Viitoarea centura ocolitoare la profil de autostrada a Capitalei va avea o lungime de 100 de kilometri, va costa un miliard de euro si va fi inceputa anul viitor.

Capitala va putea fi ocolita pe autostrada
cu incepere din 2011. Aceasta doar daca
CNADNR va reusi exproprierile necesare
Click pe foto pentru a mari Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) va incepe, in sistem de concesiune, la mijlocul anului viitor, realizarea noii centuri ocolitoare a Capitalei la profil de autostrada. Noua ruta va fi realizata cu doua benzi pe sens, desi ar fi fost ideal ca aceasta sa aiba cite trei pentru fiecare sens, spune Mihai Grecu, director general al CNADNR. O consolare a directorului general este faptul ca largirea actualei sosele de centura la patru benzi va diminua cererea de trafic pe viitoarea autostrada. Intre actuala sosea de centura si viitoarea autostrada va fi o distanta considerabila, de pina la zece kilometri, care va fi maxima in zona de nord a Capitalei si minima, de aproximativ un kilometru, in sud-estul Bucurestiului. Mihai Grecu accepta ca autostrada este prea mult in afara Bucurestiului si spune ca era mai bine daca viitoarea autostrada era chiar in interiorul actualei centuri. Acest lucru nu a fost posibil, din cauza „lipsei anterioare de planificare urbana", spune directorul general. „Ar fi fost necesare prea multe exproprieri", explica acesta.

Potrivit planurilor actuale, autostrada va avea o lungime totala de 100 de kilometri, va fi impartita in doua tronsoane - nord si sud (delimitate de intersectiile inelului cu autostrazile A1 Bucuresti-Pitesti si A2 Bucuresti-Constanta) si va avea noduri rutiere cu toate drumurile nationale pe care le intersecteaza, cu exceptia drumurilor judetene.

Pentru realizarea ei, luind in considerare o latime a fisiei de teren expropriate de 50 de metri, statul va trebui sa exproprieze 500 de hectare in jurul Capitalei. Socotind un pret mediu pe metru patrat de 50 de euro, costurile totale aproximative cu terenurile se vor ridica la 250 de milioane de euro. Pretul platit pentru construirea unui kilometru va atinge probabil sapte milioane de euro, cu doua milioane de euro peste estimarile initiale valabile la nivelul anului 2002. CNADNR a dat dispozitii avocatilor angajati sa inceapa formalitatile de expropriere in zona de nord a Capitalei, in vecinatatea localitatilor Sabareni, Buftea, Dragomiresti Vale, spune Mihai Grecu.

Calendarul lucrarilor prevede angajarea consultantului, care va intocmi caietele de sarcini si va supraveghea lucrarile, pina la finele acestei luni, urmind ca spre finele anului sa aiba loc licitatia. „In noiembrie vom anunta consultantul pentru concesiunea tronsonului", a declarat, potrivit Rompres, Mihai Grecu. Pasul urmator va fi negocierea contractului cu viitorul concesionar, iar daca exproprierile vor merge bine (etapa de care actualului director general ii este frica), lucrarile vor incepe in vara. „Toata procedura va dura aproximativ sase luni incepind de acum", spune Grecu. Construirea intregii autostrazi va dura trei ani, iar aceasta va fi definitivata in 2011. (Doru Cireasa)

Terenurile de pe autostrada, cu 20% mai valoroase Valoarea terenurilor limitrofe autostrazii se va majora cu 20 pina la 70%, spun expertii imobiliari.

Preturile terenurilor vor creste cu certitudine in imediata apropiere a inelului de centura, crede Catalin Clinciu, director de comunicare la compania imobiliara Euroest. „Acolo unde pot fi construite depozite si spatii logistice, pretul terenurilor creste in mod clar. Dar daca nu exista expunere la inel (bucla rutiera de racordare la acesta - n.red.), nu vor creste preturile la terenuri", sustine Clinciu. Specialistul imobiliar afirma ca pretul terenului in zona are sanse sa creasca cu 20%, dar poate ajunge sa creasca si cu 70%. „Spre exemplu, in cazul in care inelul va fi gata in 3 ani, pretul terenului poate sa creasca semnificativ, chiar si cu 70%", mai spune acesta, sustinind ca avem deja ceva concret de la care se poate porni cu estimarile, si anume primul inel de centura cu doua benzi pe sens care a dovedit evolutia preturilor la terenurile din zona.

In ceea ce priveste cele mai expuse zone, Clinciu sustine ca preturile vor creste unitar, fara diferentiere intre nord si sud. „Acest lucru se intimpla pentru ca terenurile vor fi exclusiv pentru industria logistica, care nu tine cont de zona", precizeaza acesta. Expertul imobiliar afirma ca probabil vor fi mai atractive terenurile din zona de autostrada. „Terenurile care vor avea acces usor din zona inelului catre Bucuresti-Constanta si Bucuresti-Pitesti vor fi mai cautate, si pentru ca zona ofera vizibilitate brandului", sustine Clinciu.

Ion Radu Zilisteanu, expert imobiliar, afirma ca in momentul de fata exista foarte multi investitori care incearca sa profite de oportunitatea oferita de constructia celui de-al doilea inel, cumparind teren agricol la preturi moderate si valorificindu-l in perioada urmatoare. „S-au discutat tot felul de variante, una dintre ele fiind distanta de 4-15 km fata de actualul inel. Insa nu mai sint foarte multe oferte de terenuri intre cele doua inele. Investitiile deja s-au facut. Aceasta este o oportunitate pe care o exploateaza si proprietarii acelor terenuri, locuitori ai satelor adiacente Bucurestiului", sustine Zilisteanu. Expertul afirma ca in conditiile in care hectarul de teren agricol are un pret de 1.000 – 6.000 de euro, iar pretul de teren construibil este de 10-15 euro/mp, profitul ar fi de 10 ori mai mare. Zilisteanu considera ca sudul Bucurestiului este o zona cu potential mare. „Sudul a ramas cel mai in urma la pretul terenului, insa aici exista potential mare de crestere spre deosebire de zona de nord", spune el. Expertul imobiliar estimeaza ca in medie, in 2-3 ani, pretul terenurilor construibile va creste cu 25%, iar cele agricole cu 40-50% anual. „Zona de sud va depasi binisor aceasta medie", conchide Zilisteanu. (Lidia Ionita)