Nici o institutie de invatamant superior din Romania nu se numara printre cele mai bune 500 de universitati din lume. In topul intocmit de Institutul pentru Invatamant Superior din Shangai s-a tinut seama de calitatea educatiei, de premiile absolventilor si de performantele obtinute in domeniul cercetarii.

Campusurile universitare au fost ieri gazdele oamenilor politici de la cele mai inalte niveluri. Asa cum era de asteptat, si la deschiderea actualului an universitar, acestia nu au scapat ocazia sa profite de atentia cadrelor didactice si a studentilor. Cel mai taios dintre toti a fost presedintele Romaniei, Traian Basescu, care, aflat in vizita la Universitatea „Al.I. Cuza“ din Iasi, a criticat dur sistemul de invatamant superior din tara noastra. „In acest moment exista in universitati si scoli o retea de plata care dubleaza procesul de invatamant si impiedica construirea unor adevarate ierarhii a valorilor in societatea noastra. Cine refuza frauda si coruptia la 18 ani o va refuza si la 38 de ani, si la 58 de ani. Viitorii juristi si oameni de afaceri vor avea curajul de a spune 'Nu>> imposturii si furtului“, a declarat presedintele Basescu. Mai exact, el arunca intreaga vina pe sistemul de invatamant pe ministrii care s-au perindat in ultimii trei ani pe la administratia acestui domeniu si care nu au intreprins nimic pentru stoparea fraudei de la examene, dar si a coruptiei. In vederile presedintelui, tot legat de coruptie se incadreaza si fenomenul plagiatului, prin care numeroase cadre didactice reusesc sa urce, cu usurinta, in ierarhia didactica. Numai in ultima perioada, presa a dezvaluit cazuri grave de plagiat, cazuri fata de care Ministerul Educatiei si Cercetarii nu a luat nici o masura si nu a intreprins nici o ancheta prin inspectorii corpului de control. Asemenea cazuri rasunatoare sunt cele legate de fostul ministru al educatiei, Mircea Miclea, sau cel al urologului Ioanel Sinescu, profesor la Universitatea de Medicina si Farmacie „Carol Davila“. In opinia presedintelui Traian Basescu, acest fenomen are drept cauza sistemul deficitar de invatamant din Romania, incapabil sa asigure un control permanent asupra acestor practici, tot mai des folosite.