Alexandru Sassu ii acuza pe stiristii TVR ca au incalcat regulamentul intern cind au difuzat caseta cu Remes si ii atentioneaza ca transmiterea unui nou fragment este ilegala. Rodica Culcer se declara cenzurata.

Alexandru Sassu a intrat in conflict cu Rodica Culcer Provenienta imaginilor din dosarul DNA al ministrului Agriculturii, Decebal Traian Remes, a stirnit la fel de multe controverse ca faptele in sine. Chiar daca l-a luat pe „nu" in brate, declarindu-se surprins de existenta inregistrarii, Sassu si-a felicitat miercuri seara subalternii pentru succesul „Jurnalului", potrivit Rodicai Culcer. Joi insa, presedintele postului public s-a intors la 180 de grade, acuzindu-i pe stiristi ca au deformat sensul informatiei si ca s-au folosit de „materiale filmate cu camera ascunsa si inregistrari ale convorbirilor private fara acordul prealabil al persoanei in cauza", lucru interzis de Statutul Ziaristului din SRTv. Intr-o declaratie scrisa remisa joi presei, Sassu spune ca va sesiza Comisia de Etica si Arbitraj. „As remarca faptul ca autorul si realizatorul, precum si directorul Directiei Stiri, doamna Rodica Culcer, nu au semnalat nici Comitetului Director, nici directorului general posibilitatea unei tentative de manipulare. Or, intrebarea fireasca era care este ratiunea pentru care sursa, oricare ar fi fost ea, doreste sa transmita pe postul public aceste imagini", se arata in comunicatul lui Sassu. In finalul acestuia, Sassu afirma: „Conducerea SRTv se delimiteaza net de orice incercare a salariatilor de a folosi serviciul public in realizarea unor interese proprii sau ale unor terte persoane sau institutii".

TVR ar fi urmat sa difuzeze joi partea a doua a filmului, tot in „Jurnalul" de la ora 19.00. Cum insa din comunicatul presedintelui SRTv reiese ca „a continua difuzarea unor materiale similare cu cel contestat, pina la lamurirea tuturor suspiciunilor si chestiunilor de ordin legal si deontologic, nu este corecta, legala si oportuna", stiristii au ezitat daca sa introduca sau nu filmul in „Jurnal". Directorul departamentului Stiri, Rodica Culcer, considera ca gestul lui Sassu reprezinta un act de cenzura. „E prima data in viata mea cind sint cenzurata. Nu mai putem difuza episodul al doilea al materialului nostru. Ieri (miercuri - n.r.), domnul Sassu ne-a spus ca am procedat corect, ca orice jurnalist ar fi procedat la fel daca ar fi avut caseta. Astazi (joi - n.r.), de la cabinetul domnului Sassu mi-a fost trimis, la un moment dat, protestul trimis de avocatul domnului Remes. Iar la o ora si jumatate dupa, domnul Sassu a trimis presei comunicatul prin care nu se arata de acord cu cele difuzate de „Jurnalul" TVR, fara ca acesta sa aiba macar o discutie de lamurire cu mine sau cu un reprezentant al departamentului de stiri".

Presedinta Centrului pentru Jurnalism Independent, Ioana Avadani, spune ca interzicerea difuzarii unui material trebuie sa aiba la baza o decizie. „Trebuie verificat in legea SRTv daca directorul general are un astfel de drept. Daca in lege nu exista asa ceva, putem vorbi de cenzura", spune Avadani. Liana Ganea, de la Agentia de Monitorizare, confirma faptul ca presedintele SRTv nu are atributii editoriale. „Caseta nu facea decit sa confirme ceea ce alti jurnalisti scrisesera deja", opineaza Ganea.

Sursa de la care provine inregistrarea ramine insa un mister. Rodica Culcer sustine ca filmul a parvenit redactiei, gata montat, cu subtitrarile inserate, singura contributie a jurnalistilor fiind vocea naratorului. „Imaginile ne-au parvenit, nu le-am solicitat. Nu pot sa-mi dau cu presupusul de ce sursele ne-au ales pe noi. Nu cunosc sursele. Stiu ca nu ma credeti, dar asa e. Nici daca cineva din redactie stie,

n-o sa va spuna cine sint sursele, dar oricum nu le cunoaste nimeni", ne-a declarat Culcer. Ea mai spune ca interesul public a primat in decizia ei de a difuza caseta si ca, din punct de vedere legal, TVR este acoperit. Si CNA a subliniat ca demersul TVR nu incalca legislatia. Cu toate acestea, membrii CNA au votat in unanimitate propunerea de a sesiza Parchetul General, pe motiv ca ar fi fost facut public un material probatoriu dintr-un dosar penal.

Politicienii si societatea civila au luat si ei pozitie. „TVR a dus stilul OTV pe cele mai inalte culmi", crede Cristian Tudor Popescu, seful Clubului Roman de Presa. El mai adauga, citat de MEDIAFAX: „TVR ar fi trebuit sa se numeasca OTVR, pentru judecarea, condamnarea si executarea unor oameni la tv in afara oricaror proceduri judiciare".

Menajera a primit palinca TVR a anuntat joi, prin vocea Rodicai Culcer, dar si pe site-ul www.tvr.ro, ca va difuza in „Jurnalul" de la ora 19.00 episodul 2 din materialul presupus a fi proba in dosarul DNA al ministrului Agriculturii, Decebal Traian Remes. Imaginile ii arata pe fostul ministru al Agriculturii Ioan Avram Muresan si omul de afaceri Gheorghe Ciorba cum descarca pachetele cu palinca, cirnati, caltabosi si sarmale la casa din Baia Mare a lui Decebal Traian Remes, scrie MEDIAFAX. Tot joi, TVR ar fi urmat sa prezinte si o inregistrare audio a unei convorbiri telefonice dintre Muresan si Steliana Remes, sotia ministrului demisionar, in care Muresan ii spune doamnei ca urmeaza sa ii aduca ceva. Sotia ii raspunde ca nu este acasa, dar ca il poate primi menajera. In urma declaratiei presedintelui SRTv, redactia a ales sa nu difuzeze filmul.

CITESTE MAI MULT: Remes a cazut pentru 6 milioane de euro Gheorghe Ciorba a dat mita pentru a cistiga licitatii in valoare de 200 de miliarde de lei vechi organizate de Ministerul Agriculturii in judetul Vilcea. Serviciile secrete interne se leapada de afacerea Remes SRI si DGIPI neaga orice implicare in afacerea interceptarilor din cazul Remes-Muresan. Avocatul celui din urma spune ca, „din cite isi aminteste", ar fi vazut la dosar mandate luate pentru DGIPI. Presedintele TVR a interzis episodul doi din filmul spagii Alexandru Sassu ii acuza pe stiristii TVR ca au incalcat regulamentul intern cind au difuzat caseta cu Remes ii atentioneaza ca transmiterea unui nou fragment este ilegala. Rodica Culcer se declara cenzurata. CSM cauta judecatori pentru comisia de la Cotroceni SRI si DGIPI neaga orice implicare in afacerea interceptarilor din cazul Remes-Muresan. Avocatul celui din urma spune ca, „din cite isi aminteste", ar fi vazut la dosar mandate luate pentru DGIPI. Istoria spagii de la caltabos incoace Cronologia spagii ministeriale, de la prima inregistrare a procurorilor si pina la demisia lui Traian Remes din functia de ministru al Agriculturii.