"Munca artistilor constituie o parte considerabila din forta de munca a Europei. (...) In pofida pietelor infloritoare ale industriei creatoare/culturii, activitatile lor se desfasoara in general in imprejurari mult mai precare decat pentru alte profesii. Angajarile atipice (bazate pe proiecte) si intamplatoare, venitul neregulat si imprevizibil, si fazele de cercetare si dezvoltare neremunerate, uzura fizica accelerata si nivelele inalte de mobilitate sunt printre trasaturile cheie care nu sunt luate in calcul in structurile existente legale, de asigurare sociala si impozite". Astfel rezuma situatia artistului european Claire Gibault, autoarea raportului Parlamentului European asupra situatiei sociale a artistului. Subiectul a fost dezbatut la sfarsitul saptamanii trecute, in cadrul Conferintei Europene a Artistilor (ECA), tinuta pentru a doua oara la Sibiu si organizata de Alianta Nationala a Uniunilor de creatie (ANUC). Printre cei invitati sa participe la conferinta cu interventii directe s-au numarat Ion Caramitru (Uniter), reprezentanti ai ministerelor Culturii din patru tari (Austria, Lituania, Republica Srpska si Romania), Philippe Kern (Belgia), Eugen Vasiliu (ORDA), Liviu Danceanu (UCMR), Konstanze Breitebner (Austria), Vivan Storlund (Finlanda), Ludwig Laher (Austria, presedintele ECA), Dumitru Serban (UAP), Kornelijus Platelis (presedintele Asociatiei Artistilor din Lituania) si, din partea Comisiei pentru Cultura a Parlamentului European, Erna Hennicot-Schoepges (Luxemburg) si Ovidiu Victor Gant (Romania). Caramitru a vorbit despre conditia atipica, din punct de vedere european, a artistului roman, in acelasi timp angajat pe perioada nedeterminata si liber sa onoreze contracte pe proiect, in una dintre ultimele prezentari, Eugen Vasiliu, de la Oficiul Roman pentru Drepturi de Autor, militand pentru responsabilizarea artistilor in apararea propriilor drepturi. Multi dintre cei prezenti la evenimentul de la Sibiu sunt activisti constanti pe terenul protejarii statutului social al artistilor, iar intalnirea ECA si-a dorit sa constituie un pas important catre configurarea unei platforme europene a lobby-ului la nivel comunitar si guvernamental, national sau local, in sprijinul profesionistilor culturii, fara contributia carora programe de mare anvergura, cum este o capitala culturala europeana, nu ar fi posibile. (I.P.)