Alternativii britanici isi vind noile piese in format digital, prin Internet la preturile decise de fani.

Britanicii de la Radiohead lovesc in plex industria muzicala lansindu-si ultimul album online la preturi decise de fani. Dupa patru ani de la ultimul disc si doi ani de la despartirea de EMI, alternativii revin pe piata muzicala pe cont propriu. Din 10 octombrie, piesele noului lor album, „In Rainbows", vor fi putea fi cumparate, in format digital, prin intermediul site-ului oficial al trupei, informeaza editia electronica a revistei „Time". Fanii pot opta pentru suportul clasic, de CD, dar au si posibilitatea de a-si rezerva online oricare dintre cele 15 piese digitale. In spatiul in care ar trebui sa fie afisat pretul pieselor in MP3, in loc de cifre, cumparatorul online e intimpinat cu mesajul: „Tu decizi!". „Este primul album important al carui pret e stabilit de clienti. Se accepta chiar si sa nu platesti nimic", precizeaza „Time".

Inedita miscare de marketing a fost anticipata de Thom Yorke, liderul Radiohead, intr-o declaratie mai veche pentru „Time". Vorbind despre nemultumirile fata de pretentiile exagerate ale caselor de discuri, el spunea: „Probabil ca vom avea o bucurie perversa atunci cind vom putea declara acestui gen depasit de afaceri: «La naiba cu voi!»". Dupa decizia britanicilor de a-si vedea singuri de afaceri, au aparut si reactiile panicarde. „Daca poti sa platesti cit vrei pentru Radiohead, cea mai buna formatie din lume, de ce ai mai da 13 dolari sau 99 de centi pentru cineva mai putin talentat? O data ce a fost deschisa aceasta poarta, sint sigur ca nu mai e drum de intoarcere", afirma un producator american, citat de „Time".

Vinzarea si promovarea online a productiei muzicale nu sint singurele cai prin care poate fi ocolita industria muzicala traditionala. In aceasta vara, Prince a reusit sa irite producatorii muzicali distribuindu-si ultimul album gratuit in trei milioane de exemplare, impreuna cu tabloidul britanic „Mail on Sunday". „Este vorba de marketing direct si eu nu trebuie sa fac speculatii, asa cum se intimpla acum in industria muzicala, ce trece prin perioade agitate", motiveaza Prince, citat de NewsIn. Pe de alta parte, nu trebuie uitat ca interpretul hitului „Purple Rain" si-a recuperat investitia prin concertele sustinute ulterior la Londra. Daca la toate acestea mai punem si faptul ca starurile pop-rock nu obtin mai mult de 30% din profiturile aduse de vinzarile albumelor, revista „Time" profeteste ca experimentul „platesti cit vrei" va cistiga tot mai mult teren, grosul profiturilor urmind sa fie recuperat din turnee.

Aflati cum au aparut casele de discuri online (netlabels), pe www.cotidianul.ro/select