile nu isi permit sa il ignore. "Pierdem controlul. Si nu ne place", a rezumat problema sefa de la Ogilvy, care a atentionat ca, potrivit lui Darwin, va supravietui cel care se adapteaza. Asa ca marile companii vor trebui sa accepte faptul ca noul consumator are o voce si nu se sfieste sa o foloseasca. Internetul are destule exemple in care parerea unui singur client, sustinuta de ecoul virtual, a fortat corporatiile sa ceara public scuze pentru produsele lor. Strategii in marketing sint obligati sa includa in planurile lor si YouTube, a explicat Manuela Necula, incheindu-si prezentarea cu un citat reprezentativ: "brandul tau nu e ceea ce spui tu ca e, ci ceea ce-ti arata Google".

Nu stam bine

"Vorbim de o industrie incredibila daca 500 de milioane de oameni sint dispusi sa plateasca, in fiecare zi, pentru produsele ei", a descris situatia si din partea optimista a lucrurilor Aura Iordan, organizatorul conferintei. Insa, cind a asezat presa romaneasca pe harta, perspectiva nu a mai fost la fel de roz: sintem mai jos decit tarile din jurul nostru. La consumul de ziare, 74 de exemplare la mia de cititori, nu sintem mai prejos decit bulgarii, cu o medie de 72 de copii. Nu stam bine nici la volumul de publicitate, nici la investitii. "Pentru ca presa din Romania nu lupta cum trebuie", a inaintat un posibil raspuns Jim Chisholm, adaugind: "Luam multe decizii in industria asta pe ceea ce intuim, pe ceea ce credem. Dar uite, cifrele ne arata ca gresim".

Explicatiile lipsurilor romanesti au venit si dintr-un punct de vedere foarte local, mai exact de la Silviu Ispas, director general ArboMedia: "Nu o sa iau manualul de strategii si o sa recit de acolo ce ar trebui sa duca la succes. Pentru ca in Romania de fapt strategiile nu exista. Presa de la noi nu are strategie de lansare, de mentinere, de crestere. Toate strategiile pozitive de aici au fost de aparare. Strategii romani sint un fel de pompieri, dupa cum spunea si Ioana Avadani". "Inovatia este solutia, dar industria nu a prea inovat", a fost de parere si Dragos Stanca. El a prezentat una dintre solutiile gindite la Realitatea-Catavencu pentru a intimpina "vizualizatorii": eCatavencu, o formula de a putea citi ziarul pe Internet, combinind partile bune din print cu cele virtuale.

Daca presa romaneasca nu prea a avut strategii si inovatii pina acum, prezentarile de joi au demonstrat insa ca reprezentantii ei se gindesc serios sa le puna in aplicare de acum inainte. Amenintarea Noului Consumator este din ce in ce mai reala. Iar pentru a supravietui, el trebuie atras in joc cu orice pret.